Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-26, 18:59
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sommarläsning

Förra året hade vi en tråd som handlade om strandlitteraturen och där fick jag en massa bra tips på sommarläsning... Vad läser vi denna sommaren?

Jag kämpar just nu med Barack Obamas "Min far hade en dröm" (eller ngt likn)... Ganska så seg...

Följande böcker som ska med ner till Grekland i augusti är
Kajsa Ingemarsson - Den ryske vännen
Katy Gardner - Att förlora Gemma
Lisa Jewell - Våga flyga
Johan Theorin - Nattfåk och Skumtimmen
Anne Holt - Død joker (dansk text)
Anne Holt - Uden ekko (dansk text)
Joanne Harris - En doft av apelsin
Candace Bushnell - 4 blondiner (dansk text)

Nu längtar jag grymt mycket ner till underbara Grekland
Svara med citat
Gammal 2010-06-26, 20:00
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Sv: Sommarläsning

Vad lustigt. Jag har precis börjat leta efter tråden från förra sommaren. Där fick jag tips om Mr Pip som är en av de bästa böcker jag någonsin läst. Överst i läshögen ligger nu Igelkottens elegans av Muriel Barbery och Keplers Hypnotisören. I övrigt letar jag också lästips. Har på sista tiden börjat läsa böcker som inte håller måttet och har faktiskt lärt mig att lägga undan dem. Livet är för kort att spilla på dålig litteratur. Håller med Klick om att Obama är seg. Så vad läser vi bäst på stranden i sommar???
Svara med citat
Gammal 2010-06-26, 20:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Mysofix Visa inlägg
Livet är för kort att spilla på dålig litteratur.
Det var med den slutsatsen jag lade ifrån mig Hypnotisören när jag läst den. Smaken är olika, förstås, men för mig var den förra årets sämsta bok. Hafsigt hopkommen intrig och karaktärer utan djup. Men alla håller inte med mig om det

På Sifnos nyss läste jag:

Tana French/Till skogs - riktigt bra kriminalroman men jag kände mig blåst på delar av slutet. Deckarförfattare FÅR inte lämna gåtor olösta - eller missade jag nåt?

Christoffer Carlsson/Fallet Vincent Franke - hyllad debutant vars skildring av Stockholms undre värld var totalt ointressant, i mina ögon. Vad är det jag inte förstår?

Gunilla Linn Persson/Sagan om mig själv - den gillade jag, mycket! Gripande skildring av psykisk sjukdom och av hur det blev som det blev. Tyckte också om hennes språk.

Henning Mankell/Kinesen - nja. Bestialiska mord med motiv utan trovärdighet. Fast jag tycker inte att han skriver så illa som många andra tycker.

Anneli Jordahl/Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet): Mycket bra. Brevväxlingen mellan Ellen Key och hennes gifta kärlek är visserligen inte autentisk - men en berörande skildring av hur det kan vara att vara älskarinna.

Selma Lagerlöf/Jerusalem: Min första Selma. Mycket bra! Särskilt första delen där hon går närmare inpå människorna än i del 2. Fantastisk berättelse om hur väckelserörelsen delade en hel bygd.

Och har avslutat sen jag kom hem:
Hanne Vibeke Holst/Drottningoffret - avslutande del i trilogi med politiska spänningsromaner. Precis som i Kungamordet är det bara en person som skildras med djup och intresse och det är huvudpersonen. De flesta andra är mest schabloner. Och kunde hon inte ha kortat ner sig en 200 sidor?

För ett tag sedan läste jag förresten något som var det bland det bästa jag någonsin läst, och det var Nabokovs Lolita. Dock är den kanske för obehaglig för att läsa i paradiset.
Svara med citat
Gammal 2010-06-26, 21:14
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag har en hylla full med böcker som jag inte kommer igenom. Varför är det så svårt att ge upp, lägga undan dem?

Mr Pip var en upplevelse, En doft av apelsin en annan... håller på med Hypnotisören men vet inte riktigt hur den är än...

Sen tyckte jag om Längtans ö - kanske delvis för att den handlar om Kreta. Men den var tänkvärd - hur grymt var det inte att få spetälska och bli utstött?

