Citat:
Ursprungligen postat av Virre
Är Samos värt att besöka i 2 veckor och är det i Samos stad man ska bo? Man vill ju inte att det ska ta 1 timma till närmsta fina strande heller!
|
Jag tillhör dem som gillar Pythagorion mer än Samos stad. Skulle aldrig välja att bo i Samos stad, inte för att att Samos stad är trist eller dåligt, det är endast för att jag tycker att Pythagorion är så mycket bättre, Jag skulle däremot tänka mig att bo i Kalamiområdet som ligger utanför Samos stad. Mest för att där är så vackert, och så lugnt.
Pythagorion är superturistiskt, i alla fall om man bara håller sig kring hamnpromenaden, ändå tycker jag att Pythagorion är en av de trevligaste och finaste byarna i Grekland. Vet ej exakt varför. Jag gör vanligtvis inte vågen för byar där turismen dominerar, men Pythagorion är ett av några undantag. Hamnpromenaden är till bredden fylld av tavernor, barer, kafeér och souveniraffärer. Inkastarna är mer än envetna. Ändå skuttar jag som en ko på väg till sommarbete när jag kommer till Pythagorion, jag skuttar till någon av plufffåtöljbarerna, beställer ett glas kallt samosvin, och sitter sedan och ler av lycka, och glor på folk.
Det är förstås inte bara därför jag gillar Pythagorion, det finns mycket annat också.