Lördag 12/6

Åker båt över Öresund till Kastrups flygplats i Köpenhamn. Det ska bli fint när Öresundsbron är klar så att vi kan ta tåget direkt från Lund till Kastrup.

Flyget är försenat en timme redan när vi kommer till incheckningen. Damen i incheckningsdisken klantar till det när hon tar emot våra biljetter så helt plötsligt har vi boardingcard bara till Thessaloniki, vi som ska till Athen. Planet ska mellanlanda i Thessaloniki och på något vis är det fel inmatat i datorn. Det får ni fixa i gaten säger hon nonchalant. I gaten får de jobb i ca en halvtimme med att leta upp vårt bagage och märka om det till Athen. Ska bli spännande att se om vi får vårt bagage i Athen, nu slår det oss att vi borde packat bättre och lagt badkläderna i handbagaget.

I Athen får vi vårt bagage och tar flygbussen in till Syntagma. Vi ska bo på Student & Travellers Inn i Plaka och det är gångavstånd från Syntagma. Vi får ett rum med fyra sängar bäddade med bara underlakan, det finns inga handdukar och inget toalettpapper på den allmänna toaletten i korridoren! Kostnad GRD 3500 per person. (Detta är det absolut dyraste boendet på hela resan ska det visa sig)

Vi bor med balkon ut mot gågatan Kydathneon i Plaka. Hela gatan är som en stor restaurang och det är inte tyst på hela natten. Häftigt att sitta på balkongen och höra allt sorl från människorna på gatan. Vi bor verkligen mitt i Plaka.

13/6
Idag ska vi se på Akropolis har vi tänkt. Tyvärr har vi otur och det är val till EU-parlamentet så allting, jag menar allting är stängt. Så vi får titta på Akropolis och det andra utifrån. Tar en öl och dricker läsk på en uteservering, går i marknaden och på något sätt går dagen tills vi ska åka ut till Pireus.

Vi tog nattbåten till Santorini. Båten gick kl 18.00 och var framme på Santorini kl 04.00. Vid 21-tiden rullade vi ut våra liggunderlag på varsin bänk och kröp ner i våra sovsäckar. S har inte mått bra på hela dagen, nu har hon nog lite feber för hon svettas mycket i sin sovsäck. Vi sov förvånansvärt bra på båten, mycket tack vare liggunderlag och sovsäck. Man hade klarat sig utan det också men i alla fall bör man ha ett lakan att svepa in sig i för det blåser lite på båten.

Priserna på mat och dricka är inte så mycket högre än i land. Det går bra att köpa lite mackor och öl.

Kl 04.00 vaknar vi med ett ryck av att de ropar Santorini i högtalarna. Vi får bråttom att packa ihop våra saker. Lite onödigt bråttom eftersom detta är sluthamnen. Väl av båten är vi ganska vilsna, S mår illa och har feber. Vi vimsar runt lite och letar efter rum i Perissa. En rumsraggare kommer fram till oss och han prutar själv ner till GRD 10000 för två nätter. Han har en minibuss säger han, det visar sig vara en minibil, det är nätt och jämnt våra ryggsäckar går in i bagaget. Han kör oss ut på landet, bara 300 m till havet. Väl framme i rummet finns det bara 3 sängar. Han hämtar en extrasäng som luktar skunk. Här ska vi inte stanna längre än nödvändigt. Till sist lyckas vi somna trots tuppar som gal, katter som slåss och en åsna som skriar. Kl 9.00 vaknar vi och tar en välbehövlig dusch, äter frukost som kostar GRD 2000. Kokt ägg, juice, bröd och grekiskt kaffe. Kaffet är inget vidare faktiskt. Efter att ha ätit går vi och försöker ta oss ur rummet. Vi vill inte bo här mer. Extrasängen går inte att sova i och vi är mitt ute på landet ca 700 m från havet och inte ens i Perissa utan i Perivolos. Efter lite gnat går hon med på GRD 5000.- och vi går för att vänta på bussen. S har feber och orkar inte gå. Vi får vänta 1,5 timme innan bussen kommer och den går inte till Perissa utan till Fira. Vi får åka gratis eftersom busschauffören missförstod oss. I Fira tar vi bussen till Perissa beach. Vi frågar tre gånger för säkerhetsskull. Nu har vi sett mycket av ön. I Perissa träffar vi en tant, Dimitra som vill hyra ut rum. Men vi har bestämt att vi ska bada först så då gör vi väl det. Hon sitter kvar och väntar på oss och prutar ner priset till GRD 5000.- för två dubbelrum. Come look! Säger hon och vi går med henne. Two minutes! Vi blir sålda direkt, två rejäla rum med egen toalett och dusch och en fläkt på varje rum. Ca 200 m till stranden och restaurangerna. Utanför rummen finns en uteplats under palmer och ett kylskåp som vi kan använda. Här stannar vi.

