Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-03, 10:16
Virre Virre är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Samos stad?

Hej!

Efter 1 år besöker man äntligen denna sida igen! Varje år besöker vi en ny ö i Grekland och detta året lutar det åt Samos. Vi har redan gjort Korfu, Skiathos och Naxos, där Naxos och Skiathos är favoriterna! Nu har vi beslutsångest gällande nästa resmål i Grekland!

Vi är ett gäng på 5 personer i 30-årsåldern som vill ha lite liv och rörelse, mkt sevärdheter, vacker & genuin omgivning och härliga stränder...Kan Samos vara en ö för oss?? Vi bor hellre nära stan än nära stranden, då vi håller till i stan på kvällarna och tar moppe till stranden!
Har tittat på Hotell Samos, som verkar vara prisvärt!

Är Samos värt att besöka i 2 veckor och är det i Samos stad man ska bo? Man vill ju inte att det ska ta 1 timma till närmsta fina strande heller!

Tacksam för tips!
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 12:59
eage eage är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009
Standard Sv: Samos stad?

Jeg har bodd på Samos og i Samos by i 3 år men om sommeren er det Pythagorion som gjelder! Bo på et av de koselig pensjonatene i byen med tilgang til koselig restauranter og en havnepromenade med sjel. Da har dere også gangavstand til den lange fine Potokaki stranden med vannsportaktiviteter. Samos by er fin til shoppping og eventuelt et nattklubbbesøk. Og ja, Samos er absolutt verdt 2 ukers besøk. Lei bil!
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 14:26
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Vi bodde på Hotel Samos i to uker for to år siden, og vi er ikke i tvil om at hvis/når vi reiser tilbake til Samos, blir det samme hotell. Hotellet har en fantastisk beliggenhet ved havnen, hvis man som oss liker litt folkeliv rundt oss, og gjerne ser at det er grekerne som står for mest av livet, ikke bare andre turister. Ferjehavnen og base for kystvakten er rett overfor hotellet, det samme er turistbåtene til Tyrkia.

Hotellet er et profesjonelt drevet byhotell med trivelig betjening, OK frokost, og et basseng med bassengbar på taket.

5 - 10 minutter å gå til bystranden, som er helt OK. Andre strender er tilgjengelig ved å leie kjøretøy på to eller fire hjul. Pythagorion og Kokkari er trivelige byer å besøke for en dag eller to, vi foretrakk Kokkari, selv om Pythagorion er et vakkert sted. Pythagorion er litt for turistifisert etter vår smak, jeg troer ikke det finnes en eneste bygning langs hele den berømte strandpromenaden som ikke er taverna, bar eller noe annet turisttilbud (men jeg kan ta feil?).

Gamlebyen Vathi er et besøk verdt, det samme er vinmuseet som ligger tvers overfor Hotel Samos på den andre siden av bukten.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 16:01
seaside seaside är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Samos stad och Samos Hotell är verkligen att föredra om man vill komma till lite mer genuit. Vägarna är bra och det går lätt att ta sig till stränderna med moppe. Har tidigare bott på Samos Hotell och är helt nöjda med det (skall dit i juni igen). Mycket liv och rörelse. Det är skönt att komma bort från för mycket turister så därför är det helt ok i Samos stad.
Våra återkommande öar är Samos och pärlan Karpathos. Trevlig resa vart ni än åker.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 20:23
Virre Virre är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tack för hjälpen alla tips!!

Det låter som om Samos stad och Hotell Samos är något för oss!! I morgon bokar vi! Jippii!
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 20:44
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

"Pythagorion og Kokkari er trivelige byer å besøke for en dag eller to, vi foretrakk Kokkari, selv om Pythagorion er et vakkert sted. Pythagorion er litt for turistifisert etter vår smak, jeg troer ikke det finnes en eneste bygning langs hele den berømte strandpromenaden som ikke er taverna, bar eller noe annet turisttilbud (men jeg kan ta feil?)."

Kan hålla med om att Pythagorions hamnpromenad är lite för turistifierad, men bortsett från det är Pythagorion en jättemysig stad med en bra blandning av folkliv och turism. Gillar inte alltför turistifierade ställen men Pythagorion skulle jag kunna tänka mig att återvända till.

Senast redigerad av Smultron den 2009-04-03 klockan 20:49.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 21:48
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Kan hålla med om att Pythagorions hamnpromenad är lite för turistifierad, men bortsett från det är Pythagorion en jättemysig stad med en bra blandning av folkliv och turism. Gillar inte alltför turistifierade ställen men Pythagorion skulle jag kunna tänka mig att återvända till.

