|
|
||||
|
||||
17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket
När Livsmedelsverket testade 21 extra jungfruolivoljor som köpts i svenska butiker visade sig 17 av dem inte nå upp till den standard som marknadsförts. Två av Zetas olivoljor var gjord på de sämsta oliverna och anses därför bara vara tjänlig som lampolja.
Tur att det finns olivolja att köpa i Grekland. Läs mer på svt.se |
|
||||
|
||||
Sv: 17 av 21 olivoljor felmärkta enligt Livsmedelsverket
Det har jag misstänkt länge Oljor som t ex stänker väldigt mycket vid stekning, innehåller troligen vatten. Som Kapten Haddock skulle sagt:
F ö den bästa olivolja jag någonsin smakat, var den jag köpte på en vingård i Provence i våras. Den var inte jättebillig, men ej heller superdyr. Men smaken. Ljuvlig! Och lukten! När man öppnade flaskan luktade det olivolja i hela huset, så ni förstår att den var dryg (slut nu ). Vår nuvarande favorit är en fransk rapsolja, med nötig smak. Superdryg den med och det syns knappt i flaskan att man tatt nåt. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Kajja |
|
||||
|
||||
När det säljs Extra virgin olivolja så billigt som det görs så undrar man ju
Vid stekning är det nog stekobjektet det är vatten eller vätska i, inte olivoljan! Vår egen olja är garanterat Extra jungfru olivolja med en syrahalt på 0,18 % ,det är svårslaget Lite reklam Janne, du får ta bort om det är olämpligt! www.evimeria.eu |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är bara så tråkigt att det fuskas med mat och det är svårt som konsument att veta vad man ska köpa som är bra. Vi har exvis letat i Sverige efter en god vitvinsvinäger, men det är inte så enkelt. Balsam vinäger i affärerna är kopior av originalet med karamellfärg och 20-40% socker. Att få fram en bra olivolja kräver ganska mycket, både när de plockas, hur länge det dröjer till pressningen, hantering, rensning o tvättning av oliverna. Omöjligt att veta utan att prova sig fram. |
|
||||
|
||||
Påminner mig om dom bilder jag la ut här i början av 2018. Vi gjorde då ett studiebesök vid Kandanos, Kreta i januari 2018.
Från oliv till olivolja. Olivsäckarna kommer till fabriken från många håll och kanter. Olivoljetankar Rensmaskin Tvätten Fintvättning innan pressningen Pressningen Färdig olja från pressningen Filtreringskaret Birgitta. |
|
|||
|
|||
Tack för olivoljeskolan! Intressant!
Lena |
|
||||
|
||||
Mycket fina bilder från oljetillverkningen.
Jag kan förtydliga de sista bilderna. Den näst sista bilden är en försiktig uppvärmning ca 27-28 C och som gör oliverna mjuka. Sista bilden är centrifugen (inte pressning) som producerar oljan, ungefär som en saftcentrifug. |
|
||||
|
||||
Härliga bilder Birgitta! Tack!
|
|
||||
|
||||
Tänk vad härliga grekerna är! Vi skulle åka från Paleochora till Chania med Psarakis Taxi. När vi närmade oss Kandanos frågade taxiföraren George om vi hade bråttom. Kunde vi vilja se produktionen på fabriken? Och det ville vi. Av George fick vi fin guidning och en god inblick i tillkomsten av den grekiska olivoljan.
Birgitta. |
|
||||
|
||||
För mig innebär testresultaten att det i fortsättningen endast är Coop Änglamark och Fontana som gäller vid inköp av Extra Virgin här i Sverige.
Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
Lampoljan från Zeta kommer nog de flesta att undvika. Vi brukar packa med någon 3 L plåtdunk i det incheckade bagaget, o köper mest olja i S till stekning. |
|
|||
|
|||
Det som många greker säger här som jag inte vet om det stämmer, är att många italienska bolag köper grekisk olivolja eller grekiska oliver och blandar det med sin egen olja, som sen säljs som italiensk olja. Det för att grekisk olivolja har bättre kvalité men det finns ju inte lika stora mängder av den som italiensk. Vet nån om detta stämmer? Här i Grekland anser de detta vara en sanning.
|
|
|||
|
|||
När vi var i Parga för nåt år sedan, så sa en av badbåts-kaptenerna att italienarna köper nästan all olivolja hos dom. Från Parga fraktas olivoljan på båt till Italien. Där buteljeras den och säljs som "Producerad inom EU". Inget om att de blandade. "Så när/om ni köper olja som är producerad inom Eu, kommer den härifrån", berättade han för oss. Sanning?! Vet ej.
Lena |
|
||||
|
||||
Lena, jag har köpt en italiensk olivolja på Lidl som var riktigt bra o prisvärd.
Var lite skeptisk till inköpet först men det kanske har sin förklaring till varför jag blev så nöjd / Kajja Senast redigerad av Kajja den 2020-02-19 klockan 22:16. |
|
||||
|
||||
När jag var i Koroni för några år sedan träffade jag anneli56 som skriver om olivolja längre upp i tråden. Om jag minns sätt, vilket jag tror att jag gör, sa hon att italienarna köpte upp grekisk olivolja och oliver och blandar det med sin egen olja. Så det verkar stämma.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Klippt ur artikel i Aftonbladet
Du har säkert sett den nostalgiska reklamfilmen om Zetas grundare som säger: ”Det bästa från Italien fick jag med mig”. Men inte en enda av de tre Zeta-oljor som visas är särskilt italienska – trots etiketterna ”Originale” och ”Classico”. I stället innehåller de ansenliga mängder olivolja från Grekland och Spanien. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Det skördas oliver sent på säsongen som är väldigt mogna o ger mycket olja, men av sämre kvalitet. Det finns oliver som får bli fallfrukt oftast pga oländig terräng o svårt att skörda i. Kvaliteten är fallfrukt av olika ålder och förruttnelse.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|