|
|||
|
|||
Priser under/efter krisen
Hej!
Är en stor Greklandsälskare och har båtluffat många gånger. Vad tror ni om priser ute på öarna nu när det uppenbarligen blivit kärvare tider? Det enda som irriterat mig med Grekland är att det blivit så himla dyrt med det mesta. Vågar man anta att det kommer att bli billigare på restauranger och kanske i mataffärer eftersom turismen sannolikt kommer att gå tillbaka, i alla fall den inhemska? Ofattbart att det kan vara så mycket dyrare än vad det till exempel är i ett annat euroland som Tyskland. Lönerna är ju högre i Tyskland än i Grekland. Nille |
|
||||
|
||||
Sv: Priser under/efter krisen
Det kommer troligen bli dyrare eftersom man höjt skatten på vissa varor (alkohol och tobak) och höjt momsen med 2 %.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jeg regner som Janne med at prisene kan bli litt høyere på avgiftsbelagte varer. Om turistene skulle svikte, kanskje de som har rom å leie ut senker prisen noe for å få leid ut? Men j e g skal ikke prute |
|
|||
|
|||
Jag förstår inte heller det här att det skulle vara billigare i Tyskland. Min erfarenhet är tvärtom (jag har varit både i Grekland och Tyskland varje år de senaste fem åren). Billigare boende i Grekland (på öarna, that is, och då inte de mest populära charterdestinationerna), billigare äta ute och billigare moppehyra. Något dyrare lär det väl bli nu, men fortfarande klart överkomligt. Jämfört med förra året lär det väl snarare bli billigare, med tanke på eurokurserns för oss positiva utveckling.
/Thomas |
|
||||
|
||||
Där har du en poäng Thomas!
|
|
|||
|
|||
Jag tycker fortfarande att det är bra mycket billigare i Grekland än på många andra ställen t ex Italien och Frankrike, för att inte tala om Danmark/Norge
EU-tanken är väl också att jämna ut prisskillnaderna så om det blir dyrare i Grekland bekymrar mig inte alls....Dit åker jag definitivt inte av det skälet att det är billigt utan av helt andra skäl och dessa betalar jag gärna för Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag hoppas för er turister, och för oss som bor här, att butik- och restaurangägare tänker till rejält nu. Momsen kan vi inte göra något åt, men behöver man verkligen höja priserna på allt som redan har 2/3 påslag (minst). Var på tur i Kissamos och Sfinari igår och stannade till på ett kafeneio för "refreshments". En halvliters Amstel kostade 1.50€, fullt överkomligt mot för 2.70-4€ inne i Chania, men har ju faktiskt fraktats mycket längre. Här i stan är de så bortskämda med "penningstinna" turister att det är obehagligt på sina ställen. Jag hoppas att en naturlig självsanering av oseriösa affärsidkare följer med krisen. Bort med alla ställen som flår kunderna/gästerna! Kikh P.s. Off topic: Det ser surt ut för Em Plo i Chania nu i sommar, Ella's ägare har lyckats lägga beslag på större delen av deras serveringsyta till sitt nya café D.s. |
|
||||
|
||||
Citat:
För var är det isf billigare? Min uppfattning är att om man inte går in i första bästa Super Market (som är extremt dyra på det mesta..) utan på de större motsvarigheterna hittar man det mesta till ett bättre pris! Dessutom finns ju alltid, på de större orterna, lidl och spar t.ex, där det är riktigt bra priser faktiskt även om jag personligen tycker det är tråkigt att handla där när jag är på semester. Billigare kommer det ju som sagt inte bli prismässigt iom momsens höjning och troligen smyghöjningar här och var gällande det mesta (som vanligt), ölen kostar 2,9 istället för 2,6 € ifjol t.ex.. MEN euron är ju som Thomas nämnde mycket lägre iår än ifjol så dessa små höjningar påverkar inte direkt. Så något billigare lär det väl teoretiskt sätt kunna bli bara euron fortsätter ligga lågt. Angående turisterna så blir det en ökning mot förra året iaf för de utländska, hur det blir för grekerna kan jag inte uttala mig om även om en nedgång är trolig. Läste idag på SVT text: "Populäraste semesterland är Grekland med charterklassikerna Kreta och Rhodos i spetsen. Turkiet går om Spanien och intar andraplatsen på listan över mest bokade länder." Vi svenskar verkar ju åtminstone fattat vad som gäller!! Senast redigerad av martinifk den 2010-03-17 klockan 01:11. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Håller helt med dig Lizzi! Handla på stormarknad kan man göra hemma i Sverige, men när jag är i Grekland då får småhandlarna mina pengar. Oftast är det ju också så att man bygger upp en mer eller mindre mysig relation som väger upp att det är något dyrare. Fast jag kan ju tycka att det i det stora hela inte skiljer sig så fruktansvärt mycket.
