|
|
||||
|
||||
Årets surströmming *****
Förra lördagen avnjöt vi tillsammans med våra bästa vänner en liten surströmmingsfest. Menyn har sedan flera år varit standardiserad vad gäller förrätt och huvudrätt. Desserten varierar.
Efter välkomstdrink startade vi med en liten förrätt som varje år består av kycklinglever i någon form. I år blev det "Champinjonsallad med kycklinglever". Receptet hittade jag på systembolagets hemsida ("Champinjonsallad med tupplever"). Till det ett glas rödtjut o vatten. Sedan blev det som alltid surströmming, hårt o mjukt tunnbröd, smör, mandelpotatis, hackad rödlök o persilja. Drycken är vatten, öl och snaps. Vad gäller snapsar valde vi att denna gång använda små glas (2cl) vilket gör att man kan ta lite flera och med olika smaker utan att det blir för mycket. Desserten varierar år från år. Denna gång blev det Äggtoddy med punch (punchen i ett äggskal ovanpå som man själv rör ned). Allt smakade mycket gott och tycktes uppskattat. Men det viktigaste som jag ville berätta med denna skrivan var ..... ..... att Årets inläggning av surströmming var alldeles utomordentligt bra! Smaken var perfekt och konsistensen var utmärkt och den var lättrensad. Det kan annars variera lite mellan åren. Ibland är de för hårda och ibland lite för lösa. Men som sagt, i år tyckte vi att den var perfekt! Det var faktiskt så gott att vi kör en gång till med annat sällskap om en vecka. Mats |
|
||||
|
||||
Sv: Årets surströmming *****
Även jag åt årets inläggning i helgen ute på skäret. Ensam. Ja visst, Arne var förståss med, men men... Får aldrig i honom en suströmming, han vägrar t.o.m. öppna burken. Han håller sig till den inlagda vanliga sillen.
Jag tyckte också årets inläggning var god. Bra konststens och lätt att filea. Men, för en vecka sedan åt jag förra årets inläggning. Och vi här uppe säger ALLTID att förra årets inläggning är bättre. Den ska liksom GONA TILL SIG ett år i burken. För övrigt blir jag glad när jag ser att en "sörlänning" äter delikatessen. Kommer du månne från härifrån? Birgitta. |
|
||||
|
||||
Låt mig komplettera Hustruns lyriska dyrkan av surströmmingen. Så snart burken öppnades i går afton, då infunno sig genast flugor en masse.
De överblivna firrarna hivades efter avslutad måltid nere vid grillen just invid havet. Där låg de kvar nu i morse oaktat skäret vimlar av eljest ej sparsmakade måsar och annan sjöfågel. Det brukar ta någon vecka innan firrarnas doft urlakats av regn och vind innan fåglarna äter upp dem. Surströmming var ordet... Arne |
|
||||
|
||||
Har ätit surströmming två gånger i sommar - fjolårets och årets. Båda var bra men fjolårets något bättre. Det är nog som Yannis säger; de ska ligga ett år och gona till sig.
Har aldrig som Masse ätit trerätters. Surströmming, mandelpotatis, hackad gul lök och en |
|
||||
|
||||
Oops!!! Skulle förhandsgranska men tryckte fel ... öl och snaps inte att förglömma.
|
|
|||
|
|||
Varför äter man jäst , halvrutten mat när det finns så god annan mat???
Lissi - som älskar vanlig strömming |
|
|||
|
|||
Lissi för att det ÄR SÅ GOTT!
