Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-17, 14:21
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Schysst Resande

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men konstigt nog är inte närproducerat och lokalt bäst för miljön. Påpekas bl a i detta blogginlägg.
Ja, det går ju emot våra grundläggande värderingar, men så kan det vara. Det kan vara bättre för miljön att välja ett importerat alternativ. Närproducerade grönsaker kan t ex kräva en högre energiåtgång att odla lokalt, än vad transporten kostar (å påverkar miljön) från sydligare breddgrader.

/Netwolf
Hmmm...fast det borde isåfall vara lika dåligt för miljön där det importerade odlas oavsett var det är!!!
För övrigt tror jag inte ens en nanosekund på att det är sämre för miljön med närpoducerat än med transporterna, men det är min personliga åsikt..

Yanna
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 17:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Hmmm...fast det borde isåfall vara lika dåligt för miljön där det importerade odlas oavsett var det är!!!
Jomen tanken är ju att i ett varmare land, behöver du inte ödsla någon energi för att driva ett växthus, såsom man kanske måste göra här uppe i norr.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 17:38
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jomen tanken är ju att i ett varmare land, behöver du inte ödsla någon energi för att driva ett växthus, såsom man kanske måste göra här uppe i norr.

/Netwolf
Jag tror att bl.a. pappersmassefabrikerna är värre än växthusen, lite fel fokus mao..
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 17:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Jag tror att bl.a. pappersmassefabrikerna är värre än växthusen, lite fel fokus mao..
Väldigt svårt att få fram något ätbart ur massafabrikerna...
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 17:53
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Väldigt svårt att få fram något ätbart ur massafabrikerna...
ja inte har jag försökt iaf!

Fast det handlade egentligen om att växthusen drar mycket energi och det lär väl massafabrikerna också göra...det var liksom "ett exempel, Helge"..finns mycket annat som drar mycket energi och skitar ner också, så varför fokusera på just växthus..
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 19:00
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
ja inte har jag försökt iaf!

Fast det handlade egentligen om att växthusen drar mycket energi och det lär väl massafabrikerna också göra...det var liksom "ett exempel, Helge"..finns mycket annat som drar mycket energi och skitar ner också, så varför fokusera på just växthus..
Ja i det stora hela kanske massaindustrin påverkar mer, det har jag ingen aning om, trots att jag har rätt så god kunskap om papperstillverkning från träd till blad
Det som sägs i bloggen, eller var det i artikeln i tidningen jag läste det för någon vecka sedan, handlade om mat. Man jämförde tomater odlade i växthus med tomater odlade i naturlig värme som sedan hade transporterats till kalla norden
Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 19:17
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Man jämförde tomater odlade i växthus med tomater odlade i naturlig värme som sedan hade transporterats till kalla norden
Jag förstod det, men tycker fortfarande det finns värre miljöproblem än växthus...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.