Paleochora på Kreta med omnejd. Del 2.

Ankomstdag måndag 12 oktober
Mäktig åktur över bergen, vi kom fram till Paleochora mitt i siestan, helt öde. Vi gick upp till Notos biluthyrning, de hade givetvis stängt. Men det fanns telefonnummer uppsatta på dörren. Sagt och gjort PA ringde, Olga Tsiskali svarade direkt, jag tog sats för att övertyga henne om att vi behövde en bil genast (för att kolla boenden mm)! Det går inte svarade hon, men om 20 minuter! Vilken service!! Mycket riktigt dök hon upp inom den stipulerade tiden. Olga kom såg och segrade, vi blev med både bil och boende. De äger även lägenhetshotellet Relax på västra sidan, endast gatan emellan hotellet och stranden (samt även det rosa huset i Kakodiki, som hyrs ut på månadsbasis).

Nybyggt och mycket fräscht, lite väl lyxigt, men va tusan. Havsutsikten var något fastighetsmäklaraktig, havet syntes genom några trädkronor. Studion var fullt utrustad, kitchenette, TV, A/C, duschkabin, balkong med nät/glas/jalusidörr Från takterassen var det däremot fri sikt ut över havet. Dessutom lugnt och mysigt, med swimmingpool i trädgården. Vi satte full fart med uppackningen och sedan ett härligt bad.

Pachia Ammos. Paleochora.

Stranden på andra sidan gatan, Pachia Ammos. Paleochora.

Men nu blev det dags för bunkring, mot Super Marketen för inköp av nödvändigheter! När vi väl handlat färdigt tog vi det lite lugnt innan vi tog oss in i byn för att äta. Rätt tidigt enligt grekiska mått, men hungern var besvärande! Vi tog oss till andra sidan av byn, in på första bästa taverna Glaros. Det skulle vi inte gjort!! Det lamm i ugn som jag serverades var det sämsta som jag blivit serverad någonsin (sen -73), det var en hemsk upplevelse! Bara brosk och ben, mindre än 30 gr kött på tallriken, smaken var inte heller den bästa. Trots påpekande om den usla lammrätten, kom ingen ursäkt eller kompensation, inte något maskinskrivet kvitto heller för den delen! Hem i natten för en stilla avslutning på balkongen, sedan sängen.

Andra dagen tisdagen 13 oktober
Efter natts härlig sömn, A-M tog en simtur i poolen i väntan på den goda och närande frukosten med ägg, bacon och färskt bröd mm. Den stackars PA fick givetvis laga frukosten. Vid ätet startade planering inför dagens utflykt startade, vi skulle till Elafonissi. Den närmaste vägen var inte tillåten att köra med hyrbilen, och absolut inte tillrådlig heller förstod vi några dagar senare. Efter tankning iväg mot Strovles, via Kalamos och Sarakina. Avtaget mot Elos/Elafonissi strax efter Strovles, var avstängd stod det på en skylt! Ingen ytterligare information om "umleitung" eller annat. Vi funderade om vägen just hade blivit avstängd eller att vägararbetet avslutats, helt i grekisk anda.

Vi chansade på att köra mot Elos endast tre km dit, vi iväg tillsammans med ytterligare några bilar. Men si vägen var avstängd, vi körde tillbaka till korsningen och konsulterade kartan. Vi såg på kartan att efter några hundra meter fanns en väg upp till vänster till Vlatos och Limni. Där fanns en väg som gick parallellt med Elafonissivägen. Vi kom fram efter vägarbetet och kunde lugnt ta oss till Elafonissi. Stranden där lika fantastisk som vanligt.

A-M helt tagen över vyerna längs vägen, det var mycket "stock och sten" mycket nerrasade stenar längs kanten, turen tog nästan två timmar. Men vi fick belöning längs vägen, vi såg ett gäng Gåsgamar sitta och vila på en bergskam.

Lammgama och Gåsgamar. Kreta.

Gåsgamar (inget teleobjektiv på telefonen).

Väl framme var givetvis den rosa stranden lika häftig som vanligt, inte många turister där, lugnt och härligt på stranden. Vi njöt av sol och bad till långt fram på eftermiddagen. Åter mot Paleochora, samma väg fram till Strovles, där körde vi vidare mot Kandanos, där vi kunde ansluta till "Paleochora Highway". Betydligt snabbare väg ner till Paleochora, bred och förhållandevis rak.

Liten bit av Elafonissistranden, cirka 25 km bakom kullen ligger Paleochora.

Vi unnade oss en härlig siesta innan vi tog till andra sidan av stan och Methexis taverna på Portierns inrådan. Där fick vi en utmärkt måltid, Pastitio (portion för tre personer) och Kleftiko. Mätta och belåtna tog vi oss till hotellet, för en stilla sittning på balkongen, innan sängen.