|
|
|||
|
|||
vaccinering
en liten fråga från en som inte rest förut: behöver man vaccinera sig när man åker till grekland, mot vad i så fall
|
|
|||
|
|||
Sv: vaccinering
Den goda maten......risk för "allvarlig viktökning"!
(med glimten i ögat ) |
|
||||
|
||||
Jag har aldrig vaccinerat mig inför resor i Europa, grundskyddet har räckt bra hittills. Tror inte att det är större chans att bli sjuk i Grekland än i Sverige, i så fall är det väl värmen eller flygresan som ställer till det.
|
|
||||
|
||||
Jag vaccinerade mig mot stelkramp för ett par år sedan. En bekants svärfar fick det på Kreta efter att ha slagit huvudet i ett olivträd, han var riktigt illa ute men klarade sig.
Gunilla |
|
||||
|
||||
På smittskyddsinstitutets hemsida finns all tänkbar information och aktuella vaccinationsråd vid resor till olika områden i världen.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/ Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Det grundskydd som så gott som alla i Sverige som är födda i mitten av 50-talet och senare fått, räcker för att resa till Grekland.
Om det börjar bli 30 år sedan man fick de sista vaccinerna (dvs när man var 10 år) så är det lämpligt att bygga på skyddet mot difteri och stelkramp, oavsett om man ska resa någonstans eller ej. |
|
|||
|
|||
tack för era svar, det verkar som jag bara behöver ta sprutan mot vikt ökning haha.
|
|
||||
|
||||
Hej!
Läste i tidningen att det har brutit ut mässling i europa så om du inte haft det så kanske det kan vara värt att ta en sådan vaccination. Det var rådet som stod i vår tidning. Annars är det nog inget man behöver göra. |
|
|||
|
|||
Finns det noen vaksine mot "hangovers"?
:-) |
|
||||
|
||||
Det finns ett vaccin!
Vaccinet heter låt bli att dricka. Uffe |
|
||||
|
||||
[quote=ulfwiman;125553]Det finns ett vaccin!
Vaccinet heter låt bli att dricka. Peppar....peppar......har hittills aldrig blivit sjuk i Grekland Kanske det stämmer det Uffe skriver.......jag brukar ta en drink ibland två under min 4-veckorsperiod på Kreta....kanske beror det på det |
|
||||
|
||||
Citat:
Och förresten har jag läst, att retsina är bra för att neutralisera all olivolja man får i sig med maten . Abi |
|
|||
|
|||
men man behöver alltså inte vaccinera sig mot hepatit?
|
|
||||
|
||||
Nej, det finns absolut ingen anledning att göra det.
Läs på www.vaccinationsguiden.se om du känner dig osäker. |
|
||||
|
||||
Det finns inga sådana rekomendationer MEN visst KAN man få hepatit i Europa. Jag själv vaccinerar mig inte men sonen har just tagit Havrix-spruta inför skolresa till Spanien... skolan ville att eleverna skulle vara vaccinerade.
Förr tog man ju alltid gammagloubin (kanske felstavat) när man åkte...kommer ihåg hur ont den gjorde att få när man var liten Malin |
|
||||
|
||||
Jag har tagit Twinrix men det är för att jag reser till andra ställen i världen också. Då är det bra att ha skydd mot både A och B. A kan smitta via maten och B via blod eller sexuellt. Kan vara bra att ha båda om man exempelvis råkar ut för en olycka i en annan världsdel. Dock rekommenderas oftast bara A Havrix till de flesta resenärer. Havrix ges i två injektioner och Twinrix i tre.
Här i Umeå kan alla resenärer få bra information och vaccinationer via Infektionsmottagningen som har öppen motttagning 1 timme varje vardag mellan kl 08.30-09.30. Eva |
|
||||
|
||||
Jag har inte heller varit sjuk på mina resor till Kreta. Har alltid tackat ja till en liten Raki efter maten. Kvalitén på den hemkörda destilerade brygden från druvor varierar men kan vara bra att ta till när magen fått i sig lite för mycket av det goda grekiska köket!
Lena |
|
||||
|
||||
Har varit i Grekland ett antal gånger. Vi tar inga sprutor. Har man det vanliga svenska grundskyddet räcker det gott. Däremot är det klokt att ta med piller mot turistdiarré. Ovan matkultur, värme i kombination med kalla drycker kan slå ut vilken plåtmage som helst. Mådde lite dåligt en dag i värmen varvid kyparen på en restaurang konstaterade: Too much cold to drink.... vilket var helt sant. Kvällen före var jag jättetörstig när vi kom tillbaka till lägenheten så vattenflaskan i kylen tömdes snabbt. Reaktionen när det iskalla vattnet hamnade i magen på min uppvärmda kropp blev väl som när högtyck möter lågtryck. Så ett gott råd, drick gärna men inte för kallt.
Karin |
|
|