|
|
|||
|
|||
Schysst Resande
Vet inte om man får länka här, men jag vill verkligen slå ett slag för organisationen Schysst Resande. En jättebra hemsida med nyttig fakta och tips för oss som är turister i ett annat land. Här finns en massa information om vårt ansvar gentemot landet och lokalbefolkningen vi besöker.
Några av tipsen är att vara uppmärksam på hur hotellet man bor på jobbar med miljöfrågor. T.ex. avfallshantering, energiförbrukning etc. Att, om man kan, välja mindre hotell istället för stora hotellkedjor. Skippa all inclusive eller om man ändå vill ha det kan man fråga om hotellet serverar närproducerad mat, istället för importerad. Att inte handla från arter som är utrotningshotade. Äta på familjeägda restauranger/ handla i butiker drivna av lokalbefolkningen, även om allt finns på hotellanläggningen. Det finns jättemånga bra förslag och reportage som jag varmt rekommenderar. Det är så otroligt viktigt att vi som turister tar vårt ansvar, vare sig vi besöker England, Thailand eller vårt älskade Grekland! |
|
||||
|
||||
Sv: Schysst Resande
|
|
||||
|
||||
Lajsa, så bra tänkt. Sympati med invånarna i Grekland tas gärna emot ! Allt det andra du beskriver låter också bra i mina öron.
|
|
|||
|
|||
Hade det varit facebook hade jag tryckt på "gillaknappen" . Det var ett bra inlägg och jag hoppas vi turister börjar tänka lite mer.
//Ingela |
|
|||
|
|||
Så bra Då tar jag mig friheten och gör det. Om någon är intresserad av att läsa mer kan ni gå in på denna länk:
http://www.schystresande.se/ |
|
||||
|
||||
Det har under årens lopp varit många debatter på Kalimera om AI och massturismens baksidor ett ämne som jag numera knappt vågar närma mig. Bra att du påminner oss.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Nu vill jag bara passa på att förtydliga att jag inte tycker man ska sluta resa pga dåligt samvete osv. Men om man är medveten om hur det ligger till kan man i alla fall göra någon skillnad. Och jag dömer inte ut någon som väljer att bo på stora hotellkedjor och all inclusive-hotell. Det är bara min personliga åsikt att dessa hotell i längden inte gynnar vare sig land eller befolkning |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Men konstigt nog är inte närproducerat och lokalt bäst för miljön. Påpekas bl a i detta blogginlägg.
Ja, det går ju emot våra grundläggande värderingar, men så kan det vara. Det kan vara bättre för miljön att välja ett importerat alternativ. Närproducerade grönsaker kan t ex kräva en högre energiåtgång att odla lokalt, än vad transporten kostar (å påverkar miljön) från sydligare breddgrader. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Och du, Netwolf...du kan aldrig få mig att tro att jag ska köpa tomater från Spanien när jag bor i Grekland...det är något helt snurrigt i export/importbranschen och jag undrar hur det ska kunna bli bättre. Inte bara jordbruksvaror utan mängder av annat. Jag har nämnt ost i tidigare inlägg. Irländsk och holländsk ost säljs till mycket lägre pris här än den inhemska. Subventioneras den i produktionsländerna eller vad är det som händer?
Ursäkta, jag tappade tråden. |
|
||||
|
||||
Väljer man det småskaliga, familjära familjeägda och närproducerade får man inte bara ett bättre samvete utan dessutom en bättre upplevelse. Så tycker i alla fall om resande/vistelse i Grekland.
// KR |
|
||||
|
||||
Citat:
Säger ledningen däremot att du ska piska dina underhuggare - ja, det går emot dina grundläggande värderingar! Våra grundläggande värderingar ruckar man inte så lätt på. Inte ens om att nån säger att vindruvorna från Argentina är bättre än de från Spanien. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
För övrigt tror jag inte ens en nanosekund på att det är sämre för miljön med närpoducerat än med transporterna, men det är min personliga åsikt.. Yanna |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Jag tror att bl.a. pappersmassefabrikerna är värre än växthusen, lite fel fokus mao..
|
|
||||
|
||||
Väldigt svårt att få fram något ätbart ur massafabrikerna...
|
|
||||
|
||||
ja inte har jag försökt iaf!
Fast det handlade egentligen om att växthusen drar mycket energi och det lär väl massafabrikerna också göra...det var liksom "ett exempel, Helge"..finns mycket annat som drar mycket energi och skitar ner också, så varför fokusera på just växthus.. |
|
||||
|
||||
Citat:
Det som sägs i bloggen, eller var det i artikeln i tidningen jag läste det för någon vecka sedan, handlade om mat. Man jämförde tomater odlade i växthus med tomater odlade i naturlig värme som sedan hade transporterats till kalla norden |
|
||||
|
||||
Jag förstod det, men tycker fortfarande det finns värre miljöproblem än växthus...
|
|
|