På eftermiddan går vi ner till stranden igen. Vi stannar inte så länge för S ligger på sitt liggunderlag och jämrar sig. Hon och jag går före upp till rummet för att kolla febern, hon har 41,1 grader och vi blir ganska rädda. Tur att reseapoteket är med; Alvedon, våta handdukar + fläkt tar ner febern till 39 och vi bestämmer att gå till läkare i morgon. Alvedon var fjärde timme.

15/6
Efter att ha ringt SOS International i Köpenhamn åker vi med bussen till Fira och frågar chauffören efter en doktor. Han visar oss till ett Medical Center. Vi får vänta i en slags kö på en läkare. Vi misstänker lunginflammation och vi får rätt, men doktorn ska röntga henne. Varför förstår vi inte, vi skojar att de behöver pengar till sjukhuset. Efter röntgen blir det fart på åtminstone tre läkare och två sköterskor. De hämtar droppställningar och sprutor. NO, NO, NO stop it säger vi. Vi vill inte att S ska ha injektioner på ett grekiskt sjukhus. De förklarar för oss att S är mycket sjuk och måste läggas in på sjukhus. Närmsta riktiga sjukhus finns på Kreta och där ska hon stanna i tio dagar för att sedan åka direkt hem!!! Senare lugnar de ner sig lite och bestämmer att hon ska stanna här med dropp och intravenöst penicillin. Barn läkaren ska komma hit imorgon. Ja, det är väl bara att rätta sig efter detta. Jag ringer SOS igen och de säger att vi ska ta emot den vård som erbjuds.

Nu får vi skiftas om att stanna hos S. En av oss är med J. Badar lite i Perissa, bestiger berget i Perissa, rider åsna från hamnen nedanför Fira och 580 trappsteg upp till själva stan. Vi köper Gyros med till den som är kvar på sjukhuset medan J äter mat på restaurang som han gillar jättemycket. Det ena rummet får stå tomt på natten eftersom S och jag sover på sjukhuset. Det känns lite onödigt men vi vill inte avboka eftersom vi hoppas på att få komma ut från sjukan imorgon. Så blir inte fallet utan vi får stanna kvar drygt 2 dygn. Vi får tjat ganska mycket, men sent på torsdag eftermiddag släpps vi ut trots att S kräks upp medicinen. Vi har hämtat ut ganska mycket medicin eftersom inte läkarna har diskuterat med varann och de verkar inte läsa varandras journaler. Vi hade intyget från Försäkringskassan med oss så vi har fått rabatt på medicinen, själva sjukvården var gratis i Grekland.

18/6
S vaknar någorlunda frisk efter att ha sovit 14 timmar. Idag hyr vi moped och kör omkring lite. Bränner armar och lår för det fläktar hela tiden så det känns inte som att solen tar. Vi kör till röda stranden "Red beach". Inget märkvärdigt, känns nästan som om hela berget kan rasa ner. Sedan kör vi vidare till Kamari beach som ligger på andra sidan berget från Perissa. Mycket dyrare än i Perissa på restaurangerna. Det känns lite för mycket charter om denna byn.

Efter lunch som är var sin omelett och en gemensam tallrik Greksallad, öl och cola kör vi hemåt igen. S måste ha medicin kl 16.00. Vi vilar oss lite och sen kör vi en tur längs strandpromenaden från Perissa till Perivolos. Kollar hur det såg ut där vi bodde första natten. Läget var väl inte så dåligt som vi tyckte men säker 2-3 km från Perissa.

