Båtluff 1999-juni-07-21

Vi som luffade var, jag Anders, hustrun Evy och dotter Helene.
Helene är 14 år, vi andra är inte 14 år.

7/6
Kl 0250. Något trötta startar vi från Roslagen mot Arlanda. Jag kör lite försiktigt för det vore inte roligt att krocka med en älg eller annat vilt, nu när den äntligen skall bli av. Vår båtluff.
Efter parkering på Benstocken och skjuts till terminal 5 börjar vi leta efter vår incheckning. Var? Paniken drabbar mig, är det idag som vi skall åka eller har jag läst fel på biljetterna? Står det kanske 6/7? Nä, en diskret smygtitt visar att det är rätt dag. Aha där är vår disk, vi såg den inte för det finns ingen kö framför. Jaså ryggsäckarna är specialbagage. Jag ser mig om och det finns gott om säckar, det verkar inte så ovanligt och special tycker jag.
Framme vid vår gate är det lika lugnt. Var är alla som skall åka till Santorini? Jo, så sakta fylls det på och vi kan nog fylla ett plan. Planet ja, det är tur att familjen är lite åt det småväxta hållet, för det är inte mycket till plats mellan stolsraderna.
Flygningen är som dom brukar vara. Omväxlande monoton och stressig med inköpslistor vagnar och brickor. När vi närmar oss börjar jag att försöka lista ut vilka öar som är vilka, men misslyckas nog ganska grundligt.
På flygplatsen är det ganska lugnt, vi verkar att ha landat i en lucka när det inte är så många plan på gång. Nu skall vi till hamnen. Om vi skall åka buss måste vi först upp till Fira och sen därifrån till hamnen. Vi vill ha en lite bekvämare start och tar en taxi dit för 3000. (För det priset får vi också se livet passera revy.)
Hamnen ligger på insidan av kratern, på den enda plats som det gick att bygga en väg ner till havet. Jag har hört talas om den vägen, men inte sagt något till Evy. Vår chaufför visar sig var ättling i rakt nedstigande led till en Kamikazepilot. Han trampar gasen i botten i
nerförsbackarna och vi far som en förlupen störtbombare mot katastrofen. Strax före kurvan full broms, runt hårnålen och full gas igen. Blekare än vanligt vacklar vi ut i värmen
Hamnen är en gudsförgäten plats, men vi parkerar oss på första bästa taverna och beställer in Amstel och sallad. (cola för Helene) Jag kollar när det skall gå att komma till Naxos. Det går en katamaran snart och en stor båt om 2 tim. Småsnål köper jag biljetter till den stora båten.
Vi väntar i 32 graders värme. Båten är såklart en halvtimme försenad, men vi har ju semester.
Att åka båt är roligt, första timmen. Uthärdligt, andra timmen. Sen börjar det att bli långtrå-kigt. Det förklarar Helene för mig, grundligt och ofta. När det dessutom bullrar, blåser och faktiskt blir lite kyligt ligger myteriet i luften. Via Ios kommer vi till sist fram till Naxos.
Roomsarna anfaller! Det börjar att skymma och vi hänger med första bästa. Han stuvar in oss i sin skåpbil och kör oss till sitt pensionat. Vi får en liten lägenhet som verkar bra för 6000 per natt.
När vi installerat oss promenerar vi in till centrum, det tar ca 10-15 min. Vi stannar på det första matstället som vi kommer till, det ligger i en gränd som lutar kraftigt. Evy blir nästan avknuffad från stolen av en bil som tränger sig fram. Spännande!
Vi letar oss tillbaks till vårt "hem" och somnar ovaggade.