Monica |
|
|||
|
|||
Smaken är som baken - delad
Lissi - uppvuxen med föräldrar som formligen älskade surströmming! Senast redigerad av Lissi den 2011-08-28 klockan 00:17. Anledning: stavfel |
|
|||
|
|||
Så sant så sant men GOTT är det
Monica |
|
||||
|
||||
Citat:
.................................................. Jo visst är det så att den smakmässigt ofta "gonar till sig" om den får förädlas ett år till, men tyvärr tycker jag att det oftast går ut över konsistensen. De blir liksom inte lika lättfileade och det blir lite mindre kvar. Men visst, lite mera smak blir det ju. .................................................. Jo vi skåningar har ju rykte om oss att gilla god mat. Och för mig gäller det oavsett om den kommer från ställen som ligger många mil norr eller söder om oss. Här gillas både norrländsk renskav och surströmming och grekisk meze. Citat:
GOTT var ordet! Våra goda vänner, med norrländsk uppväxt, har låtit berätta att det går alldeles utmärkt att spara överblivna surströmmingar i glasburk med tättslutande lock några dagar i kylskåp, för att sedan återuppta njutningen. Den har säkert en "bästföre-datum" som tål det. Fick just en fundering. Om man bortser från doften (vilken man inte känner efter 10-15 minuter) så är smaken ungefär som extra smakrik ansjovis. Och då är min undring ........... är det någon som har testat att göra "Jansons frestelse" på surströmming? Kan kanske vara något att använda de överblivna fiskarna till? Mats |
|
||||
|
||||
Citat:
Mats |
|
||||
|
||||
Trots att jag är bördig från Norrbotten, så äter jag INTE surströmming. Många övriga i släkten är dock helt begeistrade i denna rätt. Det gäller att se till att undvika att göra besök vid dessa obehagliga tillfällen.
/Netwolf |
|
|||
|
|||
I vår ungdom (22/23-årsålder)bodde vi i Sandviken ett par år,och där bjöd goda vänner på surströmmingslåda.Vill minnas att det var strömming,lök,ströbröd och grädde som kördes i ugnen.Mycket misstänktsam emot detta då så jag smakade inte,ungdomligt oförstånd får jag skylla på,men våra vänner åt detta med god aptit och vi fyra norrbottningar på traditionellt sätt.Idag skulle jag gärna smaka på denna anrättning.Tänk, jag kanske har missat en fantastisk matupplevelse!!
Monica |
|
||||
|
||||
Surströmmingslåda i ugn??
Men så vedervärdig doft detta måste frambringa. Jag när en stark förhoppning att receptet även omfattar tips på prisvärd skilsmässoadvokat.... Arne |
|
|||
|
|||
Arne jag kommer faktiskt inte ihåg ngn ev doft,händelsen ligger 45 år bort ur tiden,men det borde nog ha doftat på ngt vis.Gott kanske?!!!
Monica |
|
||||
|
||||
Jag äter också gärna surströmming fast det intresset har kommit med tiden. På tunnbröd med smör, lök och mandelpotatis med en Innis till smakar den allra bäst för mig. Klämma ska det vara. Sen får det gärna vara marangtärta med blåbär till efterrätt.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Mats |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Marängtårta
Botten: Rör 75 gr rumsvarmt smör och 1 dl socker poröst. Rör ner fyra äggulor en i taget, tillsätt 3 msk mjölk och 1,5 dl vetemjöl blandat med 1,5 tsk bakpulver. Bred ut smeten på smörpapper i en långpanna. Marängtäcke: Vispa vitorna med 1 dl socker till fast skum, vänd sen ner ytterligare 1 dl socker. Bred marängsmeten ovanpå sockerkakssmeten. Strö över ganska fint hackad mandel eller flagad. Grädda i knappt 175 graders ungsvärme eller något lägre ca 25 min. Dela kakan på mitten när den svalnat och bred ut 2-3 dl grädde samt färska blåbär eller lätt tinade frysta på den en halvan och lägg den andra halvan över. Jag brukar inte dubblera receptet osäker på om det går utan brukar baka två om det behövs en större tårta. Om jag behöver frysa tårtan fyller jag den inte förrän den ska serveras. Tårtan är god även med hallon. Eva |
|
||||
|
||||
Jag är inte Årets Kock precis. Fixar ganska behändigt att koka eller steka några ägg, koka potatis, brygga kaffe etc. Men hustru Birgit är en hejare på matlagning, och även om hon hellre lagar mat än bakar så kan hon nog ge mig lite support om det behövs. Och med ditt recept så kommer jag att fixa det. På torsdag blir det Sävar marängtårta. (... men först surströmming!!!!)
Tack Eva! Mats |
|
|