Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2009-02-26, 12:02
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Och hur mycket dyrare är det egentligen? Har för mig jag betalat runt 3€ för en Mythos på krogen, då motsvarade det runt tretti spänn, nu motsvarar det i runda slängar trettitre och femti. För en hygglig måltid för mig och familjen brukade vi betala runt 50€, då motsvarade det en femhundring, idag femhundrafemti. Så det är inte någon hyperinflation á la Zimbabwe vi talar om.
Jag vill protestera lite lätt mot dina räkneexempel. Du får det till att euron gått upp endast 10%.
Runt midsommar 2008 (när vi var i Grekland senast) snuddade euro-kursen att vara under 9:-. 9 kronor upp till 11:40 ger en ökning på 26,7%.
Och visst kan man säga att det inte är så noga om ölen kostar 27 :- eller 33:50. Men ta istället en familj som tidigare gjort av med 25000:- under sina veckor i ö-världen. Idag kostar samma resa drygt 31500:-, det är stor skillnad.

Sedan finns det antydningar i den här tråden att det, på nått sätt, skulle vara bra för Grekland att vara ett dyrt land att turista i. Sanningen är att detta kan bli ett svårt bakslag för grekerna, som fortfarande är ett av Europas fattigaste folk och behöver turistinkomsterna. Resandet till Grekland kommer att minska generellt i lågkonjunkturen och mest drastiskt från de länder som står utanför euro-zonen.

Lars

Senast redigerad av laero den 2009-02-26 klockan 12:34.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:24.