8/6
Jag vaknar vid halvniotiden, lite tung i huvudet efter gårdagens övningar. Det ingick nämligen 0,5 liter vin i måltiden. Kombinerat med en dag som börjat kl 2 på morgonen och slutar kl 24 på natten så sätter det sina spår.
Det finns en supermarket och ett bageri i kvarteret bredvid och jag går och handlar lite juice och bröd. Familjen sover fortfarande så jag tar en promenad och letar efter stranden. Jag hittar en väg genom kvarteren som borde leda dit, men orkar inte gå ända fram utan återvänder till familjen som visar tecken på att vakna.
Jag får klagomål på att jag inte har köpt smör och jag försöker förklara att det inte var så lätt att hitta någonting i affären. Detta möts med hånfulla fnysningar.
Efter frukosten har hela familjen piggnat till och vi letar oss ända ner till stranden. Det är en bit och vi inser att vi skulle ha bott närmare centrum. Nästa gång skall vi bo antingen vid stranden eller i gamla stan.
Vi går hamnpromenaden fram och ut till porten av det inte färdigbyggda Apollotemplet. Det är alltså ingen ruin utan det blev tydligen inte färdigbyggt. (Ofärdigt?) Nåväl vi letar oss ge-nom stadens gränder upp till arkeologiska museet. Letar är ordet för det finns inte ett normalt gathörn med räta vinklar. Allt för att förvirra fienden.
Det börjar bli dags att vila middag och vi tar oss "hem".
Efter att ha hämtat oss går vi åter in till stan och sätter oss på en tabepna på hamnpromenaden utrustade med en bunt vykort. Helene äter en glassportion med frukt som är så stor att vi måste ge oss ut i solen och värma upp henne.
Efter ännu en upptäcktsfärd i gränderna börjar det att bli dags för middag. Vi provar El
Grecco som ligger en trappa upp med en fin utsikt över hamnen. Det är gott men lite dyrt och vi skulle nog ha föredragit att sitta lite närmare folklivet. (Utan att bli påkörda)
Vi går till en affär provar några sorters Kitron, en likör gjord på blad av en sorts citron som man odlar här. En specialitet för Naxos. Vi köper den starkaste och minst söta.
I morgon skall vi bada men nu är det dags att leta sig "hem".

9/6
Vi sover till kl 10 och tvättar lite kläder, vi har köpt med påsar med Y3, fast vad man skall tvätta med den mikroskopiska mängd tvättmedel som finns i en påse vet inte jag. Nästa gång blir det vanligt tvättmedel. Tvättlinan däremot hade vi användning för.
Efter en enkel frukost går vi ner till stranden. På vägen köper vi bastmattor. Stranden är hyf-sad. Det finns en lång rad med stränder bortåt och dom blir bättre ju längre bort dom ligger, men denna duger åt oss. Helene propsar på och får hyra en solstol. Vi badar och det måste vara ganska varmt i vattnet, för jag är normalt en stor badkruka.
Vi är inte kvar så länge utan tar det lite försiktigt med solandet. När vi kommit "hem" går Evy och Helene upp till supermarketen för att köpa glass. Dom kommer tillbaks skakade och be-skriver något som liknar en blandning av upptäcktsresa och glaciärforskning. Nu förstår dom att jag hade problem med att köpa smör.
Efter en liten siesta går vi åter in till stan. Evy köper solglasögon och vi sätter oss på prome-naden och suger på en öl, Helene tar en dricka.
Det börjar att bli dags att köpa biljetter till Amorgos. Denna gång blir det en katamaran.
Kvällens middag avnjuts på Poppis grill. Där härskar en Madam av det bestämda slaget. Vid beställningen velar vi lite när hon frågar "potato?" och hon avgör frågan genom att bestämma "one potato!" innan vi hinner blinka. Stället är lite enklare än dom andra på promenaden, men maten är god och ganska billig. Här är alltid fullsatt på kvällarna, om det är för maten eller för att se Madam i aktion vet vi inte.
Vi jagar åter ut Helene till Apolloporten där vi ser på solnedgången tillsammans med många andra.