Mons Kallentofts böcker hör sommaren till, och Roslund & Hellström... men man vill ju inte bara läsa deckare...
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 07:55
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Mons Kallentofts böcker hör sommaren till, och Roslund & Hellström... men man vill ju inte bara läsa deckare...
Håller med dig, Gita... Mons Kallentofts bäcker hör till sommaren... Kanske blir det så att jag plockar med mig hans Höstoffer ner oxå... Då kommer jag upp i 10 böcker ner till Grekland....

Senast redigerad av Klick den 2010-06-27 klockan 07:56. Anledning: felstavning
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 09:21
Ninnes avatar
Ninne Ninne är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Jag håller med övriga Kalimeror, Mons Kallentoft är ett must till Grekland. Så därför åker Höstoffer ner i bagaget. Mari Jungstedts och Johan Theorins senaste böcker borde finnas i pocket-form nu och i så fall åker dom också med ner. Det finns även dom danska deckardrottningarna Sara Blædel och Elsebeth Egholm som givetvis slinker ner dom också. När jag inhandlade ovan nämnda, ramlade jag över en debutant, Therese Paulsen som skriver i Helsingørs-miljö med omnejd. Den följer med, liksom Carin Gerhardsens Mamma,Pappa och Barn. Dottern var gullig och hjälpte mig att beställa dom Kjell Eriksson jag inte har och det är alla utom en, så det är inte omöjligt att en och annan av honom också får följa med till skiathos om bara 49 dar. Ha`en riktig skön sommar och Greklandssemester ni som åker i dagarna.
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 09:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det var med den slutsatsen jag lade ifrån mig Hypnotisören när jag läst den. Smaken är olika, förstås, men för mig var den förra årets sämsta bok. Hafsigt hopkommen intrig och karaktärer utan djup. Men alla håller inte med mig om det.
Håller fullständigt med! Årets mest överhypade bok. Jag gav den ändå en god chans och försökte läsa den, men gav upp.

Annars kan jag rekommendera Boktjuven av Markus Zusak. Varning för sträckläsning och som reklamen säger; en berättelse som träffar rätt i magen. Jag satt bara och kippade efter andan, när jag läst klart. En av de bästa böcker jag någonsin läst.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 10:27
anoula
Gäst

Kan rekommendera denna som sträcklästes på senaste resan. Oerhört gripande och samtidigt rolig: http://www.svd.se/kulturnoje/littera...appa_34936.svd
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 11:50
Johanson Johanson är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Är inte någon roman-fantast utan jag läser mest biografier. Tycker att biografin av och om Sir Alex Ferguson "Managing my life" är bland de bäst jag läst! En annan som dröjt sig kvar hos mig länge är "Poppe i ljus och skugga".
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 14:18
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag håller på med Cutting for Stone, Skära för sten, av A Verghese. Fantastiskt bra bok! Vidare kan jag rekommendera Bleeding Heart Square av Andrew Taylor. Spännande engelsk deckare i 30-talets London. Ska ta med mig The Road Home av Rose Tremaine och The Kill Call av Stephen Booth. Har blivit rekommenderad dessa.
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 17:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Vi tar i år med:

Peter Robinson- I Djävulens sällskap
David Baldacci- Kamelklubben
Caroline Engvall- 14 år till salu
Hanne Vibeke Holst- Drottningoffret
Mons Kallentoft- Höstoffer
Helene Tursten- Det lömska nätet
Mari Jungstedt - Den mörka ängeln
Thomas Bodström- Idealisten
Lars Kepler- Hypnotisören
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 22:12
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Annars kan jag rekommendera Boktjuven av Markus Zusak. Varning för sträckläsning och som reklamen säger; en berättelse som träffar rätt i magen.
Den har jag gått förbi för jag har för mig att den är en ungdomsbok? Antingen har jag fattat fel eller så är den okej även för oss lite... mognare

Mons Kallentoft, uschia mej. Jag läste två men de övriga två hoppar jag över. Jag tyckte att de var pretentiösa och tråkiga - men fyran fick en entusiastisk recension i min morgontidning idag så jag har väl fel som vanligt
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 22:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Den har jag gått förbi för jag har för mig att den är en ungdomsbok? Antingen har jag fattat fel eller så är den okej även för oss lite... mognare

Mons Kallentoft, uschia mej. Jag läste två men de övriga två hoppar jag över. Jag tyckte att de var pretentiösa och tråkiga - men fyran fick en entusiastisk recension i min morgontidning idag så jag har väl fel som vanligt
Jodå, Boktjuven tror jag att du kommer du att älska. Handlngen tilldrar sig under andra världskriget, men det är inte en krigsroman, utan ett helt annat spektra man möter. Definitivt ingen undomsbok.

