Resa till Naxos i maj. Del 1.

Ön med portaran – Naxosresa 17-24 maj.

Portaran. Naxos.

Portaran i Naxos stad.

På nytt utökar vi de senare årens revir. Vår planering inriktade sig på Paros och Naxos, öar som jag besökt i slutet av 70-talet. Efter att ha läst Jannes E-guider, bestämde vi oss för Naxos. Frågan vi ställde oss var: ”Är det rätt att ön är den populäraste i den Grekiska arkipelagen”? Båtresan med Master Jet köptes i förväg för 279 € tur och retur och efter många diskussioner beställdes Hotell Anixis för 50 € per dygn. Jag tror det var den härliga utsikten som avgjorde.

Hotel Anixis. Naxos.

Utsikt från Hotel Anixis.

Vårt mål var inte att ”knäcka” alla sevärdheter eller leta upp alla stränder, utan bara att vara.

Den 17 maj klev vi upp kl. 05 och var klara för avfärd 06 i vår Renault till Heraklion. Färjan Master Jet avgick 08.40 något försenad. Båten var välfylld och vid Santorini blev det byte av passagerare. C:a 200 klev av och något färre klev på. På Ios var däremot bytena bara c:a 20 personer. Naxos var klart populärare som semesterort än Ios. Dimitris från Hotell Anixis mötte vid båten kl. 13.20 och vi blev visade rummet med fin utsikt mot den gamla stadsdelen och hamnen. TV, fri WiFi, riklig frukost ingick i priset.

Hotell Anixis . Naxos.

Ylva vid ingången till Hotel Anixis.

Toaletten hade världens minsta duschkabin. Hade jag varit i femte månaden hade jag fått lämna magen utanför. Nu var det lunchtid och efter en kortare inspektionstur intog vi maten på ”To kati allo”. På vägen hem köpte jag en flaska Kitron, Naxos speciella citrusraki. Jag kom ihåg den från ett tidigare besök på ön 1978.

På kvällen skulle det avgöras vilket basketlag som är det bästa i Europa. Vi gick därför ut i tid före kl. 20 och satte oss framför TV-skärmen på Vassilis Taverna. Vassilis sallad var fantastisk liksom grillköttet. Samtalet med Vassilis var trevligt och halva matchen mycket spännande. I pausen gick vi åter till hotellet, där jag kunde se resten av matchen. Real Madrid, hemmalaget var nu klart bättre än mitt favoritlag Olympiakós.