10/6
Vår packning verkar att ha blivit större, men får ändå rum i ryggsäckarna. Nick kör oss till hamnen. För vi skall till Amorgos.
Det blir lite rörigt när det kommer in en stor båt och två katamaraner nästan samtidigt. Jag ger inte mycket för grekisk organisation, men det går undan. Båtarna kastar ankar och svänger runt och backar in till kajen, stora luckan ner, av med folk, på med folk, och iväg. Det ges ingen tid till att tveka eller fumla. Tre båtar blir tre köer och hälften av passagerarna står i fel kö. Det är spännande. Helene påstår att utan henne skulle vi ha hamnat strax bortom Otahiti. Eller möjligen väster om Pernanbucko.
Nu blir det båtluffning de luxe. Luftkonditionering och film, så här skall det se ut. Jag förstår att erfarna luffare fnyser, jag brukar också fnysa åt lyx. (Ända tills jag får prova själv.) Fast om det går hög sjö lär det inte alls vara roligt har jag läst. I dag är det ganska lugnt och det stänker bara på rutorna lite.
Båten går direkt och vi är framme på mindre än en timme. Så irrar vi omkring lite tills någon frågar om vi vill ha ett rum. Det vill vi så vi följer med och tittar på ett. Det är ganska litet men får duga åt oss, 7000 vill han ha för det och vi betalar.
Vi bor centralt men det betyder inte så mycket, för Katapola som orten heter är så liten att även utkanterna ligger centralt.
När vi vilat lite tar vi en promenad runt viken till en strand och tar oss ett dopp.
Efter middagen sitter vi på balkongen och fikar och får inblick i grekiskt familjeliv. Vi ser nämligen rakt in i ett vardagsrum tvärs över gränden. I morgon skall vi till klostret
Hozoviotissa, i fortsättningen kallat klostret.

11/6
Genom min klumpighet missar vi 10 bussen och får ta den som går 1130 istället. På väg till klostret åker vi genom Chora, som alla huvudstäder heter på öarna. Den ser liten och vit ut.
Det är åsnetrappor upp till klostret, ganska många steg, det blir mycket varmt. Klostret ser ut som ett vitt svalbo som är klistrat på bergväggen. Som djupast är det 4 meter men det lär vara 8 våningar högt.
Det visar sig att Evy och Helene inte är anständigt klädda. Fyy!! Dom måste låna en sorts klänningsliknande sak för att få komma in. Man får se några rum och blir sedan bjuden på vatten, någon sorts marmeladgodis och likör.
Klostret är från 800 talet eller 1088, beroende på vem man skall tro.
Jag hade planerat en liten fotvandring tillbaks till Chora, men Helene strejkar så vi väntar på bussen. Det blåser och svalkar lite vid busshållplatsen så det är uthärdligt.
I Chora går vi bara en liten vända innan vi äter lunch. Styrkta går vi sedan på upptäcktsfärd. Fast byn ser liten ut så finns det många gränder och prång att irra runt i. Efter ett tag tröttnar vi och letar oss tillbaks till busstationen.
Busschauffören försöker ge mig växel på 1000 istället för 5000, men jag står kvar med ut-sträckt hand och han suckar och ger mig 4000 till.
Vi äter pasta till middag, gott. Det är fredag och vi handlar lite nötter och chips som vi knap-rar på när vi sitter på vår balkong.

12/6
Jag lurar upp familjen till en utgrävning i närheten. Minoa är en stad som var bebodd från 1000fk till 400ek. Ruinerna syns knappast men utsikten är fin, vi har tagit med oss så att vi kan äta lunch här uppe. För det är uppe på en bergstopp som vi är, svettig vandring men inte direkt jobbig. Utflykten tar 2 tim med lunch och allt.
När vi kommer ner tar vi en badbåt över viken. Vi har tänkt åka till sandstranden, men på vä-gen dit gör vi en sväng ut till ett klippbad. Det ser så fint ut att vi hoppar av där istället. Vi är 6 som kliver av, en fransyska försvinner som ett skållat troll bakom en krök så det är vi och ett norskt par kvar.
Platsen består av lite blandade flata hällar på en yta av 10x50 meter, med en ganska brant bergvägg bakom. Helene och jag hittar en plats där vi både kan komma i och upp. Vattnet är grönt och klart, det är underbart att hoppa i och svalka sig. Vi stannar 2 tim innan vi blir hämtade.
Det är nästan 33 grader varmt på vår balkong i gränden. Helene köper en knepig glass som är som en bulle med glass inuti.
Till middag äter Evy och jag en sorts fisk som är som stor stekt strömming, gott.