På kvällen äter vi på restaurang allihop. Med havsutsikt!!

19/6
Packar våra ryggsäckar, idag ska vi lämna Santorini om doktorn tillåter. Vi har packat våra saker i ryggsäckar. Var och en bär själv sin ryggsäck med sina kläder och utrustning och har ansvaret för detta under hela resan. Jätte skönt, annars brukar jag alltid få ta hand om packningen till alla även till mannens saker. Vi hade sovsäckar och liggunderlag med oss men det hade inte behövts, skulle gått lika bra med ett påslakan och en bastmatta. En sak som man däremot bör ha med sig är en reflex. När man är ute och promenerar på kvällen på en smal landsväg är det becksvart och bilarna kör som…

Badar en stund på förmiddan sen tar vi bussen till Fira. Här har vi åkt många gånger så vi kan varenda kurva. Ja inte S förstås. Bussen kostar GRD 390 och tar ca 40 minuter. Ön är fantastiskt vacker. Otrolig utsikt mot väster. Vi går en sväng i Fira, visar alla åsnorna för S och tittar lite i souvenirbutikerna.

Nu till doktorn. Han undersöker S och visst är hon bättre. Hon bör inte bada förrän om sju dagar, ok 5-7 dagar!!! S som älskar att bada. Vädret är mycket behagligt 28-30 grader och 23-24 i vattnet.

Vi köper båtbiljetter till Naxos. Vi tycker det är lättast att åka till de stora öarna dit man slipper byta båt nu första gången vi ö-luffar. Bussturen ner till hamnen i Athinos är hisnande serpentinväg. Såg det verkligen ut så här när vi kom hit i söndags natt?

Båten går kl 19.00 och vi äter vårt bröd och dricker öl och cola som vi hade med oss. Det är inte så dyrt att köpa mat på båten, vattnet är t o m billigare än i minibutiken i hamnen. Kl 22.30 är vi framme i Naxos och blir genast överfallna av en tjej som hyr ut rum. Hon prutar själv och vi går med henne in i stan. Inte så bra som det verkade så vi bestämmer att bara stanna en natt. Hon blir sur och säger att hon inte tjänar så mycket på en natt eftersom alla lakan och handdukar måste tvättas. Ja, ja vi bor här i en natt så får vi se i morgon.

I Naxos stad är det mycket folk och gott om barer och restauranger. Vi går en sväng, köper frukostmat osv. När barnen lagt sig går vi ut igen och äter en grekisk sallad och dricker lite husets vin. Härligt att ha semester igen.

20/6
Bussen till Agia Anna. Badar och solar. Gul fin sand och lite mer långgrunt än på Santorinis svarta lavasand.

21/6
Går längs stranden mot Plaka. Vilken fantastiskt strand. Alldeles finkorning, lagom långgrund och kristallklart vatten. Även ute i sanden är sanden mjuk utan sten. Här är väldigt många nakenbadare så jag känner mig lite dum när vi går längs stranden fullt påklädda. J hittar många snurrade snäckor så han är nöjd igen. Han tappade de andra han hade plocket i Perissa. På kvällen åker vi in till Naxos och äter på Popis grill som det stod om i guideboken. Lite för mycket matbespisning och för lite charm för min smak. Maten är god, men minsta grek-salladen hittills.

22/6
Packar våra väskor och åker buss inåt land till Feloti. Vi hade tänkt bo här en natt, men känner att detta inte är något för oss. Köper lite ost, bröd och frukt som vi äter vid en mur med en get som åskådare. Osten Makaris var ganska smaklös faktiskt, men jättefin frukt. Tillbaka i Naxos tänker vi fortsätta till grannbyn från Agia Anna, Ag Prokopios. Vi låter oss raggas upp och får på så sätt åka gratis dit; bussen kostar annars GRD 300/person. Lägenheten vi får är väl hyfsad. Läge desto bättre. 30 m från havet. Köket går väl att använda till omelett och kokta ägg, men vi ska ju tvunget laga spagetti med skinksås. Nåja, det går väl ganska bra. Sitter på balkongen och ser på solnedgången. Är detta semester eller?

