|
|||
|
|||
Regler angåene medhavd medicin på resan??
Hej!!
Jag är en ovan resenär som snart ska bege mig till Naxos och jag undrar hur det fungerar angående medhavd medicin. Jag tänkte vara förberedd och ta med mig några receptfria produkter såsom värktabletter, Xylocain (bedövningssalva) och Kestine (känslig för myggbett), samt p-piller. Är detta något som jag måste redovisa eller kan jag bara packa ner det i resväskan och förklara vid behov? Jag vet att det för somliga varit smidigt att handla på grekiska apotek men jag tänkte göra det enkelt för mig och ta med det jag vet fungerar så jag slipper stå och förklara och det kanske inte ens finns något liknande. Tack på förhand! |
|
||||
|
||||
Sv: Regler angåene medhavd medicin på resan??
Droppa medicinen i den incheckade resväskan så är det inget problem alls.
Vill du dessutom vara dubbelsäker, då kan du i så fall medbringa recepten på dina piller o vätskor. Arne |
|
||||
|
||||
Jag brukar packa mina läkemedel i handbagaget utifall att det incheckade bagaget försvinner. Har du läkemedlen i originalförpackning med ditt namn och ordinationen är det inget problem. Speciella regler gäller för narkotikaklassade läkemedel men det är det ju inte frågan om här. Här kan du läsa exakt vad som gäller. http://www.lfv.se/sv/LFV/Resenar/Pla...icin-pa-resan/
Eva Senast redigerad av Eva L den 2009-04-15 klockan 16:12. Anledning: Tillägg av länk |
|
|||
|
|||
Eva L, vet du dette også:
Noen medisiner består jo av allerede fylte sprøyter. Selv om de er i originalforpakning, man har med resept og medisinen ikke regnes under narkotikalovgivningen, kan de pakkes i håndbagasjen? Man får jo ikke engang ta med en neglefil eller en lipgloss i håndbagasjen... Vi trenger å ha med slik medisin noen ganger, og har tidligere måtte få tillatelse av flyselskapet på forhånd for å ha dem i håndbagasjen. Er det noe nytt her? |
|
|||
|
|||
Tack för era svar!
De recptfria produkterna är ju inget jag behöver med mig på flyget och det är ingen katastrof om de försvinner i det incheckade bagaget (även om det vore olyckligt) så det är kanske enklast att ha det i resväskan. Jag har ju inga recept att visa upp så jag undrar bara vad som är tillåtet och lämpligast. |
|
|||
|
|||
Hej!
Jag ha alltid med mig all medicin i handbagaget! Senast jag flög var för två år sedan. Som sagt, det är den narkotikaklassade medicinen som man får ha koll på! Ha en skön semester! Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
[quote=Admirala;164434]
Noen medisiner består jo av allerede fylte sprøyter. Selv om de er i originalforpakning, man har med resept og medisinen ikke regnes under narkotikalovgivningen, kan de pakkes i håndbagasjen? quote] Jag har vid tidigare resor haft med mig migränsprutor (auto-injektor). Jag frågade på apoteket innan resan, och det var helt tillåtet, enligt dem. |
|
|||
|
|||
Eva L og Titti, takk for svar! Dette gjør det jo mye enklere!
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|