13/6
Vi hade tänkt att stanna till måndag, men då går inga båtar till Naxos, så vi åker redan i dag. Båten är stor och går kl 9. Den stannar vid Små Kykladerna, först vid Koufonissi. Jag tänker inte på att kolla hur många som går av och på, men den är en populär badö och det är kanske 10-15 personer med ryggsäck på kajen. Ön är liten, man lär kunna gå runt den på 5-6 tim.
Nästa ö är Schinoussa och där går det av 4 personer med ryggsäck. Byn ligger utom synhåll från hamnen. Båten är tvungen att backa in en bit och det ser ganska djärvt ut, men dom har väl tränat.
Sist är Iraklia och där går 2 ryggsäckar av. Det kan inte finnas så många turister på den ön.
Naxos nästa. Innan vi åkte kollade vi lite om rum och pratade men en tjej som hade rum i gamla stan. Hon kommer ihåg oss och vi följer med henne. Det är inte så märkvärdigt, men ligger centralt och ganska tyst i en återvändsgränd. 7000 kostar det.
Vi kollar lite efter rundturer med buss så att vi skall få se mer av ön. Vid portalen tar jag en omvänd bild, på alla som fotar portalen i solnedgång. Helene skäms för mig.
Det finns ett sorts antikvariat på promenaden där vi köper några böcker. (också svenska böck-er finns)
Vi äter spagetti till middag. Vi tycker om grekisk mat, men efter ett tag börjar den liksom att upprepa sig.

14/6
En mellandag. Vi tittar lite mer på stan, köper rundtursbiljetter, Evy köper en ring med "Naxos eye", det är en dörr till en snäcka och ser fint ut. Det lär också ge tur. Vi letar också förgäves efter en t-tröja åt Helene, men ingen duger. Tja vi äter och dricker och mår bra.
I en av böckerna som jag köpte igår (Dirk Gentrys holistiska detektivbyrå av Douglas Adams) står det följande. "En sak måste ni förstå, min unga dam, och det är att grekerna inte nöjde sig med att bara dominera hela antikens kultur utan också är ansvariga för en av de största - ja, en del hävdar att det är den allra största - kreativa skapelsen någonsin. Och då tänker jag förstås på de grekiska färjetidtabellerna. En alldeles enastående skönlitterär skapelse." Det känns fint att få vara delaktig i något så stort.
Här kan jag passa på att skriva lite om alla katterna. Dom är inte uppseendeväckande många, men magra. Och små. Det är väl nåt om att dom bäst anpassade överlever. Och är det ont om mat så är det smart att vara liten.

15/6
I dag är det bussrundtur. Första stoppet är ett Kitron-bränneri. Ett av de 2 som finns på ön. Ganska litet men kul att se.
Nästa sevärdhet är en kyrka från 560, men på vägen dit stöter vi på ett litet vägarbete. Det ligger en grushög på vägen som bussen inte kommer förbi. Ordväxling följer, busschauffören kapar kvistar och grenar längs vägen. Just när vi skall klämma oss förbi kommer det en lastbil uppifrån så vi måste backa.
Jag sitter vid fönstret och tittar ner, men ser inte vägen, bara ett stup på 20-30 meter, jag ber ett sortiment med böner. Det måste ha hjälpt för vi störtar inte ner.
Kanske hjälpte också närheten till kyrkan. Spartansk och liten som den är så verkar den ur-sprunglig och äkta på något vis. Mycket fin.
På väg från kyrkan passerar vi vägarbetet igen, men nu går det bra. Vid byn Filoti som är den största på ön stannar vi och tar några kort på utsikten som är åt det storslagna hållet.
På vägen upp till Apollon, på nordspetsen av ön berättar vår guide Mimi mer om Naxos. (Mimi är en glad dam som styr med järnhand)
På Naxos bryter man en bergart som är hård och det är enda platsen i Europa som den finns på. Den används till slipmedel.
Det finns också många oanvända terrasser som är kvar sedan det bodde 120.000 personer på Naxos. Nu bor här ca 19.000.
Nära byn Apollon ligger en halvfärdig marmorstaty, den är 10 m lång. Man avslutade den aldrig, troligen för att marmorn var för dålig.
Efter att ha besett denna promenerar vi in till byn för en sen lunch. Vi slår oss ner på den lilla strandpromenaden, det är 33 grader.
Vi åker den nya vägen längs västkusten tillbaka till Naxos stad.
Efter middag och lite inköp sitter vi på balkongen och spelar kort. Det är ganska mörkt så jag får ibland gissa vad jag har för kort.