23/6
Idag ska vi bada och sola hela dagen har vi bestämt. Vågorna är inte lika stora som igår men härliga ändå. Igår var det ju nästan full storm.
Ikväll äter vi på "vår" restaurang. Härlig vy mot havet och solnedgången. Billig mat så vi slår på stort och äter glass/kaka och cappuccino. När vi betalade notan fick vi ouzo och vattenmelon.

24/6
Packar väskorna och går ner på stranden och badar. Kollar när båtarna går till Paros. Missade 11-båten och sen går inte nästa färja förrän 20.00. Hela dagen går det flygbåtar, men vi tycker det blir onödigt dyrt så vi bestämmer oss för 20-båten. Badar och solar på förmiddan innan vi checkar ut från Sunset. Åker taxi till Naxos stad och går och tittar i gamla stan som vi inte har gjort innan. Går till Grottastranden, men det var inget särskilt med den stranden. Sen går vi bort till Agios Giorgios stranden. Mycket charterhotell här.

Köper båtbiljett, GRD 4400 för oss fyra.

Äta lite mat sen dags att hämta bagaget som vi ställt ifrån oss på biljettkontoret. Jag frågar vilken kaj båten skall gå från och får till svar att den båten alltid är försenad, den går inte förrän 21.00. Väntan igen. Frågar hamnpolisen, han säger 21.30. Vi går in till stan igen, köper vykort och skriver dem. Tillbaka till kajen. Pratar med ett pensionärspar från Skottland. Båten kommer kl 22.00 strax före Agapitos 22.15 båt. Vår båt Siros Express är en liten skorv i jämförelse med Agapitos. Det gungar ganska mycket, besättningen delar ut "spypåsar". J och några gamla tanter kräks.

Väl framme i Paros i Parikias hamn ser vi oss omkring. Vi har läst i guideboken att man ska bo till vänster om väderkvarnen. Alla rumsraggare står på rad vid andra sidan gatan , de får inte gå ut på kajen. Hamnpolisen visslar och motar tillbaka dem om de går ut från trottoaren. Oj vad de skriker och visslar för att vi ska välja just dem. Vi får kontakt med en som har ett hotell där vi vill bo, men han är för dyr. En annan är billigare och till sist går den förste ner i pris GRD 7000 för två dubbelrum. De andra rumsraggarna har nästan vadslagning om vem som ska vinna. Ett riktigt skådespel att titta på.

Vi åker iväg med hans skaraltiga bil som har punktering när vi kommer fram till hotellet. Rummen är bra så vi tar dem, i alla fall en natt. Vi är ganska trötta nu kl är 24.00. Hotell Hermes ligger en bit upp från stranden vid en återvändsgata så det är ingen trafik utanför.

25/6
S:s 12-årsdag.Vi har gett henne presenter hemma så vi sjunger bara för henne nu. Går ut efter frukost och kollar stranden om vi vill bo här längre än en natt. Mopeduthyraren är på hugget så rätt som det är har vi hyrt två mopeder (5000 GRD/dag). Åker tillhotellet och packar badkläder sen drar vi iväg. Vi kör runt hela Paros, stannar till och badar där det ser fint ut. Kör in till Lefkes, Paros högst belägna stad. Mycket vacker natur här. Slingriga vägar och terrassodlingar längs vägen. Efter lunch åker vi mot östkusten. Väldigt blåsigt idag så det är lite svårt att köra moped. På ett ställe går det två stora kor mitt på vägen. De är hopbundna med ett bak- och ett framben men kan springa ganska fort ändå. Vi satsar full gas för att komma snabbt förbi. Jag tappar skyddet på avgasröret, skönt det skramlade så innan. Vi märker när det ramlar av och tar det med oss tillbaks. Uthyraren blir glad att vi hittade det. Fjärilsdalen passerar vi på hemvägen så vi går in där. En ganska mysig oas med stora, gamla träd. Härlig svalka och vindstilla. Fjärilarna är av samma sort allihop, lite trist tycker vi. Överallt på skyltar står det att man ska vara tyst, inte vissla eller klappa i händerna. Ja man sänker faktiskt rösten automatiskt som det står i Wilmaguiden. Två turistbussar med greker gör precis tvärtom!!

