![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vad gäller frågan håller jag med Elisabet. Visst. man kan tycka att svaret på frågan "hur är stämningen här nu" är ganska självklart. Samtidigt: varför skulle inte tv låta en insatt person med egna ord beskriva stämningen? Frågan är helt motiverad, anser jag. Det kan ju komma ett svar som på ett oväntat sätt beskriver tragedin för dem som inte själva är berörda, får dem att känna och förstå. Och det tycker jag är bra. |
|
|||
|
|||
![]()
Där har du fel. Jag känner många greker som tycker att grekiska nyhetssändningar alltmer liknar pengahungrig skandal-TV. Bara för att man är grek behöver inte det betyda att man gillar närgångna bilder. En annan sak jag personligen ofta reagerar över är upprepningen av en viss bildsekvens. För några år sedan var det en mamma som slängt ut ett av sina barn från balkongen. Grekisk TV var snart på plats och filmade en förvirrad mamma som flydde över hustaket. Denna sekvens visades cirka 15 gånger under samma nyhetssändning, framlänges, baklänges, i slowmotion och ur olika vinklar. På bästa sändningstid. Jag säger inte att man inte skall uppmärksamma sådana händelser, men det finns olika (mer eller mindre smakfulla) sätt att göra det på.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg synes gresk tv virker generelt bra på debattprogrammer, hvor deltakerne faktisk får snakke ut, og ikke alt skal være så j*vla kjapt og trendy hele tiden. Men når Stars nyheter, som elsker sladder og moter og sexy syngedamer, kjører en sånn rullende tekst i nedre bildekant med typisk "Fem døde etter selvmordsbombe i Jerusalem" blir det kvalmt. Men som sagt - man kan jo bare se på noe annet.
|
|
||||
|
||||
![]()
För mig är det inte konstigt om olika länder har olika medieregler, -praxis och -traditioner. Det är tvärtom ganska självklart. Det räcker att gå till England för att konstatera stora skillnader mellan engelsk medietradition och svensk, oavsett vilket nån anser vara bäst.
Vad gäller vad som är närgånget tror jag inte att svenskar och greker öht definierar ordet på samma sätt. Vare sig i betydelsen "närgången bild" eller närgången i största allmänhet. Därifrån är steget väldigt stort hit: Det där har jag öht aldrig påstått. |
|
|||
|
|||
![]()
Eh, nej det är jag som påstår det. Och det står jag fast vid.
|
![]() |
|
|