|
||||
|
||||
Valutaväxlingspåslag
Från och med 1 mars 2016 får vi som har Icabanken betala 1,25% i påslag när vi tar ut pengar eller handlar i utländsk valuta.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Sv: Valutaväxlingspåslag
Det enda påtryckningsmedlet vi dödliga har är att byta bank!
|
|
|||
|
|||
Vart har du läst det? Jag har Ica bankkort men inte hört något om denna avgift!
|
|
||||
|
||||
Citat:
"EU har ändrat reglerna för kortersättning. Det gör att vi från den 1 mars 2016 kommer att införa ett valutaväxlingspåslag på 1,25 procent när du handlar eller tar ut pengar med ditt bankkort i utländsk valuta." |
|
||||
|
||||
Jag såg det när jag loggade in på internetbanken igår. Motiveringen är att EU höjt någon avgift - så jag misstänker att fler/alla banker kommer att höja växlingsavgifterna.
|
|
|||
|
|||
Typiskt.. jag som fixade Ica bankkort för att slippa de extra växlingspåslaget!..:-(
|
|
||||
|
||||
Fast man undrar. Hur tänkte dom nu?
|
|
||||
|
||||
Det finns ju nästan inga andra banker som inte tar växlingsavgifter på korten, men sedan några månader använder jag även ett Norwegian bankkort som varken har årsavgift, uttagsavgift eller växlingsavgift och som ger mig cashpoints (på ren svenska...) som kan användas till flygresor, på alla köp. Jag drar numer Ica bankkortet för bonusen när jag handlar på Ica men betalar med Norwegiankortet - och får då dubbla bonusar
|
|
||||
|
||||
Citat:
Hittade en site, där man jämföra olika kort och det är ändock en del som inte har valutapåslag. /Wolfen |
|
||||
|
||||
Men "Uttagsavgift" och "Valutaväxlingspåslag" är inte samma sak.
Uttagsavgift är en fast kostnad för varje kontantuttag utomlands i t.ex. Bankomat medan valutaväxlingspåslag är en procentsats på beloppet man tar ut eller handlar för. Exempelvis har Skandiabankens vanliga bankkort 0 kr i Uttagsavgift i hela världen, men 1,65% i Valutaväxlingspåslag. Om inte också dom ändrar snart... /kimmen |
|
||||
|
||||
Jag gör så sedan länge med OKQ8kortet och Icakortet när jag tankar också.
Citat:
För övrigt har jag även ett Forexkort för att få bättre växlingskurs när jag köper/säljer valuta, och för att ha som extrakort på resor. Senast redigerad av Elisabet den 2015-12-31 klockan 12:17. |
|
||||
|
||||
Tycker dock att Icakortet är bra ändå, 25 sek i månaden för mastercard, internetbank och personlig service kostar inget. Enda nackdelen hittills som jag upptäckt är den avgift på 35 sek per gång man stoppar kortet i dosan på disken på Forex så det har jag slutat med.
Gunilla |
|
|||
|
|||
Citat:
Fast det dröjer väl säkert inte så länge förrän det blir avgifter på det kortet med! |
|
||||
|
||||
Citat:
Bytte till ICA-banken för drygt två månader sedan. |
|
||||
|
||||
Citat:
/NW |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen ... som strax ska titta på GP:s nyårsfyrverkeri. Gott Nytt År! |
|
|||
|
|||
Kimmen, det där låter krångligt.. tycker jag!!..
|
|
||||
|
||||
Det blir kanske 150-200 kr dyrare semester beroende på hur slösaktig man är
Det är lika bra att stanna hemma kanske. Ha ett gott nytt år |
|
|||
|
|||