Öluffa i Joniska övärlden. Del 4.

Korfu

Korfu är en grön och i norr kuperad ö, i söder inte så kuperad, allt för turisten finns på ön. Massor av fina stränder, men de flesta organiserade. Livlig trafik in och ut ur stan, men det finns mycket vackra vägar utanför stan. Centrum och delar av gamla stan är väl värda ett besök.

Nyttig info:
Alexandros apartments de har WIFI www.alexandroscorfu.com mejl: info@gerekoscorfu.com Kikki (Angela) heter en av ägarna

Rent a bike Nikos i Kontokali-Gouvia Marina +30 6937 395323
Cavalieri Roof Garden 4 Kapodistriou gatan Korfu stad +30 26610 39041
Restaurang Telesilla (lite turistfälla) men bra mat och trevliga showkvällar, ligger i Kontokali på parallellgatan till huvudvägen intill stan.

Ankomstdag söndag 21 juli
Väl i hamn så stod Nikos där och väntade på oss, vilken service
! Vi blev skjutsade till hans kusins hotell Alexandros Apartments i Kontokali, vid Marinan. Lägenhet med två rum med kök, 40 €. Helt ok med AC, TV och duschdraperi. Nikos hjälpte oss upp med väskorna och sedan åkte han till jobbet, han skulle förbereda måndagmorgonens sändning. Vi iväg till närmaste Super Market och taverna de ligger ute vid vägen in mot stan, vi fick handla först, kl var 22:20, flickan i supermarketen skulle strax stänga. Sedan åt vi, vi var rätt hungriga. Hem till sängen, sköna sängar vi sov gott!

Alexandros Apartments i Kontokali. Korfu.

Utsikt från balkongen mot marinan, elkabel igen.

Andra dagen måndag 22 juli
Härlig morgon, lite snål frukost, yoghurt, macka och kaffe. Nu var det moppe som gällde. Bort till Nikos rent a bike. Vi fick en 200 cc skoter för 25 €/dag (hade det varit före krisen hade jag prutat) alldeles utmärkt skoter.

Iväg söderut, svart pist igen fast på moppe, otroligt mycket trafik in mot och genom stan, som i Athen. Vägen söderut, väghalvan söderut är inget vidare för småhjuliga fordon. Man hade lagt ner rör/fiber eller vad som på den halvan. Den vara lappad och lagad med mycket gupp och spår, dessutom en massa brunnslock, en del försänkta 2-3 cm. Koncentrationen måste vara hög hela tiden! Men va mycket hotell. Stränder och ganska många turister, vi fick lite utslag.

När vi kom till Moraitika och vi svängde av in mot ön, blev vägen betydligt bättre. Vi fortsatte över till den västra sidan och Issou stranden, där var det också mycket folk. Vi åt på tavernan som även levererar mat och dryck på stranden. Vi åt Club sandwich och sallad, det var gott! Efter ätet drog vi oss söderut på stranden, längst ner ligger stora hotellkomplex. Vi körde dit och vandrade sedan norrut på stranden där det var ganska glest med folk. Härlig strand och gott i vattnet.

Issou beach. Korfu.

Issou beach.

Hemvägen körde vi via Strongyli och Gastouri, mycket vackra vyer in över ön, vi såg bl.a. Ag. Matheos och Kato Pavlina på avstånd, mycket frodig grönska. Hem till hotellet för kroppsvård och lite vila innan det var dags för äte. Vi drog oss till gatan som går parallellt med gatan intill stan. Där bl.a. Telesilla hotell/restaurang ligger (jag kan inte hitta gatunamnet). Vi tog oss till Zorbas som inte uppfyllde något kriterium för att ha bra mat, men det hade de! (inga nakna lampor, inga greker där och åt och inte heller "kamikazestolar) Det vi åt var alldeles utmärkt. Vi var rätt möra efter vår utflykt söderut. Lite på balkongen innan natten, kaffe med tillbehör.

Tredje dagen tisdag 23 juli
En skön morgon och sedan riktig frukost, ägg, bacon mm. Nu var det svart pist åkning igen men nu norrut. Via Agros, Aspilades och till Arilas men det var organiserade stränder överallt. Vi körde vidare upp till Peroulades och åt lunch på en taverna i utkanten på byn, invid vägen. Alldeles utmärkt mat, Stifado och sallad. Vi fortsatte att leta strand som inte var täckta av parasoller. Vi passerade även Agios Stephanos Gyro, där färjan Pegasos utgår ifrån, en liten härlig hög landtunga ut i havet med vacker utsikt.

Till slut hamnade vi Sidari vilket vi absolut inte räknat med, men där fanns det lite parasollfria delar på stranden. Vi hade en skön eftermiddagen i solen och i havet.