Sen tar vi mopeden och kör hem igen. Stannar vid en stor supermarket och köper bröd, skinka, läsk och vin. Vi gör härliga baguetter som vi äter på stranden på kvällen medan solen går ned. Midsommarafton ska ju firas utomhus.

26/6
Lämnar rummet idag, men innan dess går vi ut till hamnen och gamla stan, kollar båttider och bestämmer oss för Antiparos. I gamla stan köper jag fina vykort som jag ska rama in när jag kommer hem. En lite större bild också (18*24cm), om den ligger tillsammans med röntgen-bilderna ska den väl klara sig i ryggsäcken.

Checkar ut och sen ner på stranden. Idag kommer det massor med stora färjor till hamnen. H trampar på en sjöborre så han linkar iväg till Medical Center. Att han vågar, tänk om de lägger in honom också. Efter en stund kommer han tillbaka. Inget att göra åt. Badda på olivolja så kommer de ut av sig själv. Vi äter spagetti på en liten taverna under ett tak av växter. De där rosa blommorna som vi inte vet vad de heter.

Båten över till Antiparos ta ca en halvtimmer, men vilken båtfärd. Vi trodde den lilla båten skulle kantra. Jag har aldrig varit med om en sådan sjögång förut. Båten krängde både i sidled och framåt o bakåt. Skönt när vi kom in i sundet mellan Paros och Antiparos, då gungade det lite mindre.

Framme på Antiparos stod det bara en rumsraggare, så det blev till att leta själv. Usch va svårt o besvärligt det kändes. Vi har ju blivit bortskämda med att kunna välja och vraka. Här var det plötsligt fullt på vissa hotell och pensionat. Vi hittade i alla fall ett 4-bädds rum med köksbord. Vilken lyx att kunna sitta ordentligt vid ett köksbord och äta frukost och spela lite kort om kvällarna. Vi blev så betagna av rummet så vi glömde kolla duschen o toan, som visade sig vara det minsta vi sett någon gång. Pruta glömd vi dock inte. GRD 7000/natt. H och jag gick och tog ett kvällsdopp. Kristallklart vatten men lite sten på stranden och ett stenrev i vattnet. På kvällen åt vi på Klimataria, ett fint ställe under ett tak av växter. Det blåser ganska bra vid hamnen, men här en bit in i stan är det lugnt.

27/6
Det blåser bra och har gjort så i flera dagar, vi börjar bli lite trötta på det nu. Ner på stranden och hittar ett ställe där det är någorlunda lä. Träffar en svensk familj från Halmstad som vi pratar med . Lunch blir en souvlaki pita med cola och öl. Sen siesta på rummet.

I kväll köper vi mat i affären och fixar en tonfisksallad med fetaost, oliver, tomater etc. Tonfiskburken kostar 15 kr. Vi kokar ägg med doppvärmaren och det går faktiskt riktigt bra.. Efter maten går vi på café och dricker frappé och barnen äter bananasplit. Mysigt att sitta på café på gågatan och se alla flanerande människor. Ett gammalt par har rullat ut rullstolen och en köksstol och sitter och tittar på folklivet.

Vi kollar båttider Paros-Pireus och Antiparos-Paros. Vi stannar här en natt till och åker till Pireus härifrån. Jobbigt att fixa rum bara för en natt i Parikia. I hamnen konstaterar vi att det har slutat blåsa, vad skönt.

28/6
Vaknar till en nästan vindstilla morgon. Äter yoghurt med honung, en ny frukost favorit. Är tidigt ute på stranden så det är nästan bara vi från början. Den svenska familjen kommer också idag. Trevligt att prata lite svenska igen. S o J snorklar i strandkanten och letar efter snäckor och småfisk. Idag är det verkligen härligt. Badar och solar om vartannat. Vi har tagit med en termometer och det är 24,5 grader i vattnet. I luften i skuggan är det ca 28 grader.

På kvällen ringer vi till Travellers Inn i Athen och bokar rum. Priset är höjt till GRD 4000/person. Vi vågar inte chansa med rum i Athen men egentligen tycker vi att det är för dyrt för den standarden. Nu har vi ju vant oss vid ett betydligt lägre pris.

