Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-03, 09:24
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Vad känner ni andra Greklandstokiga? :)

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Men halla? Jag har bott utomlands i fem ar och aker till Sverige regelbundet. Da far det att lata som att senaste gangen jag var i Sverige var pa 70-talet typ. Nej i Sverige betalar man inte dyrt for allt. Inte om man jamfor med Grekland iallafall. Och man far ocksa hjalp av staten i form av bidrag av olika slag som man inte far i Grekland. Exempel ar barnbidrag, studiebidrag, A-kassa (A-kassa finns i Grekland ocksa men man far bara bidrag ett ar efter att man blivit avskedad och sen tar det slut).

Jag tycker inte att du ska nedvardera mig bara for att jag har bott nagra ar i utlandet. Tvartom sa tycker jag att jag kan se klarare pa vissa saker an vad jag gjorde nar jag fortfarande bodde i Sverige.

Så vitt jag vet finns även barnbidrag i Grekland, om än inte lika mycket som jag minns att man fick i Sverige. A-kassan är däremot begränsad till 5 månader per säsong á ca €450, sen måste man jobba ihop ytterligare 120 nya IKA-dagar. Huruvida statsanställda eller fast helårsanställda har längre A-kassa kan jag inte svara på men jag har inget minne av att man fick mer än ett års A-kassa i Sverige heller.

//Kikh