Visa ett inlägg
Gammal 2008-12-11, 09:45
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Igår var jag ner till Athen en sväng för att gå till ögonläkaren på IKA

Blev alldeles chockad av all förstörelse av byggnader och affärer, utbrända småbutiker där en av ägarna stod utanför och bara grät, nya fönster sattes in och många privata ägare till butikerna sover i affären för att förebygga och skydda sina egendomar.
Det är inte bara förstörele och utbrända lokaler, innan har plundrare varit där och roffat åt sig, alltså tar man tillfället i akt att sko sig på allt elände som just nu händer.

Min man var med och eftersom vi var lite tidiga för läkarbesöket tog vi en kaffe på Goodys, även där byttes fönster och personalen berättade att de är rädda för att jobba på kvällen. Jag vet att folk är frustrerade för det som just nu händer i Grekland, både med pojken som blev skjuten och hur politiker inte gör mycket för de som redan är lågt ner på löneskalan och pensioner, men att utsätta sina landsmän för förstörelse och skrämma skiten ur vanliga privatmänniskor dår tycker jag gränsen går.

Ockupera universitet, gå ut i fredliga demonstrationer, gör andra saker som inte skadar
sitt eget folk.

När vi var på väg hem från Athen hörde vi på radion att de hade stängt av den gata som min läkare fanns på. För att på samma gata fanns en stor polisstation där flera stora polisbussar började samlas när vi tog oss till tunnelbanan.

Även i min stad har varit uppror, en bank har eldhärjats och några butiker har blivit sönderslagna, men långt ifrånd det jag såg i Athen.

Barnen har inte haft någon skola på hela veckan, och just nu kommer min son hem och säger att skolan är stängd idag och imorgon oxå. Jag låter inte barnen gå ut på kvällen för jag är rädd för gängen som drar omkring och gapar och skriker och ställer till på kvällarna.

Vi bor precis i utkanten av stan och vi märker inte så mycket av det som händer uppe i stan, men oroligt är det.

Monica
Svara med citat