29/6
Stiger upp tidigt för att ta båten 9.30 till Parikia. Havet ligger som en spegel och det är riktigt härligt att åka den lilla båten. Man blir sugen på att hoppa i. I Parikia går vi och handlar lite mat som vi ska ha på båten, köper båtbiljetter och sen sätter vi oss på en uteservering på torget och dricker öl och cola fast kl bara är 10 på förmiddan. De barerna som ligger närmst kajen är ganska dyra så vi går en bit ifrån. De kan väl ta lite mer betalt där för att folk vill sitta och vänta på båten där istället för att stå och vänta på kajen. Båten kommer och det blir fart på allting. Det kommer ganska många båtar på en gång men det är inget problem att komma till rätt båt. Fast det gäller att se efter barnen så att alla är med.

Vi spelar kort och äter mat på båten. Resan tar ca 4 timmar.

Framme i Pireus går vi till metron. Vilken trafik och intensitet här är i Pireus idag jämfört med när vi kom hit för ett par veckor sen. Då var det söndag och EU-val och idag är det ju tisdag. När vi köper biljetter i metron blir vi på nytt överfallna av rumsraggare. Vi skulle inte ha bokat Travellers Inn, de här kan ju erbjuda betydligt billigare alternativ med nästan lika bra läge. Ja, ja då vet i det till nästa gång vi ska båtluffa.

Vi äter hamburgare på Mc Donalds, för nu har vi blivit lite trötta på gyros och pita. S tycker det är skönt att inte behöva välja från en lång meny utan bara ta en Big Mac & Co. Luftkonditioneringen är inte dum den heller, det är ca 35 grader ute.

Hotellet ser ut som förra gången 4 sängar utan lakan och nästan inge golvyta. Vi har balkong ut mot 2 sidor av Plaka kvarteren. Går en sväng i marknaden, men även jag har blivit lite mätt på alla souvenirer. Det ser nästan likadant ut i alla affärer och det finns massor med grejor överallt. Otroligt så många småtavlor, nyckelringar, schackspel och statyer det finns.

30/6
Sista dagen. Stiger upp 06.30 för att hinna ut till flygplatsen till kl 09.50 när vårt plan ska gå till Kastrup. Köper lite bröd och vatten på vägen till flygbussen så att vi kan äta frukost ute på flygplatsen. Flygplatsen är lagom stor, inte svårt att hitta bara man kommer till rätt terminal. Vi flyger ju med Olympic Airways så vi ska till West terminal. Idag är det sista dagen för taxfree inom EU men jag tror inte Grekerna bryr sig om att sluta sälja för det. Vi behövde inte visa boardingcard för att få köpa sprit och han som stod före oss i kön köpte minst 7 liter whiskey.

Flyget går bra, även taxi till Dragör och båten till Limhamn. Vi blir hämtade vid båten och åker bil hem till vårt hus. Gräsmattan får vi nog hugga med lie för den har blivit en blomsteräng med klöver osv. I växthuset hänger en 15 cm lång slanggurka och rädisorna har gått i blom. Det märks att vi har varit borta 19 dagar. Tömmer regnmätaren och det har kommit 25 mm regn på den här tiden. Jordgubbarna är klara och det står en stor skål och välkomnar oss i köket. Ja det är skönt att vara hemma igen men jag har inte längtat hem en enda gång. S tycker att man skulle åka hem mitt i semestern, sen kunde man åka tillbaka till Grekland igen en vecka.

Båtluffa är en trevlig form av semester. Du stannar bara så länge på samma ställe som du själv vill, sen åker du vidare till ett ställe som du själv väljer. Vi får se när vi får råd till detta igen. Dessa 18 övernattningar har kostat oss ca 24 000 SEK.

Text: Gun-Marie Olsson

SISTAMINUTEN-RESOR!
På Torget kan du leta dig fram till billiga resor om du är ute i sista stund.

JÄMFÖR CHARTERPRISERNA
Jämför de olika resbolagen i världens fiffigaste resetjänst!

MR JET
Här bokar du dina reguljärbiljetter!