![]() |
Sv: Dill i tsatsiki?
Citat:
Vad gäller tzatziki så har även jag fått det med dill eller morötter ibland. Bådadera är en styggelse (i tzatziki, alltså:D) |
Ingen dill , men en liten skvätt honung + ovan nämnda ingr. Mums
|
Tzatziki som jag lärt mig av Stelios (Han är kock):
Yoghurt (köp naturell och låt vasslan rinna av genom ett kaffefilter. Annars blir den för tunn.), urkramad strimlad gurka (utan skal, det kan vara beskt) som dragit i lite salt en stund, väl krossad eller pressad vitlök efter önskemål (Inte FÖR mycket.). Blanda ihop med lite god olivolja, salt och pepper. Jag föredrar krossad svartpeppar. DESSUTOM! Tillsätt lite färsk Citronsaft! Det binder ihop och ger den sista studsen i smaken... ;) Detta ger en fast men ändå smidig Tzatziki... Som smakar... Mmmmmmmm. :D Det ger en perfekt grund om man sedan vill krydda den med något annat. Fast jag vill ha den precis så som den är. Jag läste om Dill i Tzatziki för någon månad sedan. Tyvärr kommer jag inte ihåg var. Men där menade man att det är två olika "skolor" att göra Tzatziki. Eller krydda kanske man ska säga? För grundreceptet var desamma. Om jag kommer ihåg rätt så var det olika lokala vanor där tillgången till Dill styrde. Och det kan nog stämma efterom Dill inte är så vanligt förekommande i Grekland. |
Citat:
något spännande hur ett språk utvecklas... har precis läst koiné, dvs allmän grekiska från antik världen (nya testament, den vanligaste användnigen av språket idag) och με betydde för ca 2000 år sedan inte (precis som ou [jag vet kan ej skriva grek]) |
Jag fick dill i min tsatsiki på en grekkrog här i Sverige för någon vecka sedan. Tyckte det var sådär. Dill är för mig en typisk fiskkrydda, därför kändes den tsatsikin som en fiskdressing, typ. Mynta däremot passar superbra i tsatsiki!
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:34. |