Chorepiskopi. Korfu.

Utsikt från baksidan på fiket i Chorepiskopi.

På vägen hem stannade vi i Chorepiskopi, där Spiros stannat och bjöd oss på fika, när vi åkte taxi upp till Sidari. Vi tog en glass och gick in på baksidan, vilket utsikt det var där! När vi skulle dra iväg igen stod det två svenska ungdomar på moppe ute på gatan. De visste inte var de var (Korfu så klart) men vi kunde visa var de var, så de kunde hitta hem till hotellet. Ni kommer att komma fram innan det blir mörkt, lovade jag, det är flera timmar kvar! Spännande tyckte flickan. Sista biten hem för oss var rena transportsträckan.

När vi väl genomfört våra vanliga ritualer med våra vackra kroppar. Då försökte vi få tag i Nikos men utan framgång. Efter en stunds vila och kontemplation iväg för äte. Vi fann Telesill hotell/taverna på parallellgatan till vägen in till stan. Lite turistfälla, men god mat och bra uppträdande i grekiskfolkdans av fyra ungdomar. Vi gick därifrån, mätta och nöjda på upplevelser. En härlig stund på balkongen.

Fjärde dagen onsdag 24 juli
Lugn morgon med planering inför dagens moppeutflykt. Idag skulle vi upp längs östkusten förbi Dassia. Mycket vackert längs hela ostkusten, många vikar och stränder. Men ingen strand som var oorganiserad. Till slut hamnade vi uppe i Agios Spiridonas ett turistställe, men det var dags för lite vila och lunch, lunchen var god, PA provade Korfus lokala pilsner, men Mythosen mer smakrik.

Vi åkte vidare på den lilla vägen mot den långa Almyrosstranden, vägen dit gick via en liten smal bro. Väl framme kunde vi konstatera att det fanns gott om strand som inte var organiserad, i den södra delen, härligt!

Almyros beach. Korfu.

Almyrosstranden.

Lugnt och skönt på stranden, härliga bad och samma sol som igår. Innan avfärd tog vi en glass på tavernan som låg uppe vid vägen, där moppen var parkerad. På hemvägen försökte vi köra över berget via Loutses och vidare, enligt Road Edition skulle det funka. Men det visade sig vara omöjligt, vi prövade alla vägar som vi såg. Men det var omöjligt, några dagar senare när jag konsulterade en annan karta såg jag att det inte fanns någon väg. Vi kom hem sent inte förrän efter klockan åtta. Vi var något slaka efter dagens övningar. Efter kroppsbestyren och lite vila kom Nikos och hans fru Lolou.

Vi åkte iväg till Marinan och kollade på båtar innan vi intog översta våningen på tavernan mitt i Marinan. Nikos extraknäcker som sångare här på lördagarna, vad jag förstod så har han en härlig sångröst. Vi tog en drink och sedan var Nikos tvungen att åka till jobbet för att förbereda morgondagens sändning. Han jobbar med nyhetssändningar på radion. De skjutsade oss hem vi iväg för lite äte sent på kvällen, vi iväg till Telesill de hade inte stängt. Vi var lite hungriga men mättades med lamm och Stifado och en kanna rött. Sedan blev det sängen.

Femte dagen torsdag 25 juli
Efter en god frukost, planering av dagens utflykt. Nu var det svart pist igen. Vi skulle söderut på den lite dåliga vägen, betydligt mindre trafik än i måndags. Vi hade kurs på Lefkimi, nere på södra delen av ön, här var det bred väg som bara den, motsvarande två filer i vardera riktningen, häftigt.

Den breda vägen fortsatte ner till hamnen där båtarna går till Paxi och Igoumenitsa. Vi fortsatte sedan mot Kavos, vilket turisställe, vi kom in på restaurang/hotell/bargatan. Det var hemresedag, alldeles fullt med bussar och folk! Vi passerade så snabbt vi kunde, men det var trångt mellan bussarna.

Paradise Beach. Korfu.

Paradisstranden, öns bästa strand.

Vi fortsatte mot Spartera och vikarna Gordi och Nortos, men inget som föll oss i smaken. Vidare mot Paleochori, där vi stannade för lunch, sallad och chicken souvlaki, Mythos. När vi väl stillat hungern och törsten körde vi mot Kritika. Väl nere i byn började vi leta efter vägen till stranden, vi körde rakt genom byn, fann en handmålad skylt Paradise Beach (vägen till höger går till kyrkogården). Det var en ganska smal grusväg, men när vi väl kom fram, vilken strand.