16/6
Evy och jag vill gå lite i gamla stan, men Helene strejkar. Hon börjar att längta hem. Ja, jag tycker själv att vi känner Naxos nu, vi skulle ha kunnat klämma in ytterligare en ö i program-met.
Det får bli en mellandag till när det inte händer så mycket. Vi köper biljetter till Santorini. (Thera) Vi köper också lite Kitron till vår granne Maud som tack för att hon har hundvakten.
Middag på Sarris som ligger i sista gränden upp från hamnpromenaden, sista om man kommer från båtarna. Kanske bästa stället.
När vi kommit till vårt pensionat sitter vi en stund på taket och filosoferar.

17/6
Vi åker katamaran till Santorini. Inte lika fin som den förra men ändå. Resan tar 1,5 tim istäl-let för drygt 4 med stor båt.
Framme träffar vi en farbror som har ett Pension Ilios. Han stuvar in oss i sin skåpbil och kör oss dit. Jag tycker att det ligger lite långt från stan, Fira. Men Helene spanar in poolen och så är saken avgjord. Lägenheten är också fin, allt är nytt och rent. Vi får en stor balkong med milsvid utsikt, den kommer i skugga på em, perfekt.
Vi äter en sen lunch uppe i stan, det tar 10 min att gå dit.
Efteråt badar vi i poolen. Helene tillbringar sedan minst 3 tim per dag i den. Vattnet är så varmt att det går att bada i 30-45 minuter åt gången.
Middagen intas med solnedgång över havet och öarna. Priserna på tavernorna varierar mycket så man får vara lite vaksam innan man slår sig ner.
Utsikten från kanten är enorm den går inte att fånga på bild. Man ser också andra öar i fjärran. Något som slog mig i början var att allt på något sätt är mindre och närmare än vad jag hade föreställt mig. Nu är det också så att minsta kobbe är 300-500 m hög så man ser dom på långt håll.
Efter vill Helene bada i poolen men tycker inte om att ha åskådare, så det får bli i morgon.

18/6
Efter frukosten blir det poolen direkt. Det är lite molnigt men det blir aldrig riktigt mulet. Vi badar och badar hela dan. Helene och jag handlar lite kakor och annat till myskväll.
På kvällen bokar vi en bussrundtur, Helene säger att det blir den sista som hon någonsin kommer att åka med på.
Helene äter pizza och Evy och jag spagetti-carbonara till middag, spagettin påminner om ma-karonipudding, men smakar godkänt.
Vi tar ett kvällsdopp i den upplysta poolen, sen sitter vi på balkongen tills det är läggdags.

