Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-15, 14:40
opas avatar
opa opa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Pris domatia Chora Naxos

Hej!

2006 var vi på naxos och bodde i Choras gamla del/kastro/burgos på domatia. Stannade då 5 dagar o betalade 18 E efter redigt med prutning (det är vi bra på!)
Nu har det gått 5 år och vi undrar vad det går på nu. Vi är där i slutet på juni, har krav på ac och kyl i princip. Ej vid stränderna. Ingen pool eller sånt tjafs. Någon som vet vad man kan pruta ner sig på när man väl är på plats?

opa! //Jenny
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 15:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Pris domatia Chora Naxos

Blir Du erbjuden rum den tiden inne i Chora för 45-50 euro/natt kan Du nog avstå prutning..
De som hyr ut bra rum ska ha skäligt betalt också är min åsikt. Sen är det givetvis upp till var och en hur man vill agera vid rumsraggning. 18 euro kan Du glömma

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 15:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

I slutet av juni går det säkert att hitta rum till bra pris. Låter dyrt om de enklaste rummen ska kosta 40-50 euro. Billigast blir det säkert att välja på plats.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 16:29

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Låter dyrt om de enklaste rummen ska kosta 40-50 euro. Billigast blir det säkert att välja på plats.

Eva
Självklart kan man ha tur att hitta billiga rum men till priser under 35 euro får man nog vara beredd på nedsänkt markplan.
Jag har f ö aldrig på någon annan ö sett så många studios/rum med just nedsänkt markplan som i Chora på Naxos. Vi var där i slutet av juli 2008 och fick till slut tag i ett rätt trist boende i Chora för 55 euro/natt om vi stannade minst 6 nätter. Då hade vi nobbat nedsänkta rum. Vi flyttade dock senare till Appolonia där vi bodde mycket bättre för 65 euro. Naxos är den ö vi bott dyrast på, men ÖN är fantastisk!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 19:43
opas avatar

När vi var där 2006 tog Pension Sofie (finns det fortfarande?) 20-25 E när man blev uppraggad i hamnen. Först hängde vi med en rumsraggare till just en nedsänkt lgh utan terass som vi skulle få för 12E men det nobbade vi helt. Rummet för 18E var väl eg inte en domatia utan nån som kände nån som hade en lägenhet de brukade hyra ut. Den låg nära Pension Sofie, precis på torget vid kyrkan, lyxläge. Vi vaknade till kyrkklockorna varje morgon <3

Nä, men ÄRLIGT. På 5 år kan det inte ha gått upp till DUBBLA priset (50-60E so ni skriver. Naxos och Amorgos är de öar vi bott billigast på.
Låt mig omformulera frågan: Kan man få rum till 25-30 natten i juni?
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 20:06
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av opa Visa inlägg
20-25 E när man blev uppraggad i hamnen.

Nä, men ÄRLIGT. På 5 år kan det inte ha gått upp till DUBBLA priset (50-60E so ni skriver.

Låt mig omformulera frågan: Kan man få rum till 25-30 natten i juni?
Enkelt - men sant!

1. Fortsätt bli uppraggad i hamnen och pruta så kommer du undan billigast!
2. Ju mer du frågar efter priset innan du är där, ju dyrare blir det!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 20:16
opas avatar

Haha Yanna, så du menar alltså att det fortfarande går!!!
Härligt!
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 20:33
Yannas avatar

Ja, det är alltid billigast att följa med en rumsraggare!
Ska du ha det bekvämt och vill boka i förväg så kostar det mer än du vill betala!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 19:00
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Jag är ofta på Naxos ett par nätter under somrarna och har aldrig betalat mer än 35 euro för ett rum för två med dusch och toa, pentry och egen eller delad terrass/balkong, AC, som inte brukar behövas då det oftast blåser.

