Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-28, 11:15
cato cato är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Agia Maria

Kom nyss hem efter 3 härliga veckor och vill lämna lite tips...
Vi bodde på Hotel Theo, ligger uppe på berget men med härlig utsikt ner mot havet från poolen och rummen (om man har tur att få ett rum med havsutsikt). Bra personal, med extra plus för killarna i poolbaren, alltid positiva och glada. Rent och stort rum, mycket finnar och danskar på hotellet.
När du tar dig ner till stranden tar du hissen och då slipper du gå i backen. Det kostar 5 e för 2 solstolar och parasoll, men tar du nåt att äta eller dricka så är stolar och parasoll gratis. Vissa delar av stranden är mycket trång, men sen finns det ställen där det är både lugnare och mindre folk.
Du går förstås ut och äter, vi åt på många ställen utan att bli besviken nånstans, extra plus för KriKri, bra service, och god mat..
Om du ska shoppa så finns det "äkta" solglasögon för mellan 6 -10 e, badhandukar för mellan 5 - 18 e beroende på motiven, på stranden kan du köpa massage, eller en äkte Rolex för 10-15 e, jag köpte ett par klockor och de fungerar fortfarande, det är en chansning, men bada inte med din vattensäkra klocka..
Vi åkte till Balos Bay / Gramvousa med Fritidsresor, kostade 47 e, inte värt dessa pengar, Balos Bay är en stor strand med enormt mycket folk. Gramvousa är vackert, ok, men inte värt kostnaden. Båtresan bara jobbig, trångt, se till att vara där i tid så du får solstol längst fram, annars blir det jobbigt.
Ta bussen in till Chania nån dag, marknad på torsdagar, lite marknad med mycket skräp, iallafall en kul utflykt. Vi åt på restaurang nere i hamnen, mycket gott och trevligt.
Mycket nöjd med vårt val av resort och kan mycket väl tänka oss att åka tillbaka nästa år......
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 16:53
Boko Boko är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: Agia Maria

Tack för tipsen, skall åka dit nu i augusti.
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 23:19
habs habs är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

ang Balos Bay / Gramvousa

tydligen så är det en fördel om man kommer med den stora båten, den var nästan ful när vi åkte med ändå fanns det gott om plats.

det var många som snorklade där och dom verkade nöjda med det.
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 23:28
Kermit Kermit är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Balos är inte alls bara en stor strand med mycket folk (vi var där visserligen i juni) utan en underbar lagun med fantastiska omgivningar och skiftande vatten. Grunt, lågt, varmt, kallt en i mitt tycke underbar utflykt. Jag upplevde inte båtresan som jobbig. Det går två olika båtar dit en jättestor och en lite mindre och vi åkte med den lite mindre (i Apollos regi men även andra resenärer) Enligt Grekerna själv är Balos vackrare än Elafonissi och jag är böjd att hålla med (Var på båda ställene). Skall Ni dit ta med syklop och snorkel så får ni se fina fiskar och kanske som min dotter gjorde en Bläckfisk. Man säger ju att smaken är som baken och det stämmer väl men jag rekomenderar turen till Balos. Vore intressant att höra vad du har att säga OM ni nu åker dit. Gramvousa som ingick i turen är en stor fästning, jag själv orkade inte gå upp det är meterhöga trappsteg dit upp och antalet trappor vågar jag inte tänka på det var många. Övriga familjen var uppe och de fick se en fantastisk utsikt. I vilket fall som helst ha en underbar resa till Kreta
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 23:30

PS glömde en sak, kolla upp de lokala researrangörerna det lönar sig oftast prismässigt
Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 01:26
I-E-A-I-A-I-O I-E-A-I-A-I-O är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
PS glömde en sak, kolla upp de lokala researrangörerna det lönar sig oftast prismässigt

Något tips på var dom lokala ligger? Eller de kanske inte går att missa.
Pris på dom jämfört med de svenska resebolagen's?

Har aldrig varit där men ska dit i sept. så jag är lite nyfiken.

Sen kanske lite O.T, men finns det bra/billiga cyklop att köpa? Eller ska jag köpa med mig en variant från Clas Ohlson för 140:- istället?
Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 09:29

Det stämmer att de lokala inte går att missa finns brochyrer lite varstans, priset slog på ett par hundralappar (åtminstone om man jämförde med Apollos resor). cyklop är väl ungefär samma pris som hemma, visst finns det billigare men då är det nog mest skit clas
Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 11:00
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag har också väldigt fina minnen från Balos, för mig/oss var det en magisk dag, det var en underlig upplevelse med varmt vatten, saltformationer, laguner. Ungarna och jag sprang i det ljumma vattnet tills vi stupade... Jag hade inga förhoppningar och blev positivt överraskad.

Elafonissi gjorde inte så stort intryck i mig, jag vet inte varför. det var vackert med blåsigt, resan dit var lång och krokig. Dit vill jag inte åka igen. men väl till Balos!
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 23:33
Melindas avatar
Melinda Melinda är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Tack för trevlig läsning..
Jag funderar i skrivande stund just på att välja Agia Marina nästa sommar. Har kikat på Galini hotel. Vet du om bussarna till Chania går ofta/nära ? Sen låter det bra att det finns lite fejkmarknad i området för tösen älskar shopping o själv kan jag gärna klara mig utan Chania för shopping av dessa varor.
Å nästa gång ska vi uppleva mer av Kreta än vad vi gjorde i år (förstaresan )
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:49.