Som så många andra speciella små städer/byar med hamn och mycket annat så gäller det väl att undersöka området bakom "känt-område-med-högre-priser-nära-vatten" och där finna pärlor med mindre irritationsmoment i form av inkastare, höga priser mm. till förmån för charm, lokal känsla, mer specialiteter i menyer osv. osv.

Det brukar i regel betala sig på flera olika sätt fast även beroende på önskemål, "rutin" och annat kanske.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 22:30
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2006

Besøkte Pythagorion igjen i fjor, men nå sier jeg: aldri mer. Ødelagt av turisme. Samos by er ekte og ærlig, og jeg holder til fulle med på anbefalingen om Hotel Samos. Vil man dog ha noe svært rimelig rett rundt hjørnet kan jeg også anbefale Pension Trova (26. Kalomiris) med en av Hellas' mest sympatiske pensjonatvertinner og så rent at du kan slikke gulvene om du vil.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 23:01
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av mrwalker Visa inlägg
Besøkte Pythagorion igjen i fjor, men nå sier jeg: aldri mer. Ødelagt av turisme. Samos by er ekte og ærlig

Aj aj aj........inget bra betyg alls.

Lite av vad jag kanske har befarat, men varför ?

Nja, tror fortfarande att Pythagorion har mer att ge bakom hamnpromenaden men...... nu var det ett antal år sedan sist så vi får se hur det egna upptäckandet ter sig.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 09:40

Jeg er ikke enig i at Pythagorion er ødelagt av turisme!Husk på at der har ikke vært noe utbygging av nye hotell(hvilket vil si samme antall hotellsenger) siden jeg startet å reise dit for 10 år siden. Jeg er der hvert år og har i de siste årene tilbrakt hele sommeren der. Kun i august når grekerne og italienerene har ferie er det skikkelig folksomt. Resten av sommmeren er det et behagelig antall turister og stemningen er veldig "laid back". De innfødte er åpne og høflige og du føler deg velkommen som gjest, og dette hører jeg fra alle jeg møter som besøker Pythagorion for første gang! Mitt beste tips er å våge seg bort fra havnepromenaden innimellom, det ligger mange små perler i gatene bakom. Men når det er sagt så er det ikke mye som slår det å sitte på havna med et glass kaldt drikke når sola går ned...for så å spise på en av de mange gode restaurantene i bakgatene og avslutte kvelden på ekte gresk nattklubb(der faktisk 90% av gjestene er innfødte)

Senast redigerad av eage den 2009-04-04 klockan 10:03.
Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 16:26

En ting til MÅ jeg bare si, Pythagorion er IKKE mer turistifisert en Kokkari for den som måtte tro det...på vinteren er det fremdeles liv i "Pytten" mens i Kokkari er det kun de sultne kattene du møter i gatene. Og er det noe annet i havnen, eller langs strandpromenaden, enn barer og taverneraer beregnet for turister? La oss ikke lure oss selv..
Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 18:38
seaside seaside är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Det är det fina med att åka till Grekland. Man kan bo och uppleva saker för alla smaker. Huvudsaken är att man blir nöjd. Vi har alltid försökt att undvika för "turistiska" ställen att bo på eller äta på för det passar oss bra. Vi försöker ibland att tippsa på ställen som vi hittar tex. tavernan "Pera vrisi" i början av bergsbyn Vourliotes, det var några år sedan med då var maten god och det var mycket gästvänligt där. Mycket vacker väg upp till byn. Får se vad vi hittar i år eller så blir det gammla bekanta ställen.
Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Virre Visa inlägg
Är Samos värt att besöka i 2 veckor och är det i Samos stad man ska bo? Man vill ju inte att det ska ta 1 timma till närmsta fina strande heller!
Jag tillhör dem som gillar Pythagorion mer än Samos stad. Skulle aldrig välja att bo i Samos stad, inte för att att Samos stad är trist eller dåligt, det är endast för att jag tycker att Pythagorion är så mycket bättre, Jag skulle däremot tänka mig att bo i Kalamiområdet som ligger utanför Samos stad. Mest för att där är så vackert, och så lugnt.

Pythagorion är superturistiskt, i alla fall om man bara håller sig kring hamnpromenaden, ändå tycker jag att Pythagorion är en av de trevligaste och finaste byarna i Grekland. Vet ej exakt varför. Jag gör vanligtvis inte vågen för byar där turismen dominerar, men Pythagorion är ett av några undantag. Hamnpromenaden är till bredden fylld av tavernor, barer, kafeér och souveniraffärer. Inkastarna är mer än envetna. Ändå skuttar jag som en ko på väg till sommarbete när jag kommer till Pythagorion, jag skuttar till någon av plufffåtöljbarerna, beställer ett glas kallt samosvin, och sitter sedan och ler av lycka, och glor på folk.

Det är förstås inte bara därför jag gillar Pythagorion, det finns mycket annat också.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:23.