Semester i Agios Isidoros på Lesbos. Del 2.

Fredagen den 27 augusti
Vi vaknade vid åttatiden och som vanligt åt vi vår frukost på balkongen. Efter det gick vi till ouzofabriken för att köpa lite ouzo som vi kunde ta med hem. Det blev tre flaskor av en fin sort. Därefter gick vi en promenad till Plomari där vi satte oss på torget och studerade folklivet.

Plomari. Lesbos.

Det kom en massa greker som handlade i de olika affärerna. Det fanns köttaffär, fiskaffär, grönsaksaffär och en massa andra specialaffärer. Stadens taverna var fullsatt av grekiska män som satt och vände sina radband samtidigt som de drack sitt kaffe. Förmodligen var deras fruar på inköpsrunda eller hemma och städade.

Vi gick ner till hamnen där vi åt grekisk sallad och drack retsina. Vi satt länge och njöt av havet och friskheten. Efter maten gick vi en runda i stadens ytterkanter ca 2 kilometer innan vi gick hem igen.

Det blev några timmar på stranden under parasollets skugga. Det var riktigt trångt på stranden denna eftermiddag. I mitt tycke för trångt, vi hade nästan folk tätt intill våra solstolar, så nära att deras sololja nästan verkade på oss med.

På kvällen beslöt vi att än en gång äta på vårt hotell. Kvällen till ära var det dessutom grekisk afton med musik och dans. Det kändes lite kommersiellt men det var ändå trevligt. Hotellets ägare Angelika dansade och hennes man Gregorios sjöng.

Vi drack en ouzo men denna gång beställde vi den outspädd. Det smakar mycket bättre så.

Lördagen den 28 augusti
Efter vår sedvanliga frukost beslöt vi att gå upp till Plagia för att besöka vår grekiske vän. Vi gick den lilla grusvägen över berget dit, en promenad på ca halvtimmen. Väl framme i Plagia var det som att komma in i det äkta Grekland. Vi möttes av ett litet torg helt utan turister. Grekerna satt och småpratade med varann och lugnet kändes i luften. Vi satte oss ner och köpte lite dricka.

Ingen kunde prata engelska så det blev till att använda kroppsspråket. Det gick väldigt bra. Vi gick för att hitta vår grekiske vän som sa att han höll till vid en taverna med en massa flaggor från bl. a. Danmark. Det tog inte lång stund förrän greken som hette Pieter såg oss och kallade in oss. Vi blev bjudna på ouzo och när vi skulle gå fick vi en olivtvål och lite torkad oregano.

Ouzo. Lesbos.

Vi gick asfaltvägen ner till vår by där vi åt lunch på vårt hotell. Det blev kalamares, tomatsallad, bröd och retsina.

På eftermiddagen gick vi till Varvara och den lilla ensliga badviken längst bort. Vilken idyll!

Varvara. Lesbos.

Vi tog ett dopp innan vi gick hemåt igen. På hemvägen stannade vi och åt yoghurt med honung och drack varsin kopp grekiskt kaffe.

När vi kom till hotellet kom ett par fram till oss och frågade om vi varit på Lesbos för tre år sedan och då bott i Molivos. Jovisst hade vi det. Paret ifråga hade bott granne med oss där. Jag hade skrivit en reseskildring på Kalimerasiten och där nämnt grannar som "våra pratglada grannar" så vi var ihågkomna. Paret var lika glada och positiva denna gången. Visst är världen liten även för semestrande svenskar i Grekland. Kan undras var vi möts härnäst……?

På kvällen stannade vi på vårt hotell där vi åt grillspett med tzatziki.

Agios Isidoros. Lesbos.

Pebble beach. Agios Isidoros. Lesbos

Söndagen den 29
Så kom vår sista dag i detta härliga land. Dagen ägnades åt packning och därefter pressning i solstolen innan vår buss hämtade oss vid 18-tiden för en fin färd genom det vackra landskapet innan vi kom fram till flygplatsen där vi väntade två timmar innan planet tog oss till Sverige igen.

Sammanfattningsvis var det en härlig semester. Tyvärr var inte maten samma höjdpunkter som vi är vana vid i Grekland om man undantar köket på Pebble beach som var i en klass för sig. Vädret var varmt och härligt.

Temperaturen höll sig runt 38 grader men det kändes inte alls så varmt som det gör i Sverige vid den temperaturen. Vattentemperaturen låg på 25 grader. Grekerna lika trevliga som vanligt. Grekerna har ett sätt som nog tilltalar oss svenskar. Lite lagom vänliga utan att vara påträngande. Skönt att slippa inkastare på gatorna. För ovanlighetens skull hyrde vi varken bil, vespa eller deltog i några bussutflykter utan vi utforskade närområdet till fots.

Ska jag jämföra Plomari med Molivos så föredrar jag Molivos utan tvekan. Molivos har inte samma fina badstrand som Agios Isidoros men jag åker inte till Grekland för att sola och bada.