|
|
|||
|
|||
Dyrt?
Är det ingen mer än jag som har sett hur kronar rasar i värde? 1 euro är 11,36 idag mot 9,60 förra sommaren. Inget pekar på att den kommer gå ner snarare tvärtom. Känns som det kan bli ganska dyrt där nere iår??
|
|
||||
|
||||
Sv: Dyrt?
så himla synd att inte drachmern finns kvar! i of s hade säkert den också stigit. men då var det billigt, med drachmern... man kunde hyra ett enkelt rum, 20 SEK per person och natt! DET var billigt!
|
|
|||
|
|||
Det blir till att tänka på vart man lägger utgifterna. Minimalt med sådant som t.ex souvenirer och kanske taxiresor (om alternativet buss finns). Annat som mat (det vi har till frukostarna - pålägg, frukt, grönsaker vatten mm), dryck (roliga....), eventuella utflykter och inte alltför dyra tavernamåltider får vi prioritera.
Kommer inte på något annat sätt, någon Euro under 10:- lär vi aldrig mer se. Hasse |
|
||||
|
||||
Har ingen fattat att vi är "UTE"
-Var ligger Sverige? Varje dag blir jag rikare på det jag har sparat i Alpha Bank. Innan raset till en kurs på 8.45 Uffe |
|
||||
|
||||
Det kommer säkert stabilisera sig framåt våren, när den värsta paniken kring finanskrisen börjar lägga sig. Men under tian lär väl bli svårt som sagt var, däremot tror jag nog vi kan få se ner mot 10,20.
Och hur mycket dyrare är det egentligen? Har för mig jag betalat runt 3€ för en Mythos på krogen, då motsvarade det runt tretti spänn, nu motsvarar det i runda slängar trettitre och femti. För en hygglig måltid för mig och familjen brukade vi betala runt 50€, då motsvarade det en femhundring, idag femhundrafemti. Så det är inte någon hyperinflation á la Zimbabwe vi talar om. Visst är det tråkigt att det blir dyrare, men finns det i ärlighetens namn något som säger att det SKA vara billigt bara för vi är turister? Jag har aldrig förstått den inställningen. Jag åker utomlands för att få sol, värme, bad, god mat, möta människor, nya intryck, sevärdheter. Och då får jag på något vis finna mig i att det kostar. *edit: en del av inlägget försvann. Senast redigerad av HenricG den 2009-02-25 klockan 14:36. |
|
||||
|
||||
...och speciellt inte då om man sätter det i perspektivet att lönerna ökat, skatterna sänkts, och matpriserna gått ner under flera år. Realekonomiskt är det nog ingen större skillnad jämfört med när Grekland hade drachmern.
|
|
||||
|
||||
Varför klaga? Detta ger ju våra grekiska vänner en bra möjlighet att komma till Sverige och uppleva lite av vår kultur, natur och gästfrihet!!
De kretensare jag haft på besök har gillat Sverige och kommer gärna tillbaka. Alltså vi har ett gyllene tillfälle att bjuda våra grekiska vänner hit med bra utväxling på valutan. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Sverige är ju så vackert. Vi ska bara ha lite fler grekiska tavernor spridda längs ostkusten, och så gärna lite stabilt och bra väder, så kan man väl inte föreställa sig att ha det mycket bättre än en vacker resa norrut genom vackra Sverige och söderut genom Norge - det skulle jag kunna tänka mig. Men det är ju just det där med vädret... - är det stabilt, får vi sol varje dag och kan man hitta en trevlig taverna med utsikt över havet?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Maten skall inte serveras på en taverna utan i trädgården eller i den gröna svenska naturen eller skärgården. Sill och nubbe, Kalles kaviar, gravad och rökt lax etc går hem, jag lovar. Vi har t o m blivit ombedda att ta med detta ner till Kreta för en svensk/kretensisk sommarfest. De är ju inte direkt vana vid regn på sommaren och jublar när det första höstregnet kommer. Visst Eurokursen har stigit men var nöjd med den tidigare lägre kursen. Varför skall man förutsätta, att det skall vara billigare, när vi åker utomlands? Det kommer att bli ett jobbigt år för grekerna(liksom för alla nationaliteter) och då inte bara de som är i turistnäringen, vilken inte varit så lysande de senaste åren. Den höga eurokursen är inte till godo för alla. Danskarna, som knutit sin krona till euron, har det kämpigt och konkurserna duggar tätt, däremot tjänar de som jobbar i Danmark och bor i Sverige en bra slant, när de växlar in lönen till svenska kronor. Pundet har förlorat mycket värde liksom kronan, tyskarna har det tufft etc etc, allt kommer med säkerhet att påverka resandet och kanske framför allt hur mycket pengar vi spenderar på resmålet. Sen är det väl ändå så, att det vi nu resonerar om är lite av ett lyxproblem eller hur? Vi skall i alla fall till Kreta oavsett eurons och kronans kurs. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Men precis som lars skriver: Vad är det som säger att Grekland måste vara ett mycket billigare land att turista i än t.ex. Spanien eller Holland (som båda också är euro-länder)? /kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Runt midsommar 2008 (när vi var i Grekland senast) snuddade euro-kursen att vara under 9:-. 9 kronor upp till 11:40 ger en ökning på 26,7%. Och visst kan man säga att det inte är så noga om ölen kostar 27 :- eller 33:50. Men ta istället en familj som tidigare gjort av med 25000:- under sina veckor i ö-världen. Idag kostar samma resa drygt 31500:-, det är stor skillnad. Sedan finns det antydningar i den här tråden att det, på nått sätt, skulle vara bra för Grekland att vara ett dyrt land att turista i. Sanningen är att detta kan bli ett svårt bakslag för grekerna, som fortfarande är ett av Europas fattigaste folk och behöver turistinkomsterna. Resandet till Grekland kommer att minska generellt i lågkonjunkturen och mest drastiskt från de länder som står utanför euro-zonen. Lars Senast redigerad av laero den 2009-02-26 klockan 12:34. |
|
|||
|
|||
...och samma barnfamilj kanske har ett bolån på en miljon och har då en över tio tusen mindre räntekostnad än motsvarande familj i euroland (där räntenivån ligger klart över den svenska).
