Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-28, 19:09
Agapi Agapi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Fem unga jägare sköts ihjäl Grekland

Jag blir också skitarg på dessa journalister som ställer så dumma frågor.
Kommer ej ihåg vad hon heter (tror Evi) men hon jobbade med Terenze Quick(tror det stavas så) förra året och har ett morgonprogram.
I alla fall så pratar hon men en journalist som är på plats utanför kyrkan där begravningarna ska ske om ca halvtimme: "- Pos ine to klima eki tora?" Alltså "- Hur är klimatet där nu?"(situationen)
HALLÅ!!! HUR DUM I HUVET FÅR MAN VARA! (tänkte hon på den frågan länge eller....) VAD TROR HON ATT HON SKA FÅ FÖR SVAR. hUNDRATALS OM INTE TUSENTALS PERSONER MED SVARTA KLÄDER UTANFÖR KYRKAN.

AGAPI
Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 08:01
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Agapi Visa inlägg
Jag blir också skitarg på dessa journalister som ställer så dumma frågor.
Kommer ej ihåg vad hon heter (tror Evi) men hon jobbade med Terenze Quick(tror det stavas så) förra året och har ett morgonprogram.
I alla fall så pratar hon men en journalist som är på plats utanför kyrkan där begravningarna ska ske om ca halvtimme: "- Pos ine to klima eki tora?" Alltså "- Hur är klimatet där nu?"(situationen)
AGAPI
Missade detta då alla nyhetskanaler tog upp händelsen på sina kanaler.
Snacka om att frossa i andras olycka,
Vilken jädra korkad fråga.

Monica
Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 17:06
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Otroligt hemskt alltihop och en jäkla tragedi. Sambon berättade för mig om Agrinio där det tydligen ska ha inträffat dylika vendettor tidigare, ofta bråk om mark, tomtgränser etc

//Zanét
Ja, zissis har helt rätt...

Är jounalisterna i Sverige så dumma som i Grekland?
Jag orkar inte mer att titta på tv. Det känns så meningslöst.
De flesta jourlalisterna skvallrar och pratar dumheter.
De efterapar U.S.A.'s "Trash TV"...

dimitris
Aten
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 10:47
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av dimitris Visa inlägg
Är jounalisterna i Sverige så dumma som i Grekland?
Det är olika, en del tidningar inriktar sig på att frossa i andras olycka och att skvallra (för att det tyvärr säljer lösnummer, folk läser gärna om tragedier) medan andra är mycket mer seriösa och rapporterar så opartiskt de kan.

Jag läser till journalist och vad jag vet är det ingen i min klass (30 personer) som vill jobba med skvallerjournalistik. Alla vill vara seriösa.

Förhoppningsvis kan det bli ändring på hur medierna beter sig, men det kommer nog tyvärr att ta tid.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 10:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag förstår inte folk som klagar på skvallermedier (i Sverige). Varför undviker de inte skvallret då? Det har jag själv inga som helst problem med att göra, jag väljer medier som håller mig informerad.

Jag tycker att det är hyckleri att frossa i skvaller och sen klaga på dem som förser en med skvallret.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 11:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag tycker att det är hyckleri att frossa i skvaller och sen klaga på dem som förser en med skvallret.
Enig! Det er en grunn til at sladderjournalistikken lever så godt - folk kjøper den. Vil man ikke ha den - kjøp (eller se på) noe annet!
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 14:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
HALLÅ!!! HUR DUM I HUVET FÅR MAN VARA! (tänkte hon på den frågan länge eller....) VAD TROR HON ATT HON SKA FÅ FÖR SVAR. hUNDRATALS OM INTE TUSENTALS PERSONER MED SVARTA KLÄDER UTANFÖR KYRKAN.
Kanske är det jag som är dum i huvudet, men jag förstår faktiskt inte vad som är så korkat med den frågan.

