Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-05, 16:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Fem unga jägare sköts ihjäl Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
I grekiska nyhetssammanhang är det mer regel än undantag att visa närgångna bilder på offer för någon tragedi och det är många gånger som jag funderat över om inslagen överhuvudtaget kan vara av något intresse för någon
Intressant, det visste jag inte. Men det förvånar mig faktiskt inte. Grekiskt umgänge är ju öht mer närgånget än vårt distanserade svenska. Det ena är nog inte mer "rätt" än det andra och det kanske bara är med våra svenska glasögon på som vi tycker att närgångna bilder per definition är fel.

Vad gäller frågan håller jag med Elisabet. Visst. man kan tycka att svaret på frågan "hur är stämningen här nu" är ganska självklart. Samtidigt: varför skulle inte tv låta en insatt person med egna ord beskriva stämningen? Frågan är helt motiverad, anser jag. Det kan ju komma ett svar som på ett oväntat sätt beskriver tragedin för dem som inte själva är berörda, får dem att känna och förstå. Och det tycker jag är bra.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 17:24
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det ena är nog inte mer "rätt" än det andra och det kanske bara är med våra svenska glasögon på som vi tycker att närgångna bilder per definition är fel.
Där har du fel. Jag känner många greker som tycker att grekiska nyhetssändningar alltmer liknar pengahungrig skandal-TV. Bara för att man är grek behöver inte det betyda att man gillar närgångna bilder. En annan sak jag personligen ofta reagerar över är upprepningen av en viss bildsekvens. För några år sedan var det en mamma som slängt ut ett av sina barn från balkongen. Grekisk TV var snart på plats och filmade en förvirrad mamma som flydde över hustaket. Denna sekvens visades cirka 15 gånger under samma nyhetssändning, framlänges, baklänges, i slowmotion och ur olika vinklar. På bästa sändningstid. Jag säger inte att man inte skall uppmärksamma sådana händelser, men det finns olika (mer eller mindre smakfulla) sätt att göra det på.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 17:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Journalistik/delad tråd

Jeg synes gresk tv virker generelt bra på debattprogrammer, hvor deltakerne faktisk får snakke ut, og ikke alt skal være så j*vla kjapt og trendy hele tiden. Men når Stars nyheter, som elsker sladder og moter og sexy syngedamer, kjører en sånn rullende tekst i nedre bildekant med typisk "Fem døde etter selvmordsbombe i Jerusalem" blir det kvalmt. Men som sagt - man kan jo bare se på noe annet.
Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 20:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

För mig är det inte konstigt om olika länder har olika medieregler, -praxis och -traditioner. Det är tvärtom ganska självklart. Det räcker att gå till England för att konstatera stora skillnader mellan engelsk medietradition och svensk, oavsett vilket nån anser vara bäst.

Vad gäller vad som är närgånget tror jag inte att svenskar och greker öht definierar ordet på samma sätt. Vare sig i betydelsen "närgången bild" eller närgången i största allmänhet.

Därifrån är steget väldigt stort hit:

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Bara för att man är grek behöver inte det betyda att man gillar närgångna bilder.
Det där har jag öht aldrig påstått.
Svara med citat
Gammal 2006-12-06, 12:25
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Citat:
Bara för att man är grek behöver inte det betyda att man gillar närgångna bilder.

Det där har jag öht aldrig påstått.
Eh, nej det är jag som påstår det. Och det står jag fast vid.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26.