Och återigen (den här diskussionen finns i en annan tråd också), beroende på vilka datum man väljer att jämföra emellan, så kan man få väldigt olika resultat. Och att kronan "runt midsommar" "snuddade" 9 kronor kan dessutom diskuteras. Snarare var det 9.30. Just nu står den i 11.31, dvs knappt 22% ökning. Visserligen mycket, men inte 26.7%. I likhet med flera andra i den här tråden tycker jag det tenderar att vara lite lyxgnäll om en Mythos kostar 25 i stället för 20 kronor eller en greksallad 60 i stället för 50. Vill man ha snikbillig semester i dessa trakter kan man ju alltid välja Turkiet i stället. /Thomas (som inte heller vill att vi ska ansluta oss till eurosamarbetet, och då inte just för vad det står för nåt på pengarna - det skiter jag i, utan av andra rent ekonomska/politiska skäl) |
|
||||
|
||||
Ja men herregud!!
Tycker man det är för dyrt att åka på semester till exempelvis Grekland så är det ju bara att stanna hemma. Även om det känns trist |
|
||||
|
||||
En tanke slog mig: tror ni det kan finnas möjlighet att butiker och tavernor börjar priskriga mer med varandra när det nu oundvikligen är så att folk kommer hålla hårdare i kassan?
|
|
||||
|
||||
Alltså nu är det nånting i allas resonemang här som jag inte riktigt hänger med i. Ni säger att Grekland tappar konkurrenskraft men det stämmer väl inte riktigt. Visst, för oss svenskar blir det dyrare att åka till Grekland men det är väl ingen annan västvaluta som tappat lika mycket som den svenska kronan. Vi importerar varor från både Danmark och England förutom Euroländer och inget av dessa länder är speciellt roligt att handla från nu om man ska räkna om priserna till svenska kronor.
Grekerna tappar alltså turister, precis som spanjorerna, italienarna och alla övriga länder, men de tappar mest svenska turister och vi svenskar är väl ändå inte en jätteandel av deras turistinkomster. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Grekland tappar alltså inte bara svenska turister. Men alla som varit på öar som Naxos, Amorgos, Antiparos, Koufinissi och Samos kan ju fundera över vad ett bortfall av svenskar (och norrmän) betyder lokalt på dessa öar. Till det här kommer att även länder med euro kommer att bidra med färre turister, pga den generella lågkonjunkturen, trots att de genom euron har oförändrad köpkraft i Grekland. Lars Senast redigerad av laero den 2009-02-27 klockan 09:39. |
|
||||
|
||||
Fråga hotellägare och tavernaägare vad de säger. Negativa svar kommer att erhållas. Inte bara utländska turismen minskar utan även den inhemska minskar.
Kreta i augusti brukar vara överbefolkat av greker. Södra delen var exempelvis nästan helt övergiven 2008. Det blir naturligtvis inte bara Grekland som kommer att drabbas av "krisen" utan även andra resmål. Exempelvis dollarn har ju också rusat i höjden. Själv var jag i Phoenix Arizona i april 2008, dollarkurs 5.98 -6.00. Kursen nu knappt ett år senare uppe i nästan SEK 9. Men som sagt, vill man ut och resa så får man betala vad det kostar, klaga hjälper föga. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Själv är jag lite glad att vi har kvar flera hundra av förra årets resepengar - för vi orkade inte växla in dem förra året när vi ändå skulle dit igen!
Men sedan håller jag med; för mig är inte utlandssemestern något som måste vara billigt (dvs växlingsmässigt). Jag kan kika på extrapriser och vara ekonomisk när jag är hemma i Sverige 99% av året - men när jag är utomlands ger jag blanka tusan i vad kronan är värd eller vad allt kostar. Vår enda tid på året som vi verkligen svävar ut utan vare sig ågren eller eftertanke - ganska trevligt det med. |
|
|||
|
|||
Citat:
Mor sa alltid:" Har man inte råd att unna sig lite när man åker på semester så skall man stanna hemma. Annars blir det bara grinigt och surt..." |
|
|