Den som gör ett radioprogram, särskilt i direktsändning, ska ju med talade ord och helt utan bilder förmedla det som sker och hur stämningen är. Att då fråga de församlade just hur stämningen är, tycker jag är en ovanligt bra fråga att inleda med.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 14:42
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Kanske är det jag som är dum i huvudet, men jag förstår faktiskt inte vad som är så korkat med den frågan.
Titta lite mer på grekiska morgonprogram/skvallernyheter så förstår du kanske situationen lite bättre. Problemet kanske inte var själva frågan, utan sättet den ställdes på/sammanhanget. Jag såg inte just detta program, men vet att morgonprogrammen är totalt skrupelfria när de tävlar mot varandra om tittarsiffrorna. Efter ett liknande inslag kan de mycket väl stoppa in ett inslag om underklädesmode med halvnakna modeller som åmar sig till gavgav-musik.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 15:20
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
att morgonprogrammen är totalt skrupelfria när de tävlar mot varandra om tittarsiffrorna. Efter ett liknande inslag kan de mycket väl stoppa in ett inslag om underklädesmode med halvnakna modeller som åmar sig till gavgav-musik.
Håller med rakt igenom eftersom de grekiska nyheterna inte är i närheten av de svenska. I grekiska nyhetssammanhang är det mer regel än undantag att visa närgångna bilder på offer för någon tragedi och det är många gånger som jag funderat över om inslagen överhuvudtaget kan vara av något intresse för någon Däremot lär de grekiska utrikesnyheterna vara mer informativa och djupanalyserande än de svenska enligt de greker som ingår i min bekantskapskrets.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 15:40
Elisabets avatar

Jag ser inga grekiska morgonprogram, men tvivlar inte alls på att ni har rätt.

Inte desto mindre reagerar jag på är det påstående som inleder tråden, nämligen att frågan är så dum. Det tycker jag som jag redan sagt, inte alls. Tvärtom tycker jag det är en högst relevant fråga i sammanhanget.

Agapi skriver ingenting om hur den ställdes och därför antar jag det inte var det hon reagerade mot.

Av någon anledning fick jag för mig att det gällde radio. Jag ser nu att det inte står något om det, men det förändrar inte min uppfattning om huruvida frågan var korkad eller ej.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 16:04
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
I grekiska nyhetssammanhang är det mer regel än undantag att visa närgångna bilder på offer för någon tragedi och det är många gånger som jag funderat över om inslagen överhuvudtaget kan vara av något intresse för någon
Intressant, det visste jag inte. Men det förvånar mig faktiskt inte. Grekiskt umgänge är ju öht mer närgånget än vårt distanserade svenska. Det ena är nog inte mer "rätt" än det andra och det kanske bara är med våra svenska glasögon på som vi tycker att närgångna bilder per definition är fel.

Vad gäller frågan håller jag med Elisabet. Visst. man kan tycka att svaret på frågan "hur är stämningen här nu" är ganska självklart. Samtidigt: varför skulle inte tv låta en insatt person med egna ord beskriva stämningen? Frågan är helt motiverad, anser jag. Det kan ju komma ett svar som på ett oväntat sätt beskriver tragedin för dem som inte själva är berörda, får dem att känna och förstå. Och det tycker jag är bra.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 17:24
anoula
Gäst

Citat:
Det ena är nog inte mer "rätt" än det andra och det kanske bara är med våra svenska glasögon på som vi tycker att närgångna bilder per definition är fel.
Där har du fel. Jag känner många greker som tycker att grekiska nyhetssändningar alltmer liknar pengahungrig skandal-TV. Bara för att man är grek behöver inte det betyda att man gillar närgångna bilder. En annan sak jag personligen ofta reagerar över är upprepningen av en viss bildsekvens. För några år sedan var det en mamma som slängt ut ett av sina barn från balkongen. Grekisk TV var snart på plats och filmade en förvirrad mamma som flydde över hustaket. Denna sekvens visades cirka 15 gånger under samma nyhetssändning, framlänges, baklänges, i slowmotion och ur olika vinklar. På bästa sändningstid. Jag säger inte att man inte skall uppmärksamma sådana händelser, men det finns olika (mer eller mindre smakfulla) sätt att göra det på.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 17:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Journalistik/delad tråd

Jeg synes gresk tv virker generelt bra på debattprogrammer, hvor deltakerne faktisk får snakke ut, og ikke alt skal være så j*vla kjapt og trendy hele tiden. Men når Stars nyheter, som elsker sladder og moter og sexy syngedamer, kjører en sånn rullende tekst i nedre bildekant med typisk "Fem døde etter selvmordsbombe i Jerusalem" blir det kvalmt. Men som sagt - man kan jo bare se på noe annet.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 20:56
inkfishs avatar

För mig är det inte konstigt om olika länder har olika medieregler, -praxis och -traditioner. Det är tvärtom ganska självklart. Det räcker att gå till England för att konstatera stora skillnader mellan engelsk medietradition och svensk, oavsett vilket nån anser vara bäst.

