Paleochora på Kreta med omnejd. Del 4.

Iväg mot Chania igen efter c:a 8 km avtaget till vänster mot Paletari och sedan upp på E65 mot Kissamos och avtaget mot Paleochora. Efter återsamling på rummet och en välförtjänt siesta, var det dags för äte. Vi iväg till tavernan Z? mittemot taxistationen. Papotsakia och Pasta Bolognese till full belåtenhet! Något kyligt i vinden på vägen hem, men till A-M:s stora förtjusning fann vi en massa Pelargonier mittemot kyrkan. Dessa måste besökas imorgon i fullt dagsljus. Vidare hemåt och en stilla stund på balkongen, med lite matsmältande vätska. Sängen stod i givakt!

Pool i Paleochora.

Poolen om aftonen.

Fjärde dagen torsdag 15 oktober
Väckning som vanligt av inringningen klockan åtta till skolan, A-M tog en avslappnande simtur i poolen, medan den stackars PA fick som vanligt slita i sitt anletes svett för fullt med frukosten. Idag skulle vi ha en "slappedag" inga större utflykter. Efter frukosten lite läsning på balkongen, innan vi drog över gatan till stranden för härliga sol och bad. Lätt lunch på rummet därefter lite läsning och vila.

Efter moget övervägande beslöt vi att åka vägen mot och förbi Anidri, som skulle var en "scenic veiw" väg till Prodromi. Efter att vi passerat Anidri, smalnade vägen och gick uppför, högre och högre, med höga stup på sidan, ett antal hundra meter ner till botten. Att vissa delar av vägen dessutom var bortspolad gjorde det inte bättre för A-M, greppet om dörrhandtaget hårdnade, knogarna vitnade. Det blev helt tyst till höger om mig. Tystnaden höll i sig nästan 20 minuter, tills vi kom fram till Prodromi. När spänningen väl släppte kom det som skulle ha sagts de senaste 20 minuterna, ut på mindre än två minuter!

Mycket mäktigta vyer, ingressbilden är tagen på vägen upp. Däruppe däremot fanns det en stor naturlig tystnad i den lilla byn med en vacker kyrka, samt en villa (Archon Villa) som man kan hyra.

Kyrkan i Prodromi. Kreta.

Kyrkan i Prodromi.

Nerfarten blev betydligt lugnare, dels beroende på mörkret samt att vi fått en viss vana under färden upp.

Vi stannade till vid tavernan To Scolio i Anidri för att äta, men vi upptäckte att plånböckerna låg kvar på rummet. Men skam den som ger sig vi ner och hämtade de erforderliga monetära medlen och återvände till To Scolio. Vi åt fläsk i vin med sallad, mätta och belåtna startade vi återtåget mot Paleochora. En stund för kontemplation och matsmältning på balkongen. Därefter natten.

Femte dagen fredagen 16 oktober
Frukost (A-M i poolen och PA i köket) och strandpackning sedan mot Falassarna. Upp till E65 mot Kissamos, vi fann två blomsterbutiker/plantskolor i Kissamos, lyckan var total för A-M, ännu fler blommor att titta på!

Del av blomsterbutik i Kissamos.

När vi kollat på blommorna bar det av mot Falassarna via Platanos, ner mot stranden med hänförande utsikt över havet. Härliga bad, lugnt och stilla i havet, en del slöjmoln på himmelen. Vi hade med oss en lätt lunch bestående av blandade frukter. Fortsatt badande till långt in på eftermiddagen, då vi vände åter mot Paleochora. Men vi tog ett annat vägval, via Kefali och Limni (umleitungen).

Falassarna, Big Beach.

Vi passade på att åka upp till Milia, avtaget är i norra utkanten av Vlatos. En något slingrig grusväg leder upp till anläggningen. Milia är ett hotell bestående av stugor och där finns även en taverna, läget är helt avskilt uppe i bergen/skogen. Anläggningen är till för de som vill ha en retreat, eller bara ha det hur lugnt som helst.

Milia. Kreta.

Taket på en av stugorna i Milia, bara skog och berg runt om, omgivet av lite trolsk rök.

Efter besöket i Milia körde vi den "vanliga vägen" hem via Strovles, Kandanos och Paleochora Highway. Väl hemma skötte vi om de vackra kropparna. Men magarna skrek av hunger, vår lunch hade varit alldeles för lätt!

Nu var det bråttom mot Captain Dimitri, korv, sallad, kyckling, friterad blomkål och olika dipsåser. Vi blev härligt mätta och belåtna, vi tog vägen om kyrkan. Prällen från kyrkan kom förbi och vi frågade vem som sköter om blommorna mittemot prästbostaden. Det visste han inte men han själv sköter blommorna på "hans" sida av gatan. Vi tog även en sväng via Super Marketen för inköp av diverse nödvändigheter. Det hade återigen varit en händelserik dag, som vi avslutade på balkongen. Men vi intog sängarna ganska omgående!