![]() |
Sv: Sommarläsning
Citat:
|
I dag fick jag hem paketet med bl a Boktjuven och Steve Sem Sandberg!
Dessvärre har jag bara börjat på tegelstenen från helvetet, En lämplig ung man av Vikram Seth. 1200 sidor som är de mest tättryckta jag någonsin sett:o Så det lär dröja innan jag kommer till Boktjuven, den får nog åka med till Santorini:) |
"Sirila gentlemän sökes", även den en bok om två äldre damer, skriven med samma värme som "Potensgivarna" av Karin Brunk Holmqvist.
Stephen Booths deckare rekommenderas varmt, gillar dem alla! Själv ska jag så fort jag läst "Pepparkakshuset" klart fortsätta med "Mamma, pappa, barn" av Carin Gerhardsen. Sedan får nog Gurnseys litteratur o potatispajssällskap" ta vid. Den har stått som hyllvärmare ett tag nu, men inser att det måste vara slut med det :) Hälsar ännu en Adlibris missbrukare som inte förstår sig på Mons Kallentoft Måste lägga till "Bara vanligt vatten" av Kajsa Ingermarsson |
Citat:
|
Kom på en bok som jag tyckte var jättebra , iallafall för den kvinnliga delen av oss Kalimerianer..den heter LYCKAN, KÄRLEKEN o MENINGEN MED LIVET av Elizabeth Gilbert. Självbiografi om en kvinna från USA som tar en time-out och reser ut i världen under ett år.
Den kommer för övrigt på bio nu i höst och huvudrollen spelas av Julia Roberts och Tova Nuvotny har en liten biroll i filmen //Maggan |
Den läste jag på min första ensamresa till Tinos hösten 2008. En alldeles perfekt bok som gav tillfälle till många tankar om hur man använder sitt liv.
Det är nog som Du säger en typisk "kvinnobok". Min man skulle aldrig läst den;) Lissi |
Citat:
|
Citat:
Litteratur delas lätt in i böcker och kvinnoböcker och det kan man ju fundera lite över:cool: |
Jag har läst hur många böcker som helst sedan jag flyttade till Kreta! En del kommer jag ihåg bättre än andra, några minns jag inte. De jag inte minns vet jag inte om det är för att jag läst dem tidigare eller för att de var sämre.
Dessa är bara några av dem jag läst, men de har fastnat i minnet och är riktigt bra tycker jag. Svärdet och spiran är min etta och jag längtar efter de böcker som följer på denna. Lika gripande som "Rötter" tycker jag: Kinesen - Henning Mankell Shantaram - Gregory David Roberts - en tegelsten på 900 sidor som är fruktansvärt bra Hypnotisören - Lars Kepler - gastkramande sträckläsning Drakkvinnan - Jan Henrik Swahn Den ryske vännen - Kajsa Ingemarsson Dödlig strid - Ken Follet Svärdet och spiran - Ken Follet - Ännu en tegelsten, otroligt intressant historisk, spännande, berättelse om ett katedralbygge i Barcelona. Finns flera böcker som jag bara måste läsa! |
Drakkvinnan köpte jag direkt den kom ut, men jag tyckte faktiskt att den var TRÅKIG! Jag hade hoppats på mycket mer, vet inte varför. Kanske ska jag läsa den igen, det är ju ett antal år sen den kom ut....
Lissi |
Jag tyckte den var bra, men kanske lite seg! men vad tusan...den handlade ju om Grekland iaf! _B-anana;)
Yanna |
Citat:
Lissi |
Citat:
Yanna |
Citat:
- ga 5 kr for den i en bruktbutikk på Sjælland i fjor sommer , d e t var mye for pengene :D |
I deckargenren vill jag slå ett slag för den danska författaren Gretelise Holm. Hennes serie om den 60-åriga journalisten Karin Sommer är väldigt läsvärda, spännande och initierade. Kul med en mer än vuxen kvinnlig huvudperson som tar för sig av livet.
Gretelise Holm tar alltid upp ett aktuellt samhällsproblem i sina böcker och väver in dem i historierna. Hon har lång bakgrund som skrivande journalist och har dessutom varit rektor för journalisthögskolan i Köpenhamn. Serien börjar med "paranoia" (som jag tyvärr inte fått tag på översatt till svenska), följt av ö-morden, fortsätter med krigsbarn (som jag tycker är den bästa) och ministermordet. bye_bye |
"Svärdet och spiran" handlar om katedralbygge i England och är spännande. Jag har del två hemma men har inte läst den än - jag tröttnade lite på de oerhört onyanserade människorporträtten. Utmärkt semesterläsning ändå, dock!
Katedralbygget i Barcelona beskrivs i "Katedralen vid havet" och den är bättre på alla sätt och vis, tycker jag. |
Citat:
Yanna |
Citat:
Paranoia är hennes bästa tycker jag. Jag var väldigt entusiastisk för några år sedan när jag läste alla tre, sen läste jag Ministermordet i våras och blev gruvligt besviken, tycker hon hafsar ur sig berättelsen alldeles för lättvindigt. Om det är hon som blivit sämre eller jag som blivit kräsen vet jag dock inte:o Edit: nätantikvariatet bokborsen.se har 16 ex av Paranoia just nu... Men eftersom det är privatpersoner eller mindre antikvariat som säljer där brukar frakten bli rätt dyr. Dock kan du ju kolla om någon av säljarna är nån i din hemtrakt så att du kan köpa den direkt i handen. (Antikvariaten har dock inte alltid samma böcker i sin fysiska butik som på webben). |
[quote=inkfish bokborsen.se har 16 ex av Paranoia just nu... Men eftersom det är privatpersoner eller mindre antikvariat som säljer där brukar frakten bli rätt dyr. Dock kan du ju kolla om någon av säljarna är nån i din hemtrakt så att du kan köpa den direkt i handen. (Antikvariaten har dock inte alltid samma böcker i sin fysiska butik som på webben).[/quote]
Bra tips! Tack för det. Antikvariat Sacher ligger nära mig, de hade en pocket för 25 kr och dessutom öppet imorgon _B-anana |
Men så bra:)! Hoppas de säljer den även över disk, jag gick till ett antikvariat för att köpa nåt jag sett på bokbörsen men de hade inte den boken i butiken.
Karin Sommer är en så trevlig huvudperson att följa, klart att du måste läsa ettan också:) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:47. |