Fem underbara dagar på Limnos. Del 1.

Tisdag den 7/7 tog båten från Lesbos till Limnos 9:45. Vi hade nöjet att se 4 delfiner som hoppade friskt och verkade trivas med livet.

Boendet i Myrina var förbokat från Lesbos genom Booking.com. Vår värd hämtade oss vid båten i hamnen. Lägenheten var helt okej nära till både strand (150 meter) stadens shoppinggata (500 meter) som dessutom var bilfri. Bekantade oss med området och fixade mat i lägenheten.

Onsdag den 8/7
Hyrde skoter på morgonen för två dagar
och köpte en inplastad hållbar karta i skala 1:75 000 för 3,95 euro. Den var utmärkt och tydlig gällande vägnätet samt hade bra information om platser och sevärdheter på engelska. Färden gick från Myrina öster ut på den södra delen av ön. Vi åkte igenom byn Thanos för att stanna vid Thanos Beach med fin sandstrand med solstolar och taverna och vattenaktiviteter. Nästa stopp blev lite åt öster på Nevagati beach. I vårat tycke ett strå vassare än Thanos beach hittade en väldigt mysig taverna vid stranden inredningen var på en båt med sjörövarstuk.

Efter lite bad och sol åkte vi norrut till byn Kodias med välbevarade väderkvarnar och en blandning av gamla stenhus med lite nyare. Sedan passerade vi byn Tsimandria och stannade till i byn Portiano en genuin och mysig by med det sedvanliga torget med stora träd som gav skön skugga. Där åt vi lunch vi var dom enda turisterna bland ortsbefolkningen.

Mätta och belåtna gick färden genom Nea Koutali, Kallithea, Livadochori och Agios dimitrios utan några längre stopp. Innan vi åkte till Myrina upptäckte vi vägen till en spa-anläggning och heta källor. På kvällen strosade vi omkring i Myrina och åt lättare mat på en takterrass i hamnen.

Torsdag den 9/7
Styrde norrut på västra sidan till byn Kornos där vi intogen god kaffe frappe (kallt kaffe) på ett mysigt genuint torg. Åkte sedan mot havets västra sida genom byn Kaspakas där vi letade efter ett vattenfall som var torrlagt för tillfället. Kom sedan till beachen Agios Loannis enligt oss en av de bästa sandstränderna.

Efter sol och bad hittade vi vårat favoriställe Cave Café som låg i en grotta tufft och smakfullt inrett med både café, restaurang och strand. Intog en mycket god sallad med tillbehör. På eftermiddagen undersökte vi Castle of Myrina byggt 1186 . Vi räknade inte trappstegen men har varit med om längre sträckor i grekiska övärlden. Utsikten och höjdkänslan var väl värd strapatsen till toppen. Fick syn på en svensk-flaggad segelbåt i hamnen vilka vi senare samspråkade med dom hade utgått ända från Kreta.

Fredag den 10/7
Bytte boende till Poseidon var något bättre och billigare än det första började med att checka in och äta frukost tidig morgon.Hyrde sedan bil för två dagar för att utforska den norra delen av ön. Bilen styrde mot huvudorten Moudros på östra delen av Maudroi bukten. Tittade till byns centrum och hamn utan att bli imponerade.

Färden gick nu mot Louri beach på östra sidan längst ner i söder. Passerade byarna Kamina, Agia Sofia, Fissini och Skandali. Louri beach med lång och lite vild sandstrand utan kommersiella faciliteter med fint och klart vatten vi omgavs av en fiskare samt 5 stycken badsugna. Stranden är populär bland naturister. Åkte sedan tillbaka mot Moudros för att hitta två jättefina sandstränder Mikro Fanaraki och Megalo Fanaraki långgrunda med bar och solstolar. De allra flesta stränderna fick man använda stolarna bara man beställde något att dricka eller tugga på.