Härlig lång strand med underbar sand och lite folk, den bästa hittills på resan. Paradise var en enkel servering på väg ner till stranden. Sol och bad tills hemfärd. Vi lyckades inte den här gången heller hitta genomfartsvägen genom stan. Vi hamnade återigen inne i centrum, men den här gången passerade vi flygplatsen.

Väl hemma vidtog den sedvanliga omvårdnaden med insmortning och vätskejustering, dubbelt så bra finns inte. Efter en stunds vila och kontemplation över dagens vedermödor, var det nu dags för mat. Vi tog till Telesill igen, ikväll var det en Elviskopia som underhöll. Vi åt Stamna, sallad och en kanna rött för 37 €, smakade alldeles utmärkt. Elviskopian visade sig vara en duktig sångare i typisk Elvisutstyrsel. Efter en lång dag hemgång, "chaffisen" PA rätt matt efter dagens utfärd. Sömnen kom snabbt.

Sjätte dagen fredag 26 juli
PA sov den utmattades sömn, vaknade först kl 09:30, moppen skulle lämnas kl 10:00! Iväg och returnerade moppen, på hemvägen lite frukostinköp. Väl hemma blev det frukost för sista gången på balkongen. Helt okej frukost med ägg, yoghurt, bröd, ost och kaffe, sedan ner till Katokalistranden, vi hyrde solstolar! Stranden betydligt bättre än vid första påseendet. Stranden till Hotell Katokali Bay (f.ö. tidigare ägts av Niki Lauda F1-föraren) ligger intill, vi kollade på hotellet strand och deras faciliteter, där fanns givetvis allt för turisten. Vi såg bort till hamnen i stan och där låg två jättar till kryssningsfartyg. Vi åt lunch på strandtavernan, hamburgare och Club sandwich samt en kanna vitt gott! Eftermiddagen förflöt i ett stilla lugn, vi lämnade stranden när solen gick ner bakom träden. Väl hemma nyttjade vi poolen för första gången innan den sedvanliga kroppsvården. Vi betalade Kikki (heter egentligen Angela) för lägenheten och sedan väntade vi på Nikos och hans fru Lolou.

De kom på utsatt tid och vi åkte till Cavalier Roof Garden för lite fika, vilken utsikt, se vinjettbilden. Man ser hela stan därifrån. Enligt BBC Tourist program någonting anses det vara den 13:e bästa Roof Garden i världen. Efter lite kaffe ner på stan, där var det fullt med aktiviteter, musik, utställningar mm. Det var även en konsert med en av stans symfoniorkestrar, Nikos kollade men det var slutsålt.

Vi tog en promenad längs Liston där de prominenta medborgarna (adeln) bodde förr i tiden, man måste vara på listan (därav namnet) adelskalendern eller vad de nu hette här. Nikos hälsade på "alla", tydligen mycket välkänd. Det var fem unga grabbar i blåsorkester som spelade där Rotary hade en utställning. Vi gick längst bort i "parken" där f.d. kungafamiljen hade haft sitt vinterpalats med egen strand och trappa ner till den. I parken finns det även en kricketplan, engelskt arv men från när, har jag glömt, Nikos berättade om den.

På väg tillbaka till bilen tyckte Nikos att vi kunde kolla in i konserthuset. Det var paus, Nikos pratade med chefen om det fanns några platser! Det fanns det, längst fram för "special guests", för de hade inga sådana idag. Plötsligt befann vi oss längst fram, jag i shorts och seglarskor lite udda kanske. Andra avdelningen bestod av filmmusik allt från "Sound of Music" till "Doctor No" från Bondfilmen. Vilket ös, de var mycket duktiga, dirigenten var en gästdirigent från Athen, han är mycket känd i Grekland. Vilken upplevelse så helt apropå, sista kvällen brukar annars vara en tråkig väntan på hemresa.

Klassisk konsert på Korfu.

Del av symfoniorkestern, Eva heter konsertmästaren.

Efter konserten var vi mogna för middag, vi åkte bil längs Garitsabukten, där fanns det många tavernor/restauranger. Nikos och Lolou tog oss till deras favoritställe (glömt namnet) våra ledsagare beställde in ett antal rätter, totalt tror jag att det blev 16 rätter inklusive melon och sötsaker. Allt var mycket gott vi åt och drack fram till kl 01:15 då var vi ordentligt mätta och belåtna. Notan slutade på lite över 70 € för hela kalaset, inte dyrt. Nikos och Lolou skjutsade oss till flygplatsen, stort avsked med pussar och kramar. Tråkig väntan på flyget, men vi var inte hungriga i alla fall.

Avresedag lördag 27 juli
Norwegian tog oss enligt tidtabell till Kastrup, allt funkade mycket bra. Öresundståget tog oss de resterande milen hem till ett Skåne i sol.