Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-14, 18:43
pereckless avatar
pereckles pereckles är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Sjösjuka

Hej, En lösning är att du väljer en störra båt som Aiolos Kenteris på den sträckan.
Man kan nog inte förhindra att bli sjösjuk om man nu ska bli det men där finn enkla knep o knåb. Tror du att du skall bli sjösjuk skall du ha med dig en stor påse med skorpor, så fort du har spytt äter du nya skorpor. Du är och blir sjuk men så fort båten blir lugn blir du bra på en halv timma.

En före detta sjöman skriver detta
Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 03:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av pereckles Visa inlägg
...en stor påse med skorpor...
Ja. Eller knäckebröd! Något hårt att äta långsamt och som tuggas väl. INTE chips dock! Fettet i chips ställer bara till det... Mörkt bröd typ Pumpernickel brukar fungera bra också. Bara för att magen hela tiden ska ha något att "jobba" med. Och så bör du sitta så du kan se horisonten. Helst i mitten av färjan där rörelserna är minst.

Använd absolut inte någon typ av hörlurar typ IPOD eller MP3! De bara stör ditt balanssinne och ökar ditt obehag...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-09-15 klockan 03:24. Anledning: Glumde...
Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 08:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Läsning är inte heller att rekommendera. Jag brukar aldrig bli sjö eller flygsjuk men vid en gropig flygning över Atlanten från Teneriffa till Brasilien kände jag en viss olustkänsla liknande den som uppstår när jag åker X2000 bakvägen och försöker läsa samtidigt. Hände på en resa mellan Örebro och Malmö för några år sedan att matlusten försvann flera timmar efter att resan avslutats.
Riktigt sjuk blev jag dock inte.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 09:52
monica monica är inte uppkopplad

Jag kan rekomendera åksjukeplåstret Scopoderm, min son blir jättedålig av att åka bil och båt.

När vi är i Sverige söker vi upp läkare och får dem utskrivna på recept varje sommar,
som någon skrev här så sätter man ett plåster bakom ena örat ca 6 timmar innan resan ska göras, med fördel dagen innan och plåstret håller i 72 timmar. Självklart tar man av det tidigare om man ej behöver skydd i 72 timmar.

Väldigt effektivt läkemedel som jag verkligen kan rekomendera.
10 plåster kostar 200 kr, men det är värt varenda krona.

Monica
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:40.