Resa till Karpathos i maj. Del 1.

Karpathos 22-29 maj.

Äntligen en solig härlig majdag anlände vi (jag och min bästa vän Martina) till Karpathos. Mitt tidigare besök var 2011 då jag hade förmånen att få lära känna nya Kalimeravänner och ortsbor. Kände när jag lämna den gången att denna ö kommer jag besöka igen. Ville visa Martina Karpathos och jag är säker på att hon gillade ön. Som tidigare inhyste vi oss på Zephyros Village där det känns lite som hemma. :-)

Första dagen var det bara att slänga in väskorna på rummet och dra oss ner mot havet för att uppleva! Det var inte jättevarmt men absolut baddugligt i vattnet. Vi lade oss ner en stund för att sola. Därefter avnjuta en god lunch med tillhörande Mythos på tavernan nere vid vattnet. Mums!

Lunch på Karpathos.

Väl tillbaka på hotellet fick vi packa upp lite grann och sedan ta lite snacks och en Mythos på vår lilla uteplats. Då är det härligt! Början på semestern och hela veckan framför oss. Trots att vi var trötta efter att ha varit uppe tidigt bestämde vi oss för att gå in mot byn en stund och se oss runt. Men först lite tjöt med Andreas och ett glas eller två. De mysiga gränderna med barer, restauranger och affärer av olika sorter. Sedan tog vi lite smårätter på Mike´s.

Första dagen var förstås planen att se fina stränder. Vi hyrde såklart moppe (scooter) för att uppleva mer och känna lukter på denna vackra ö så mycket som möjligt. Vi styrde kossan mot Kyra Panagia och halvvägs dit kom vi på att vi inte hade karta (tur att jag har bra lokalsinne). Vägen ner är ingen rolig historia, det är brant, skarpa kurvor och stup rätt ner, det känns imagen men vi kom ner och hade en härlig dag vid denna vackra strand.

Även om det finns många fina stränder på ön är Kyra Panagia min favorit. Kan inte säga varför, kanske känslan bara. Middag avnjöt vi efter tips från Andreas på Pigadia vid hamnen. Rekommenderar denna restaurang. Sitta där på kvällen vid hamnpromenaden, se ut över havet eller studera andra turister som går förbi.