Chios - en ny trevlig bekantskap. Del 3.

16/5
Den här förmiddagen ägnade vi oss att studera närmiljön i Karfas. Vi tog vägen "uppåt" bakom byn. Därifrån var det fin utsikt över omgivningarna.

Karfas. Chios.

Vi gick förbi ett litet före detta kloster som var gjort till övernattningsrum. Det såg fint och rofyllt ut. Mycket grönt och fin natur överallt. Väl tillbaka nere så tog jag mig årets första dopp, men det var inte lätt. Det var så långgrunt att man fick gå halvvägs till Turkiet innan man blev blöt nog.

Turkiet ligger nära. Man såg byar där och vaktbåtarna körde fram och tillbaka hela tiden.
Det blev giros till lunch. Sedan kom vår vän och hämtade oss på utflykt igen. Vi åkte till en by i närheten som heter Thimiona. Väldigt speciell. Det var lantbruksområde, men nästan alla. Egendomar var innanför höga och tjocka murar. Vi körde i gränderna och såg bara murar på båda sidorna av vägen.

Karfas. Chios.

Hade vi kört själva så hade vi inte hittat ut därifrån på ett bra tag. Vi parkerade bilen och gick runt en stund utanför byn. Vi såg jätteflotta villor så man såg att detta var ett välbärgat område. Hörde att tex många skeppsredare bor på ön.

På hemvägen körde vi en snabb sväng till Chios stad, men stannade inte. På kvällen en god middag på tavernan Pinaleon. Lite kallt. Jacka på.

17/6
Kall och båsig morgon och vi gick en promenad längs stranden och tittade på vågorna.

Blåsigt i Karfas.

På eftermiddag var vi bjudna hem till vår vän på 17:e Maj lunch och lite firande. Några av hans Grekiska vänner var också bjudna. Et blev en trevlig lunch med god mat och trevligt sällskap. Det pratade också en del av den ekonomiska situationen i Grekland och dom var oroliga för sina barns framtid.

18/5
Sista hela dagen på ön. Det var åska och regn på natten, men uppehåll när vår vän kom kl 10 för att hämta oss för sista utflykten på ön.

Först åkte vi till en gammal och charmig by som heter Vessa. Fina gamla stenhus och pratsamma gamla farbröder. Det blev en massa bilder förstås.

Efter Vessa det körde vi omkring i den vackra naturen och stannade vid en gammal kyrka som låg väldigt fint i vacker grönskande natur. Där var det en åsna som betade och vi hörde göken för första gången i Grekland. Då blev jag glad, för det var en överraskning för mig.

Gök på Chios i Grekland.

Här hörde vi göken.

På hemvägen gjorde vi ett stopp i Chios stad, för att köpa båtbiljetter till Samos nästa dag. Vi gick runt i staden en stund och tittade oss omkring. Det gav mersmak. På kvällen blev det en sista middag med vännen och hotellägaren på Dionysos.

19/5
Det var dags och lämna denna fina ö, men det kändes att man vill gärna återvända och uppleva mer på Chios. Det är ju en stor ö så det finns mycket och se. Har man livet och hälsan i behåll några år till, så är det inte omöjligt att vi åker dit igen.

Hamnen på Chios.

Hejdå Chios.

Turkiska vaktbåtar såg till att vi höll oss på rätt sida av gränsen.

Tack för vår vän som tog hand om oss så väl och gjorde så att vi fick uppleva så mycket trevligt.

Tack att ni orkade läsa!