![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Mitt företag som jag jobbar på i Athen söker nya sekreterare. Eftersom företaget är amerikanskt och vi jobbar med andra länder så söker de människor som kan bra engelska och man behöver inte kunna grekiska. Man ska också kunna word och excel. Lönen är bra i grekiska mått mätt. Kontoret ligger i området Argiroupoli. Det är mycket jobb och kan vara stressigt så det krävs att man har lite kött på benen. Men de som bor i Grekland vet hur det är. Är det någon som är intresserad? De söker tre personer omgående. |
|
||||
|
||||
![]()
Skulle man vara yngre och i en annan livssituation så....
![]() ![]() ![]() / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Anne!
Tyvärr har mitt jobb alltid haft problem med att hitta människor som kan bra engelska. I Athen kan grekerna inte lika bra engelska som på öarna. Det har kommit många greker på intervjuer men det är engelskan som är problemet. Därför är människorna som de anställer oftast från andra länder, eller greker som har vuxit upp i andra länder. |
|
||||
|
||||
![]()
Konstigt det finns många unga, välutbildade greker som pratar engelska och dessutom är arbetslösa. Eva
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja man skulle ju kunna tänka sig att det finns massor av sådana som studerat språk och har eller har haft jobb där goda kunskaper i engelska är ett krav. Men kanske har många av dessa människor redan sökt sig bort från Grekland?
![]() Känns ju lite tråkigt i dagens läge om ditt företag inte kan hitta grekisk arbetskraft, men realiteten är förstås vad den är. / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
De flesta unga välutbildade människor har sökt sig bort från Grekland och bor just nu i andra europeiska länder så som England, Tyskland, Frankrike, Holland och Sverige.
Det är sant att nästan alla unga i Grekland har alla möjliga certifikat på att de kan engelska, och de flesta förstår engelska utan problem. Problemet kommer när de ska tala engelska, då de blir blyga och nervösa. De flesta unga i Athen kommer inte så ofta i kontakt med utlänningar / turister och har inte tränat på att konversera på engelska i vardagliga sammanhang. Det kommer fram när man intervjuar dem på engelska. Som sagt, här pratar jag om hur det är i Athen, inte hur det är i turistområden där greker pratar mycket bra engelska. Det är väldigt omtänksamt av er att tänka på grekerna, och om ni känner nån grek som behöver jobb och som kan prata bra engelska och kan word och excel och som bor i Athen, så får ni gärna skriva ett privat meddelande till mig här på kalimera. Men speciellt mitt jobb är också en stor chans för de svenskar som bor och söker jobb här och inte kan så bra grekiska. Just för att i Athen så kräver de flesta arbetsplatser att man kan grekiska. Så om ni känner någon, grek som svensk, som är intresserad så hör gärna av er! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Tack Louisa för att du förklarat detta så bra, eftersom jag själv är företagare tyckte jag att detta var intressant. Ett företag söker naturligtvis rätt person till rätt jobb. Hoppas ni hittar bra medarbetare till din arbetsplats, var helst de kommer ifrån. ![]() / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det är bara kul när folk är intresserade! Fråga på bara.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det här med engelska är inte så bara. Engelskan som efterfrågas är i många fall affärs- eller fackengelska och det är något de flesta icke engelsktalande har svårt för. I min profession talas det en hel del engelska och när jag språkar med britter, känner jag mig naturligt underlägsen. Och det är t o m sagt att alla (inkl britterna) ska använda amerikansk engelska, för att de flesta européer ska förstå.
/Netwolf |
![]() |
|
|