Efter sol och bad begav vi oss mot två stycken saltsjöar på östra sidan över Moudros den ena lake Chortarolimni hittade vi inte på grund av torrläggning men vi hittade Keros beach och camping lite torftig i vår bedömning. Nästa anhalt blev Aliki Lake stor saltsjö som ligger längs med havet med rykte mycket olika fågelarter som flamingo m.m. Det enda vi såg var gråsparv, kråkor, ripa och två härfåglar. Småvägarna dit var i dåligt skick och vi lyckades hitta den sämsta det kändes som att åka i djungeln spänningskänslan infann sig markant. Väl utkommen på asfaltsväg igen gick färden till Limnos ände i norr genom byn Panagia till Plakas hamn tillhåll för fiskare och dykare.

Plakas beach i närheten var inte välbesökt men såg okej ut. Efter del mil i hjulen tog vi lunch i den mysiga byn Kodopouli som hade en hel del tavernor och god mat. Efter energipåfyllningen tog vi raka spåret till Myrina. Asfaltsvägarna på ön får väldigt höga betyg från vår sida.

Lördag den 11/7
Åt frukost och gick till arkeologiska museet där vi fick en guidad tur på knagglig engelska bland utgrävningar i olika tidsepoker. Sedan gick färden på en av huvudvägarna den västra och norra delen av ön målet var Gomati beach. Första stoppet var byn Kornos en väldigt trevlig och genuin by som vi varmt rekommenderar. Åkte vidare genom byarna Sardes, Dafni samt Katalakko. Väl framme till Gomata beach fans en bar med solstolar passande äldre och trötta individer. (55+) Vinden ligger ofta på här varav det är populär plats för vindsurfare. Det fans även en del campare i form av husbil och husvagn. Det absolut häftigaste i området förutom stranden var alla sanddynor med riktigt ökenkänsla. I vårat tycke en av höjdpunkterna på ön.

Efter detta blev det ett kärt återseende av favoritstället Agio Giannis beach vid Cave Café badbåten från Myrina gjorde även stopp där vid lämpligt väder. Vi uppskattade den gemytliga miljön och inte så mycket sand mellan tårna med sol bad god mat och trevligt bemötande. Efter detta tillbaka till Myrina med god mat och lite Lady o Lufsenkänsla. Efter fem dagar på denna underbara ö tog vi färjan till Kavala på fastlandet kl 04:30 med en underbar soluppgång och efter en natt i Thesaloniki nära flygplatsen flög vi hem med Ryanair till Skavstad samt flygbuss till Norrköping.

Reserutten var flyg till Thesaloniki nattbuss till Istanbul (4dagar), båt Bandirma Turkiet buss Izmir byte buss till Cesme med övernattning, båt till Chios (5 dagar), båt Lesvos (7 dagar), båt Limnos (5 dagar)samt en övernattning i thesaloniki.

Thesaloniki är ingen höjdarstad att rekommendera i vårat tycke vi tog oss inte tid för att hitta själen i staden utan mera för tillgängligheten till flygplatsen. De bör tilläggas att staden kändes väldigt stor och opersonligt grå. vi valde bort området Haldiki på grund av att vi blev så imponerade av öarna Chios, Lesvos och framförallt Limos.

Vi har båtluffat och besökt drygt 30 grekiska öar både med våra barn och själva, vi har upplevt alla ögrupper som vi älskar på olika sätt. Det viktigaste för oss är att hitta själen och det genuina på platserna vi besöker på förnärvarande knagglig engelska samt grekiska stödord. Vi har bestämt oss för att genom kurs förbättra engelskan för framtida resor.

Våra favoriter på Limnos
Bad: Agios Giannis vid Cave kafé
Strand: Mikri och Megalo Fanaraki
By: Myrina
Bästa by att bo i: Myrina
Logi: Poseidon
Lunch: Kodopouli
Middag: Resturang Kosmos Myrina
Genuin närhet: Portiano och Kornos
Vandring: Hamnpromenaden och gågatan i Myrina
Utsikt: Castle of Myrina
Största upplevelse: Ökenkänslan och området Gomata beach.
Vägsträcka: Spänningen småvägar vid Aliki Lake

Vi kan varmt rekommendera denna Grekiska ö.