/Kerstin |
|
||||
|
||||
Det ska bli dyrare det bero på vad och var handlar man .
Moms ska öka från 19 till 21% och från 9 till 10%. Bensin har redan ökats rejäl 2% inom en vecka och det ligger nu rund 1,394 euro / liter. På öarna är betydlig dyrare. |
|
||||
|
||||
Citat:
Så försöker jag också tänka men när nu mera när min familjs resor tenderar att bli längre och längre, i år fem veckor, är det inte 100-lappar det handlar om. Dock undviker vi lidl (även om det ska erkännas, har hänt ibland att vi slunkit in även där) och försöker handla även i småbutikerna. Kött och grönsaker köper vi bara hos slaktaren och grönsakshandlaren på torget eller på marknaden en gång i veckan. Men vatten, öl, vin, tvättmedel, torrvaror etc blir bra mycket billigare att inhandla i större supermarkets och det gör, under så lång tid, stor skillnad i semesterkassan. |
|
||||
|
||||
Här i Chania-området varierar priset mellan 1.45 och 1.57€ beroende på vilken station man väljer. Vid tidigare utflykter har vi sett att priserna sjunker ju närmare Rethymnon, och vidare Heraklion, man kommer. Tur man inte har vant sig till med att köra bil!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ska dock tillägga att jag säkert handlade i de små super marketen till 80% ändå, då man iom att det är smidigt och får bra kontakt med familjen som driver affären. Frukt & grönt och liknande varor köper jag alltid i de mindre trots det högre priset. Otroligt vad bensinpriserna ökat f.ö... |
|
||||
|
||||
Citat:
I Finland kostade bensinen (95 oktan) mellan 1,36 och 1,53 € så jag vill inte gåmed på att bensinen är dyr i Grekland. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Om nu tanken är att vi ska ha en "EU-versiell" prisbild borde nog våra löner höjas också Vintertid råder stor arbetslöshet över större delen av Grekland och den ersättning som betalas ut är 455€/månad i 5 månader, barnfamiljer kan få ytterligare lite till. Kan man leva på det? Kikh |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Visst är det bra om man kan handla av de mindre markets men tex jag som vistas längre tider har slutat köpa mitt kött hos slaktaren, varför? Jo när nötfärsen där kostar 9,50 € per kilo och på tex Carrefour hälften ja då blir inte valet så svårt, Samma sak är det med fisken, köper iofs oftast direkt från någon båt nere i hamnen annars blir det från Marknaden där jag även köper Frukt, grönsaker, oliver ,linser, böner etc varje lördag...billigare och mycket fräshare än i affären. Jag har sagt det förut och säger det igen...maten är generellt dyrare i Grekland än i Sverige och framförallt mjölkprodukter, vilket gör mig ledsen varje gång jag ser då jag vet vad genomsnitts greken tjänar.
Camilla |
|
|||
|
|||
Mitt yttrande om att alltid handla på små supermarkets gäller ju en 2-4 veckors semester.
Men är det samma kött som säljs hos slaktaren som på stora supermarketen? Här i Sverige vill jag verkligen VETA varifrån köttet kommer....Står det Ursprungsland Sverige blir jag jäkligt misstänksam... Betyder det att från början fanns själva slaktdjuret i Sverige, men sen har köttet efter slakt valsat runt i halva Europa för bearbetning.? Då köper jag hellre till dubbla priset i en gårdsbutik på Öland..... Nu äter vi kött knappt en gång i månaden så problemet är inte stort för oss. Lissi |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|