Öluffa i Kykladerna. Del 9. Paros.

Avresedag måndag 15 september
Upp till getternas pling enkel frukost kaffe och macka, pengar på bordet och nyckeln i dörren! Packning av det sista och iväg till färjan. Den kom in precis när vi kom ner till kajen, hur kunde de veta att vi skulle över just då?

Paros, Naoussa

Naoussa är mer turist by än Parikia, är ordentligt kuperad, men får då en mysfaktor med vyer ut över viken och mot Naxos. Choran/gamla stan är mysig att vandra runt i, mycket turister och tingeltangel, men trots allt mysigt. För att komma till de bra stränderna måste man ha fordon. Här finns allt för turisten inget saknas. Vi njöt av vårt boende och utsikten därifrån. Hara Studios and Apartments, Maria en härlig värdinna det fanns inga problem med något. De har WIFI. To Kyma taverna Dryos de har även studios/apartments. Moppe, Ride de har två uthyrningsställen i byn.

Ankomstdag måndag 15 september
Väl över på Paros, mot Parikia, där lämnade vi moppen och ställde packningen, hos uthyraren för en stund. Vi hämtade väskorna hos Katarina, tackade för servicen med väskorna. Ner till moppeuthyraren och ompackning upp till busstationen. Biljetter till Naoussa 1,60 €/p, bussen kör den gamla vägen genom småbyarna upp till Naoussa. Väl framme i byn efter c:a 20 min, där kom Maria och hämtade oss för skjuts till studion.

Hara studio. Paros.

De första 47 trappstegen upp till Hara studio 7, ytterligare 26 för att komma upp till studion :-)

Nu upp till studio 7, hela 73 trappsteg upp, det känns i vaderna. Men vilken utsikt, helt enorm över byn, bukten, och andra sidan med bl.a. Kolymbitres och vidare mot Naxos. Efter en första installation i studion, var det dags för äte, det sved i tarmen. Vi gick ner för backen och till vänster där ligger Taverna Karina. Ägg och bacon, Mythos och tre olika hembakade brödsorter, mycket gott, detta var för stunden absolut nödvändigt för fortsatt överlevnad.

Vi gick till Piperistranden, det var så fin sand på sina ställen att stranden kändes lite kladdig, men härlig sandstrand hela vägen ut och ljuvligt vatten. På vägen hem gick vi via Carrefour Super Market, borta I kurvan vid macken. Där inhandlades en del livsnödvändigheter som ägg, bacon mm samt någon slags brun vätska importerad från Skottland. Många butiker har utförsäljning på allt möjligt så här i slutet av säsongen, det står ständigt nya "trottoarpratare" utanför butikerna.

Åter till vårt "Alpnäste", vi njöt en stund av den härliga utsikten åt alla håll, vilka vyer. Innan vi tog oss an och skötte om de vackra kropparna.

Utsikt från studio nr 7 på Hara, från balkongen åt byn.

Nu blev det dags för äte, vi frågade Maria om ett bra grekiskt äteställe. Hon föreslog Mediterrano och Romantico. Vi tog oss ner till centrum där den helt överflödiga bron finns. Det är gator på bägge sidor om bron! Vi hittade Mediterrano längs kajen, tyvärr ganska begränsat utbud, men det smakade bra. Efter maten gick vi in gamla stans gränder, butiker, tavernor, barer etc. Vi strosade runt länge och väl kom långt bort, men vi hittade hem trots allt. Där väntade Tiramisu och lite matsmältande vätska på balkongen. Med den fantastiska utsikten över byn och bukten. Mycket sköna sängar John Blund infann sig genast.

Andra dagen tisdag 16 september
Efter en god natts sömn i den härliga sängen, skuttade vi ur sängarna med ett leende. Frukost på terrassen mot Naxos, med ägg, bacon och yoghurt och kaffe! En god start på dagen, ner till Maria. Vi beställde leverans av färskt bröd till studion på morgnarna. Men nu skulle det hyras moppe. Maria rekommenderade ride nere bredvid Taverna Karina. En 125:a för 15 €, moppen något förlängd, mycket bekväm att köra. Upp till macken för tankning, vi beställde fullt. Men den här moppen hade en stor tank 9 liter mot normalt 6 liter. Nu var vi väl rustade för utflykt.

Mot Santa Maria stranden lätt att hitta vägen ut från stan, men avtaget mot Santa Maria kom helt plötsligt till vänster, med en liten skylt som stod en bit ner på vägen mot Santa Maria. Vi behövde ett försök till för att hitta rätt.

Solnedgång. Naoussa.

Solnedgång över byn från balkongen.

Förbi elverket och bort mot Santa Maria, vi körde förbi Santa Maria där fanns en del hotell/rooms to let, några anläggningar var till salu. Vi vände och tog oss till Alykistranden, härlig strand långgrund, musiken från baren hördes knappt där vi låg. Härliga bad vi lögade oss till långt fram på eftermiddagen. PA behövde lite påfyllning i näringsdepåerna och gick upp till baren, för en macka och öl. Mackorna var redan uppätna, tyvärr, men efter 2 ½ evighet kom det en burgare med pommes, samt en konstig öl. Vulkano hette den, med citron och den var filtrerad genom vulkansand, tillverkad på Santorini. Något tveksam smak, men törsten tog överhand.

Mot Naoussa och Hara studios, omvårdnaden startade ute på balkongen med den härliga utsikten. Sedan blev det en stund över för kontemplation och en slummer. Den alltid så efterhängsna hungern slog till och vi tog oss till gamla stan. Vi vandrade runt där bland alla andra turister, mycket folk även nu på lågsäsong. Gränderna är mysiga och vi sprang plötsligt på tavernan Romantico som Maria rekommenderat. Vi in där åt lokal korv, Moussaka och t/l sallad med vin 28 €. Mätta och belåtna drog vi oss hemåt, för en att stund återigen bli hänförda av utsikten från balkongen. Tillsammans med Tiramisu och sån där matmältande dryck. Natten kom sakta över oss och vi drog oss in till de sköna sängarna.