Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Bildgåtor (ej grekiska) (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=89)
-   -   Frågebild 838 - Jesus och hans lärjungar i Agia Sofia i Istanbul (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=38149)

simetra 2015-04-11 06:47

Frågebild 838 - Jesus och hans lärjungar i Agia Sofia i Istanbul

Såna här har ju varit lite på tapeten här. Är det någon som vet var detta vackra stengolv finns och ett extra plus i kanten om ngn vet vad det kan tänkas föreställa :confused:?
http://i1321.photobucket.com/albums/...psulqmgcme.jpg
Simetra :rolleyes:

Netwolf 2015-04-11 06:54

Sv: Frågebild 838

Italien och det föreställer solsystemet!

simetra 2015-04-11 08:31

Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 358739)
Italien och det föreställer solsystemet!

En naturlig gissning kan jag tro men tyvärr inte rätt nånstans :)

Netwolf 2015-04-11 09:09

Det är hemma hos Mick Jagger och golvet föreställer Rolling Stones! :D

Monica C 2015-04-11 09:40

Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 358746)

Hahaha......
Monica:D

ramses 2015-04-11 09:58

Det är en klocka, och finns i en kyrka.:o

simetra 2015-04-11 12:23

Associationsförmågor lider det verkligen ingen brist på här... klapp_klap:rolleyes:
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 358746)

...men nej, hemma hos Mr Jagger är det inte (även om jag önskat ditt svar var rätt ;)) Kunde ju annars ha varit ett passande skivomslag Ang_elx

Citat:

Ursprungligen postat av ramses (Inlägg 358750)
Det är en klocka, och finns i en kyrka.:o

...både rätt o fel på samma gång faktiskt ;) Klocka? Nej, där ringer inga klockor! :D

Mollybus 2015-04-11 12:55

Jesus och hans lärjungar i en kyrka? bye_bye

simetra 2015-04-11 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av Mollybus (Inlägg 358773)
Jesus och hans lärjungar i en kyrka? bye_bye

Jaaa, vad duktigt Mollybus! klapp_klap Hade själv aldrig klarat av att lista ut det. Det sägs (enl. guiden) att detta ska föreställa Jesus och de tolv apostlarna. På en skyllt bredvid står följande text "Plats för kröning av de Östra Romerska Kejsarna"... men som sagt, det förekommer ingen "klockringning" här Ang_elx

Mollybus 2015-04-11 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av simetra (Inlägg 358776)
Jaaa, vad duktigt Mollybus! klapp_klap Hade själv aldrig klarat av att lista ut det. Det sägs (enl. guiden) att detta ska föreställa Jesus och de tolv apostlarna. På en skyllt bredvid står följande text "Plats för kröning av de Östra Romerska Kejsarna"... men som sagt, det förekommer ingen "klockringning" här Ang_elx

Det som är märkligt är att det var min allra första tanke när jag såg bilden innan någon svarat men tänkte att det var ju ett dumt svar :rolleyes: så jag skrev inte det. Men när du skrev om både rätt och fel om kyrka och klocka så då var det ju bara för mig att gissa. flabb_flab

Sen har det ju dykt upp en hel del andra vilda gissningar här så jag hade gott kunnat lagt ut min gissning på en gång. Men då hade vi inte få ta del av de andras fyndiga och roliga gissningar :D

simetra 2015-04-11 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av Mollybus (Inlägg 358778)
Det som är märkligt är att det var min allra första tanke när jag såg bilden innan någon svarat men tänkte att det var ju ett dumt svar :rolleyes: så jag skrev inte det. Men när du skrev om både rätt och fel om kyrka och klocka så då var det ju bara för mig att gissa. flabb_flab

Oh, my God! flabb_flab I så fall, superhimla skickligt av dig!

Men gåtan är inte löst än och jag skulle vilja veta var någonstans? Som sagt; rätt o fel om kyrka, ingen klockringning, inte ens på söndagar och (ny ledtråd) stängt måndagar! :D

nickelena 2015-04-11 20:28

Museum alltså... Brukar ju vara stängt på måndagar iaf.

Lenabye_bye

simetra 2015-04-12 01:38

Citat:

Ursprungligen postat av nickelena (Inlägg 358795)
Museum alltså... Brukar ju vara stängt på måndagar iaf.

Lenabye_bye

Helt korrekt! :D

Mollybus 2015-04-12 08:57

I Rom eller Vatikanen :)

Kalimera 2015-04-12 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av simetra (Inlägg 358781)
Men gåtan är inte löst än och jag skulle vilja veta var någonstans? Som sagt; rätt o fel om kyrka, ingen klockringning, inte ens på söndagar och (ny ledtråd) stängt måndagar!

Agia Sofia?

simetra 2015-04-12 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av Mollybus (Inlägg 358808)
I Rom eller Vatikanen :)

Det skulle man kanske tro, men där är det inte :)
Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 358834)
Agia Sofia?

Visst är det i denna fantastiska byggnad som först var en kyrka, sedan en moské (en salig, men mycket vacker blandning av de båda religionerna där inne, t o m en viking har varit här inne och "klottrat" sitt namn (?) i runskrift flabb_flab) men som 1934 blev ett museum och sedan dess så förblivit. Hade några bilder men har lite svårighet att få in dem här just nu.
Rätt svar är alltså Hagia Sofia i ******** Grattis till det klapp_klapklapp_klapklapp_klap

http://i1321.photobucket.com/albums/...pskscg5eaz.jpg
Oj, en bild lyckades jag med i alla fall, utsidan, dock mer fantastisk på insidan...

Simetra bye_bye

Kalimera 2015-04-12 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av simetra (Inlägg 358862)
Visst är det i denna fantastiska byggnad

Håller helt med dig. Innan vi åkte till ******** var vi rejält pålästa, och hade sett många bilder på de viktigaste sevärdheterna, bland annat Agia Sofia. Men att se kyrkan i verkligen var något helt annat än på bild. Jisses, vilken byggnad! Vi blev lika positivt överraskade som när vi första gången kom till Meteora.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:55.