Vad gäller vad som är närgånget tror jag inte att svenskar och greker öht definierar ordet på samma sätt. Vare sig i betydelsen "närgången bild" eller närgången i största allmänhet.

Därifrån är steget väldigt stort hit:

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Bara för att man är grek behöver inte det betyda att man gillar närgångna bilder.
Det där har jag öht aldrig påstått.
Svara med citat
Gammal 2006-12-06, 12:25
anoula
Gäst

Citat:
Citat:
Bara för att man är grek behöver inte det betyda att man gillar närgångna bilder.

Det där har jag öht aldrig påstått.
Eh, nej det är jag som påstår det. Och det står jag fast vid.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 16:27
Agapi Agapi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Den som gör ett radioprogram, särskilt i direktsändning, ska ju med talade ord och helt utan bilder förmedla det som sker och hur stämningen är. Att då fråga de församlade just hur stämningen är, tycker jag är en ovanligt bra fråga att inleda med.
Det var ett middagstvprogramm och inte ett jag vet inte direkt om man kan kalla det skvallerprogram.
De filmade hela tiden kyrkan och folket som stod utanf;r och gr't och jag tyckte inte det fanns ord f;r att f;rklara vad som visades. Det var inte bara hennes fr[ga utan s'ttet hon fr[gade p[. M[ste ses f;r att f;rst[.
I andra sammanhang kan denna fr[ga vara normalt att st'lla men inte i just denna tycker jag.

Agapi
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 19:49
Elisabets avatar

Jag köper att frågan kan ha ställts på ett mindre bra sätt, men jag undrar; har någon något förslag på vad reportern i stället skulle ha frågat?

"Vad gör ni här?"
"Varför har det samlats så mycket folk här idag?"
"Finns det någon anledning till att ni alla är svartklädda?"

Eller kanske skulle hon ha frågat vad folk tycker om det som hänt...
"Vad tycker du, får de skylla sig själva som tjuvjagade på hans ägor?"
"Anser du att en markägare har rätt att försvara sina jaktmarker?"
"Vad händer nu, kommer familjen att hämnas?

Eller kanske hade det blivit bättre om hon pratat om vilken vacker kyrka de samlats vid, de fantastiska omgivningarna eller rent av vädret...

Tjaa... jag bara funderar...
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 20:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Personligen tycker jag att massmedia har ett stort moraliskt och etiskt ansvar när människor filmas eller intervjuas som inte kan värja sig och där allmänintresset är ganska litet. Jag har själv haft patienter som hamnat i svår sorg och kris när tragedier hänt i familjen och där Aftonbladet knackat på dörren före polisen eller prästen som skulle lämna ett djupt tragiskt besked.

Människor som är i kris eller sorg kanske inte alltid förstår konsekvenserna av att bli intervjuade och inte har kraft och ork att skydda sig. Att närgånget filma människor i en sån situation är för mig osmakligt och visar bara att det är vinstintresset som styr.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 21:25
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har själv haft patienter som hamnat i svår sorg och kris när tragedier hänt i familjen och där Aftonbladet knackat på dörren före polisen eller prästen som skulle lämna ett djupt tragiskt besked.
Fast Aftonbladet är ju inte medierna. Aftonbladet är bara Aftonbladet. Många som kritiserar "medierna" visar sig ofta mena bara två tidningar. Som går utmärkt att välja bort t ex om man inte gillar deras arbetsmetoder.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 21:53
Elisabets avatar

Kvällstidningar och annan skvallerpress skulle inte finnas eller i alla fall inte ha det innehåll de har om inte folk köpte dem. Det är läsarna som väljer vilken typ av skriverier och rapportering av händelser som är gångbar och vinstgivande.

När man köper/läser en kvälls- eller annan skvallertidning godkänner man också det sätt den är framställd på och har därmed tagit sin del i ansvaret för hur rapportering av olika händelser görs.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:45.