Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-20, 06:54
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Här i Chania-området varierar priset mellan 1.45 och 1.57€ beroende på vilken station man väljer. Vid tidigare utflykter har vi sett att priserna sjunker ju närmare Rethymnon, och vidare Heraklion, man kommer. Tur man inte har vant sig till med att köra bil!
Då man tittar på hur man får bensin ut till alla öar så är det förvånande att någon över huvud taget har råd att köpa deras bensin. Båtar kör runt mellan öarna och har distributionsbil med sej som sedan kör ut till kanske en eller två stationer på de minsta öarna. Hur många kan det vara som får jobb bara med det och hur mycket blir lönekostnaden?
I Finland kostade bensinen (95 oktan) mellan 1,36 och 1,53 € så jag vill inte gåmed på att bensinen är dyr i Grekland.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 09:20
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
I Finland kostade bensinen (95 oktan) mellan 1,36 och 1,53 € så jag vill inte gåmed på att bensinen är dyr i Grekland. Mvh Janérik
Om man tar i beaktelse att lönerna ligger på mellan 650-1000€ för en normal inkomsttagare här så är bensinen ruskigt dyr. Eftersom vi, åtminstone i Chania, har en minst sagt undermålig lokaltrafik, är vi hänvisade till egen bil. Många familjer har 2, och 3, bilar då de jobbar oregelbundna tider och även behöver pick-up för oliv- och apelsinodlingar.

Om nu tanken är att vi ska ha en "EU-versiell" prisbild borde nog våra löner höjas också Vintertid råder stor arbetslöshet över större delen av Grekland och den ersättning som betalas ut är 455€/månad i 5 månader, barnfamiljer kan få ytterligare lite till. Kan man leva på det?

Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 09:27
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Om man tar i beaktelse att lönerna ligger på mellan 650-1000€ för en normal inkomsttagare här så är bensinen ruskigt dyr.
Kikh
Jag tänkte faktiskt efteråt att det blev lite tokigt i inlägget. Min mening var att bensinen inte är dyr för oss då vi är i Grekland men att det naturligtvis är helt annorlunda för de som bor där då löneläget är ett helt annat. Däremot håller jag fast vid att efter de omkostnader man har för att ditribuera bensinen så är den ändå ganska billigt. Här har man inte ens råd att köra med en distributionsbil per stationskedja, i Grekland kör man med en båt och en bil per bolag.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:04.