Arki - en pärla i grekiska övärlden. Del 2.

Eftersom det endast fanns två tavernor på Arki blev valet vart man skulle går inte så svårt, man fick ta Nikolas taverna en gång och Tripas taverna nästa gång. Bägge hade mycket god mat med t ex egentillverkad fetaost, mycket färsk fisk och färska skaldjur.

Nilolas Taverna på Arki,

En ouzo innan maten.

Färsk fisk på Arki u Grekland.

Dagens middag tas om hand.

Det var inte många andra turister där när vi var där. Man lärde snabbt känna igen dom som var där. Varje eftermiddag var det mellan fem till tio segelbåtar som la till i den lilla mysiga hamnen. De åt ofta på tavernorna på kvällen och seglade iväg mot nya mål på morgonen. Från vår balkong hade vi full koll på det mesta som rörde sig på Arki.

Utsikt från balkongen på Arki.

Utsikt från balkongen.

En dag tog vi en liten utflyktsbåt som kom från Patmos på väg till Lipsi. Efter 15 minuters färd gick vi av på Marathi, där vi tillbringade några timmar innan båten kom åter för att ta oss tillbaks till Arki. Vi tyckte inte Marathi var något speciellt, det var för litet till och med för oss som annars är väldigt förtjusta i småöar.

Lyxbåtar utanför Marathi nära Arki.

Lyxbåtar utanför Marathi.

De sista dagarna innan hemfärden till Sverige bodde vi åter igen på Hotel Samaina. Under hela vistelsen var vädret perfekt med runt 30 grader trots att vi var tidigt på säsongen. Detta var den 11:e gången vi startade vår båtluff från Samos, men första gången som vi reste helt utan våra barn.

Att vi åkte till Arki berodde till viss del på att vi åkte ensamma, Arki är inget ställe för tonåringar. När vi var på Agatonissi för några år sedan tyckte tonårsdottern att det var alldeles för litet, trots att det har tre gånger så stor befolkning som Arki.

Priser:
Flygbiljetter tur och retur Landvetter -Samos(byte i Berlin) med Air Berlin 2 400 kr pp.
Hotel Samaina 50 euro per natt för dubbelrum inkl. frukost och stor terrass med enastående havsutsikt.
Nikolas rooms Arki 25 euro per natt för dubbelrum med stor balkong.
Enkel biljett med Nissos Kalymnos från Pythagorion till Arki 7,5 euro pp.
Båtbiljett Arki Marathi tur och retur 5 euro pp.