Jag bor alltid i Kastro då det är lugnt, vackert och nära till allt. Att förhandla med rumsraggare ger alltid lägsta priset, speciellt på Naxos där det finns väldigt gott om rum. När det gäller prutande har jag lärt mig en "regel" av en bekant som har vuxit upp i Kongo - båda parter ska vara lika nöjda med priset för att det ska vara en bra affär. Följer man detta behöver man inte känna sig som en utsugare när man reser.
Våga
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 21:18
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Prutar man på plats innan man kommit till avsett hotell?
Eller tar ni det när man väl kommit fram och ser vad man får för "priset"?!
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 22:39
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

HEJ
Jag brukar nog föröska pruta lite direkt om jag tycker att man måste pruta - ibland känns det "prutat" och klart från början. Ska man stanna fler nätter är det lättare att få ner priset också! När jag sen ser rummet - kan man ju komma på något som gör att man kan försöka få ner priset lite till.
//Ingrid
Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 09:04

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
När jag sen ser rummet - kan man ju komma på något som gör att man kan försöka få ner priset lite till.
//Ingrid
..om det är så billigt som de flesta tycker på Naxos med ca 30-35 euro, varför måste man pruta då??? Ibland låter det som att man prutar bara för prutandets skull....Jag tänker alltid på att det är någons leverbröd jag i så fall prutar bort. Gillar man inte rummet man ser när man går med någon så kan man ju bara tacka nej och då är det upp till uthyraren om han vill sänka priset tycker jag...men jag är kanske för mesig och ovan i såna sammanhang.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 09:39
bluesky
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..om det är så billigt som de flesta tycker på Naxos med ca 30-35 euro, varför måste man pruta då??? Ibland låter det som att man prutar bara för prutandets skull....Jag tänker alltid på att det är någons leverbröd jag i så fall prutar bort. Gillar man inte rummet man ser när man går med någon så kan man ju bara tacka nej och då är det upp till uthyraren om han vill sänka priset tycker jag...men jag är kanske för mesig och ovan i såna sammanhang.

Lissi
Bra sagt. Alle utgifter øker i Hellas. Da må vi også godta at pris på overnatting går opp. Vi snakker faktisk om folks levebrød som Lissi også nevner.
Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 12:01
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi

Instämmer! Har jag råd att åka till Grekland så har jag också råd att betala för boende.

/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 14:48
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Jesper Johansson Visa inlägg
Prutar man på plats innan man kommit till avsett hotell?
Eller tar ni det när man väl kommit fram och ser vad man får för "priset"?!
Jag är ju lite hopplös på att alltid försöka pruta. Jag prutar oftast vid hamnen, sedan då vi är överens om ett pris så är jag väldigt tydlig med att det låter bra men jag vill se boendet innan jag bestämmer mej. Sedan tycker jag inte jag ska pruta mera, jag har bara kvar valen ja eller nej. Tackar jag nej så hjälper det knappast för dem att sänka priset heller, vi har varit överens om ett pris men boendet var inte vad jag hade hoppats på så jag söker vidare. Om jag har en känsla av att boendet är lite avsides gör jag också på förhand upp om att jag vill ha skjuts tillbaka om jag inte vill ha boendet, det brukar sällan vara problem att få det löftet. Sedan kan det ju vara så att jag är i rätt område men på fel boendet, då behöver jag naturligtvis inte använda löftet om skjuts tillbaka.
Jag tycker nästan alltid att det känns som att både jag och uthyraren ser det som en naturlig del att prisföhandla innan vi är överens.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 20:28
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag gjorde som Theresa, dvs bokade hotellet via internet hemma. Jag åker också 16 juli och ska bo på Vakhos hotell i chora. Där betalar jag 30 euro/natten och kommer bo själv i dubbelrum. I priset ingår frukost. Vad jag förstår så ligger hotellet ett stenkast från stranden och några minuters promis från hamnen.

/Carina
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 20:45
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Bodde i Naxos stad vid tre tillfällen 2008+2009, på tre olika ställen. Alla tillfällena var i slutet av juni/början av juli och jag betalade 25 Euro varje gång, vare sig det handlade om en eller sex nätter. Men då bodde jag förstås ensam i ett tvåbäddsrum vilket brukar innebära att de drar av ca 5 Euro jämfört med om man bor två.
Även om priserna kanske gått upp lite så behöver ni nog inte betala några 45-50 Euro i juni!
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 20:49
Yannas avatar

Smultron, du bokade väl inte i förväg då, utan hakade på rumsraggare?

Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 20:53
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Ja, jag följde med rumsraggare. Prutade inte något speciellt, men har heller inte så höga krav, kylskåp och en bra balkong är i stort sett allt jag kräver.
Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 21:03
Yannas avatar

...och dusch...det är också användbart!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:22.