|
||||
|
||||
Ungdomsarbetslösheten
Såg att ungdomsarbetslösheten i Grekland nu ligger på skyhöga 46,6 %. Jag förstår att de inte ser någon framtid. Fast Spanien är ännu värre - 49,6%! Varför är det inga kravaller där, men det kanske kommer, där med?
Men det värsta av allt, är ändå på nåt sätt - Sverige. Här är ungdomsarbetslösheten hela 23,2%!!! Vi ligger på samma nivå som Rumänien! Där blir jag ytterst förvånad. Kan inte vi i vårt välbärgade land ge dom unga jobb, då kommer det att straffa sig i framtiden. Dessutom. I Holland och Tyskland, så ligger siffrorna bara runt 8 %. Warum? Länktill en förlorad generation /Netwolf |
|
|||
|
|||
Sv: Ungdomsarbetslösheten
Det gjøres iallfall noe med dette - heldigvis. I slutten på fjoråret kom EU-initiativ mot ungdomsarbeidsløshet:
EU ønsker en indsats her og nu for at reducere ungdomsarbejdsløsheden På baggrund af Europas vedvarende ungdomsarbejdsløshed på 21 % beder Kommissionen medlemsstaterne, arbejdstagerrepræsentanterne og erhvervslivet om at gå sammen om en afgørende indsats for at tackle ungdomsarbejdsløsheden. Det nye initiativ "Muligheder for Unge", der blev vedtaget af Kommissionen i dag, opfordrer medlemsstaterne til at arbejde på at forhindre, at de unge går ud af skolen for tidligt, på at hjælpe de unge med at udvikle kompetencer, der er relevante for arbejdsmarkedet, på at sikre arbejdserfaring og arbejdspladsuddannelse og på at hjælpe de unge med at finde et første godt arbejde. Kommissionen opfordrer også medlemsstaterne til at gøre bedre brug af Den Europæiske Socialfond, som stadig råder over 30 mia. euro, der endnu ikke er afsat til projekter. Desuden har Kommissionen foreslået en række konkrete aktioner, der skal finansieres direkte med EU-midler. (Klikk på lenken over for mer info) |
|
||||
|
||||
Netwolf> det finns en del lyckade faktorer i Holland som svenska myndigheter nu tittar på. Bl a lägre ingångslöner. Nu är ju svenska fackförbund starkt kritiska till detta. Jag tror dock att en struktuändring kan vara på gång.
Mina två döttrar är i London och jobbar. Dom fick jobb på första intervjun vid två tillfällen. Den äldre har dessutom jobbat i Spanien och den yngre har fixat jobb i Spanien till sommaren. I London tjänar dom 6.50£/h. Jag känner en del spanjorer och tillbringade en del tid där i sommras. I spanien bildades ett nu världsomspännande fenomen. "Los indignados" ockuperade torg i de flesta spanska städer. En "icke politisk" rörelse som protesterar genom icke våld. Kulturen att protestera fredligt är väletablerad i Spanien. Man tröttnade tidigt på ETAs terror och även AlQuaidas dåd mot Madrid, har förenat Spanien i en antivåldskultur. Detta är iaf min teori. Och med det sagt, för de som vill läsa mellan raderna, menar jag att grekerna är mer våldsbenägna? Jag vet inte, men det är ju en brandfackla att slänga in här på Kalimera |
|
||||
|
||||
Citat:
- nar nagon far en anstallning se det oftast ut sa har, 1 till 3 manaders provanstallning, darefter oftast ett arskontrakt, darefter ofta ett till arskontrakt INNAN man far en fast anstallning, Arbetsgivaren kan enligt lag ge upp till 3 styck arskontrakt innan man ger fast anstallning. - nar foretagare har varit tvungna att avskeda folk pa grund av en "tillfallig" lagkonjuktur har staten i vissa fall gatt in och gett bidrag till arbetsgivare for att kunna betala folks loner. Detta ar ju pa langre sikt mer ekonomiskt an att manniskor ar arbetslosa. /Lucky |
|
||||
|
||||
Jo men visst finns det en del initiativ också i Sverige. Samtidigt som vi har över 20% friska ungdomar som gärna vill ha jobb så finns det ju representanter inom politikerkåren (inga namn) som driver åtgärder för att folk som inte är "tillräckligt sjuka" ska tvingas jobba, att det är viktigt med arbetskraftsinvandring (är inte svenska medborgare bildbara?) och nu nyligen tankar om att vi kanske borde jobba tills vi är 75 innan vi går i pension. Så visst finns det tankar om åtgärder som påverkar ungdomsarbetslösheten, ----- men i vilken riktning?????
Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Tack Wolfen, nu har du öppnat Pandoras ask. Tråden blir kanske lika lång som ”Grekiska krisen”.
Mitt bidrag till brasan kommer från erfarenheten av ett relativt långt arbetsliv och förmånen av att ha fått träffa människor i alla positioner från hög till låg och i privat till offentlig verksamhet. Jag påstår att en starkt bidragande orsak till ungdomsarbetslösheten är nätverkande och kontaktodlande. Tvi vale. Jag har personligen sett, och även läst från debattsidor i dagstidningar, att i Sverige idag går c.a.80% av nya arbeten till gruppen med nätverkskontakter. Det finns forskare med civilingenjörsexamen som inte kommer in på arbetsmarknaden och ungdomar från bästa skolorna som långvarigt jobbar gratis, eller näst intill, på praktikplatser i hopp om att kunna tävla med nätverkarna. När vår landsfader säger i TV, att bara man skaffar en bra utbildning så är lyckan gjord, blir jag tårögd. Vad är då nackdelarna med kontakter som oftast beskrivs som något positivt? I mina ögon är det i korthet ett sätt att komma före någon man annars inte hade gjort vid likvärdig bedömning, i alla fall i en situation där det är brist på arbetstillfällen. Nätverk är (åter enligt min mening) även farligt ur samhällsperspektivet eftersom det på mellanchefsnivå är en bromskloss för yngre kompetenta när de ses som konkurrenter om chefsposterna och håller kvar personer på poster där de inte borde vara. Det är i förlängningen även en risk för ökad korruption då någon som fått en favör i nätverket rimligtvis förväntas återgälda den. För att bibehålla kopplingen till Grekland så berättar jag att i diskussion med mina kretensiska vänner bekräftar de att problemet är minst lika stort där. Daher! |
|
|||
|
|||
Tack Kritsabo.Det är så sant som det är sagt.
bjorn |
|
||||
|
||||
Hahaha, ja visst hade jag en aning om det kunde börja pyra!
/Netwolf |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|