19/6
Vår guide på bussturen är inte alls lik Mimi från Naxos, denna är mer åt det milda och för-synta hållet.
En grekisk dam som sitter framför mig i bussen drar bestämt ner vår gemensamma gardin ända i botten. Jag blir först så överraskad att jag inte kommer mig för med att göra något, men efter en stund släpper jag upp den och är beredd att ta strid om saken. Hon driver dock inte saken till sin spets och det var tur för henne. Jag är from och timid, men har jag bestämt mig då J….r!
Första stoppet blir på södra delen av kraterkanten, utsikten norrut är fantastisk. Ja alla vet ju att kratern bildades 1500fk när den vulkan som redan fanns här exploderade. Svallvågen ut-plånade även den minoiska kulturen på Kreta. Den stora ön mitt i kratern bildades dock för 300 år sedan. Vulkanen är fortfarande aktiv!
Nästa stopp är utgrävningarna i Akrotiri. Man hittade för 30 år sedan en stad begravd under aska och pimpsten. Det är ett tak över utgrävningarna som är stort som ett par fotbollsplaner. Dom skall snart bygga ett nytt och finare tak. Man kan se hus och gator och det är ganska fantasieggande att försöka föreställa sig hur det såg ut för 3500 år sedan. Man har inte funnit några värdeföremål eller skelett så innevånarna hann fly undan vulkanutbrottet. Fast om dom flydde till Kreta så låg dom illa till när det hela exploderade.
När vi har svettats klart åker vi ner till stranden i Perivolis, sanden är svart. Och säkert mycket varm. Vi hinner med en läsk på tavernan innan vi åker vidare till den taverna som vi skall äta lunch på.
Sen åker vi upp till högsta berget, där ligger profeten Elias kloster. Det är bara öppet på knepiga tider för att hålla sådana som oss ute. Men utsikten är öppen och man ser hela ön som från ett flygplan. Santorini är inte lika kuperad som en del andra öar. Här regnar ca 250-300 mm per år och man odlar vindruvor och tomater utan bevattning. Dom klarar sig på daggen och den fukt som finns i luften. Glömmer man en nästan torr handduk ute under natten så är den fuktigare på morgonen!
Sista punkten blir en liten vinprovning, och vi köper ett sött starkvin som dom brukar ha till nattvarden här på Santorini.
Tillbaka så kastar vi oss i poolen.
Det blir middag med solnedgång igen. Pizza. Vi köper t-tröjor Och Helene kvällsbadar.

20/6
Helene badar medan jag går upp till stan för att kolla bussar till flygplatsen. Vi blev visserli-gen lovade skjuts, men man vet aldrig. Resten av dan badar vi och äter kakor. Betalar rummet och blir åter lovade skjuts till flygplatsen kl 10 i morgon.
Vi äter på Zorbas med utsikt, men det är dyrt och inget vidare bra. Vi räknar guldsmedsaffärer och det ligger 10 st på rad, bara på ena sidan av en gränd. Jag köper en söt ryggsäck, en enkel modell. Den andra lilla som vi har med oss är ibland lite för stor och ambitiös.
Helene tar ett kvällsdopp.

21/6
Vi blir skjutsade till flygplatsen och är där ca1015. Där är mycket folk och lite flygplats om man säger så. Till sist så får vi komma in och igenom passkontrollen. Så väntar vi igen, men vårt plan som skall starta kl 1210 är tydligen försenat. Alla plan är försenade! Det är 32 grader i vänthallen. Vi ser 2 som svimmar. Tre tim försenade kommer vi iväg.
Vi köper mer än vi brukar på planet, vi har ju lite pengar över och kan kosta på oss.

Tja det var väl allt för denna gång.

Hälsningar från Anders Sköthagen med Familj

Text: Anders Sköthagen, Roslagen

Jag vill tacka alla som genom maillistan har svarat på våra många onödiga frågor. Onödiga därför att det mesta ordnar sig när man kommet på plats. Dom faktauppgifter som jag lämnar är i vissa fall andrahandsuppgifter. Läs allt med en nypa salt. Mina egna upplevelser däremot är sanna.

SISTAMINUTEN-RESOR!
På Torget kan du leta dig fram till billiga resor om du är ute i sista stund.

JÄMFÖR CHARTERPRISERNA
Jämför de olika resbolagen i världens fiffigaste resetjänst!

MR JET
Här bokar du dina reguljärbiljetter!