Uppenbarligen har vi liknande smak. Har även jag försökt mig på Kallentoft, men han har inte fallit mig i smaken.

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 22:44
inkfishs avatar

Ska kolla Boktjuven, absolut! Tack för bra tips
Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 23:31
inkfishs avatar

SvD:s recensent höll med dig, Netwolf, ditt omdöme och Svenskans räckte för att jag skulle beställa den.

När jag då ändå var inne på andra världskriget beställde jag även Steve Sem Sandberg, De fattiga i Lodz. Den har ju kommit i pocket nu.

Och så tog jag Sjöwall Wahlöös tre sista också, läser om hela serien och har de tre kvar nu.

Märkligt hur lätt det drar iväg när man beställer böcker. Jag är adlibrismissbrukare
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 10:37
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Gillar man deckare kan jag tipsa om norrmannen JO NESBÖ:s böcker om kommissarie Harry Hole - tummen upp

En annan småmysig o rolig bok är POTENSGIVARNA av Karin Brunk Holmkvist läste den när jag var på Samos och låg o småfnittrade ( ibland ganska högljutt ) ganska ofta

VIVEKA STEN är en annan svensk författarinna som skriver deckare, miljön är Sandhamn / lite i stuk med Johan Theorin , nutid varvat med historia

Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 12:03
Mica Mica är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Annars kan jag rekommendera Boktjuven av Markus Zusak. Varning för sträckläsning och som reklamen säger; en berättelse som träffar rätt i magen. En av de bästa böcker jag någonsin läst.
/Netwolf
Håller fullständigt med!! Det är en fantastisk bok!

En annan bra bok som utspelar sig under andra världskriget är Michael Degens självbiografiska Alla var inte mördare - en barndom i Berlin.

Andra lästips.
Laxfiske i Jemen av Paul Torday .
En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka
En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz och också hans Hur man botar en fanatiker och om att skriva. Den senare en tunn bok men med mycket innehåll.

Citat:
Jag är adlibrismissbrukare
Då är vi två i detta missbruk Bokomanisk säger mannen. Dubbediagnos
Som riktar ett stort tack! till dig inkfish för att du för flera år sedan i ett inlägg här på Kalimera fick mig att upptäcka Jeanette Winterson. Hennes bok Fyrväktaren är för mig outstanding.

Mica
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 15:47
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jag tar med mig fyra böcker när jag reser till Lesvos på fredag!
Det är:
Donna Woolfolk Cross - Påven Johanna
Mons Kallentoft - Höstoffer
Alex Schulman - Skynda att älska
Catharina Ingelman Sundman - Befriad

Jag är svag för historiska romaner och därför passar både Påven Johanna och Befriad bra. Befriad är tredje delen om en självständig och stark kvinna i Stockholm på 1300-talet. Väldigt spännade och lärorika!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 16:20
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mica Visa inlägg
Som riktar ett stort tack! till dig inkfish för att du för flera år sedan i ett inlägg här på Kalimera fick mig att upptäcka Jeanette Winterson. Hennes bok Fyrväktaren är för mig outstanding.
Ojdå, har jag skrivit om henne här? Jag har läst henne och gillar henne så det stämmer säkert men jag kommer inte ihåg det

Kul att du fick upptäcka en ny författare

-----

Kom på en bok som finns i pocket nu som jag kan rekommendera dem som villl blanda sin deckarhög lite grand: Borta bäst av Sara Kadefors.

I bokens början vaknar huvudpersonen i sin bil på parkeringen utanför Ikea. Långsamt rullas berättelsen om hennes liv upp, hur hon blev hemlös och varför hon gjort de val hon gör.

Grundtemat handlar om normalitet, vem är det som är normal egentligen? Jag tyckte mycket om den och huvudpersonen Sylvia hängde med mig länge.
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 16:23
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Just för tillfället läser jag Roslund & Hellströms Tre sekunder.
Ska sen jag byta spänning mot skratt och läsa 100 åringen som klev ut genom fönstret och försvann.
Några spännande böcker jag vill rekomendera till stranden eller hängmattan är Simon Becketts, Dödens kemi och Skrivet i eld. Det har även kommit en senare som heter Dödens viskningar, som jag ännu inte införskaffat - de två första finns i pocket.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.