|
||||
|
||||
Sjösjuka
Att resa i Grekland innebär ju mer eller mindre att resa med båt och jag har aldrig haft några större problem med det, varken på större färjor eller exempelvis Flying Dolphins...MEN - förra våren när jag skulle mellan Naxos och Santorini åkte jag på en mindre båt, typ Djurgårdsfärja, och det var enorm sjögång. Hade inte en aning om att jag skulle bli sååååååå sjuk och det var bara ren tur och snabbhet som gjorde att jag lyckades ta mig upp på däck och få fatt i en spypåse innan olyckan var framme...
Under tre timmar klamrade jag mig fast vid relingen med spypåsen i ett krampaktigt grepp och hade någon kommit fram och frågat: - "en kula i pannan?" så hade jag svarat: - "gärna, hur mycket kostar det?". Jag har aldrig varit så dålig i hela mitt liv...och det satt i i timmar efteråt, låg på tavernatoaletter och flygplatstoaletter när vi väl var framme på Santorini...huuuu...var inte människa igen på ett par dagar... SÅ - min fråga är nu, finns det några säkra tips mot sjösjuka så jag slipper få ångest varje gång "åka båt" kommer på tal? Jag har testat armband och tuggummi här hemma på Ålandfärjor men mår ändå illa...det är som om mardrömsresan mellan Naxos och Santorini har triggat igång en sjösjuka som kommer som på beställning bara jag går ombord på en båt numera. Vill inte känna mig begränsad när jag reser i Grekland eller i Thailand som jag ska till i vinter, att åka båt är ju egentligen underbart. Nån fler som har problem med sjösjuka??? Hur gör ni för att klara er? /Ingela (nästan grön i ansiktet bara av att tänka på det....) |
|
|||
|
|||
Sv: Sjösjuka
Skulle kunna svara snabbt......låt bli båtar.
Men så elak är jag inte. Har inte samma problem men har precis som du varit med om liknande upplevelse i samma trakt som du men mellan Naxos-Delos-Mykonos och tillbaka via Paros. Jag/vi blev inte sjösjuka men i stort sett alla andra i antagligen liknande "Waxholmsbåt" (som jag kallade den då). Men vi upplevde skräck, timmar vi trodde var våra sista i livet. Tror det är så enkelt att skräcken egentligen kommer från att man tänker "vad kommer nu att hända.....nästa sekund, minut, timme....". Ganska liknande flygskräck skulle jag tro. Så jag har alltså inget botemedel och kan jag välja vill jag gärna se vilket väder "man är på väg att eventuellt ge sig ut i" och då kunna låta bli. Är man tvungen pga kanske en förestående hemresa, transfer eller dylikt så får man ju lita på kaptenens omdöme att gå ut eller undvika. Allra värst skulle jag kunna tänka mig att det är med Flying Dolphins eller katamaraner (vad heter de där vi brukar kalla "gräshoppor" ??). Vi hade transfer mellan Skiathos och Skopelos och tillbaka förra året. Flytetyg man är tvingad att hålla sig inuti utan möjlighet att gå ut var lite "scary" men det gick förvånansvärt bra med tanke på minnet av skräcken 7 år tillbaka i tiden. Särskilt de där med pontoner de hissar upp hela skutan med så man inte ens ser framåt, då gick det tankar i knoppen igen......... Lite mer ouzo någon mer gång tror jag, va ?? Det var den hjälpen du fick av mig..........NEJ JAGA MIG INTE !!!!!! Hasse |
|
||||
|
||||
Som "gammal" sjöbjörn kan jag tipsa om - Ingefära! Fungerar alldeles utmärkt. Ingefära finns bl a i pepparkakor. Bara att packa ned i ryggan inför resan. Det finns även i drycker som Ginger Ale. Går med fördel att blanda med whisky, så blir det ännu trevligare.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Att vara så mitt i båten som möjligt (både i höjd-och breddled) där det gungar minst och lägga sig ned innan båten börjar gå, fungerade bra för mig förr i tiden när jag hade lätt att känna av gunget.
|
|
|||
|
|||
Armbanden ni använt - är det sådana man köper på apoteket? De har nämligen fungerat bra för oss.
Annars finns ju vanliga hederliga åksjukepiller (jag tror det finns starkare sådana receptbelagda också) Man blir jättetrött av dessa, men om alternativet är att "hänga över relingen", så kan det ju vara bra att vara lite sömnig. /Marianne |
|
|||
|
|||
Har själv en endaste gång varit sjösjuk i Grekland, mellan Korfu och Kefallonia. Dessvärre oxo varit sjösjuk i skandinaviska vatten. Ingefäran gör endast spyan grön..... Antispyplåster bakom örat är det enda som hjälper.
Ypsilon |
|
||||
|
||||
Hej,
Jag är också känslig för det här med åksjuka. Jag kan rekommendera Postafen 25 mg, som finns receptfritt på Apoteket. Jag tar den alltid i förebyggande syfte om jag ska åka tåg, flyg eller båt. Jag blir aldrig dålig numera. Skräcken/fasan kan jag inte ge dig nåt tips om - jag låg som ett kolli ett år när vi åkte från Pothia till Mastihari. Det gungade ganska bra... Hälsn Eva |
|
||||
|
||||
Hej, En lösning är att du väljer en störra båt som Aiolos Kenteris på den sträckan.
Man kan nog inte förhindra att bli sjösjuk om man nu ska bli det men där finn enkla knep o knåb. Tror du att du skall bli sjösjuk skall du ha med dig en stor påse med skorpor, så fort du har spytt äter du nya skorpor. Du är och blir sjuk men så fort båten blir lugn blir du bra på en halv timma. En före detta sjöman skriver detta |
|
|||
|
|||
Ja. Eller knäckebröd! Något hårt att äta långsamt och som tuggas väl. INTE chips dock! Fettet i chips ställer bara till det... Mörkt bröd typ Pumpernickel brukar fungera bra också. Bara för att magen hela tiden ska ha något att "jobba" med. Och så bör du sitta så du kan se horisonten. Helst i mitten av färjan där rörelserna är minst.
Använd absolut inte någon typ av hörlurar typ IPOD eller MP3! De bara stör ditt balanssinne och ökar ditt obehag... Peter Senast redigerad av Peter den 2007-09-15 klockan 03:24. Anledning: Glumde... |
|
||||
|
||||
Läsning är inte heller att rekommendera. Jag brukar aldrig bli sjö eller flygsjuk men vid en gropig flygning över Atlanten från Teneriffa till Brasilien kände jag en viss olustkänsla liknande den som uppstår när jag åker X2000 bakvägen och försöker läsa samtidigt. Hände på en resa mellan Örebro och Malmö för några år sedan att matlusten försvann flera timmar efter att resan avslutats.
Riktigt sjuk blev jag dock inte. Eva |
|
|||
|
|||
Jag kan rekomendera åksjukeplåstret Scopoderm, min son blir jättedålig av att åka bil och båt.
När vi är i Sverige söker vi upp läkare och får dem utskrivna på recept varje sommar, som någon skrev här så sätter man ett plåster bakom ena örat ca 6 timmar innan resan ska göras, med fördel dagen innan och plåstret håller i 72 timmar. Självklart tar man av det tidigare om man ej behöver skydd i 72 timmar. Väldigt effektivt läkemedel som jag verkligen kan rekomendera. 10 plåster kostar 200 kr, men det är värt varenda krona. Monica |
|
|