|
Visa resultat för omröstning: Vilken är din grekiska favoritdryck? | |||
Öl | 28 | 15.91% | |
Retsina | 45 | 25.57% | |
Annat vitt vin | 8 | 4.55% | |
Rött vin | 7 | 3.98% | |
Ouzo | 38 | 21.59% | |
Raki/tsipouro/tzikoudia | 1 | 0.57% | |
Metaxa | 6 | 3.41% | |
Kafé elleniko (grekiskt kaffe) | 3 | 1.70% | |
Kafé frappé (iskaffe) | 29 | 16.48% | |
Annat | 11 | 6.25% | |
Antal röster: 176. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
Sv: Vilken dryck njuter du mest av?
Släpa o släpa... åker ju husbil till Grekland. glömde kanske nämna det
|
|
||||
|
||||
Citat:
Produksjon av retsina har gått ned med over 70 % i løpet av de siste 15 år hos Kourtakis, som er den dominerende produsenten. Det er rimelig å tro at totalen har blirr redusert nesten like mye, selv om en del lokale merker har holdt bedre stand, som f.eks. Malamatina i nord. Det vil alltid være en diskusjon om hva som er "gode" viner. Det ser ut til at nedgangen i forbruket av retsina for det meste blir erstattet av økning i billig "bulk-vin", altså den vinen vi kjøper i mugger eller karafler på tavernaene. Den selges i økende kvanta i 5-liters kanner, på plastflasker, eller direkte tappet fra kjøle-automater som sikkert mange har sett i supermarkeder. Denne typen vin gikk kraftig tilbake i popularitet fra 1980 og utover, men opplever visstnok nå en renessanse blant grekerne. |
|
||||
|
||||
Tack inkfish för att du ordnade denna omröstning. Ska bli spännande att se vad resultatet blir!
Själv röstade jag på rödvin, ser att det just nu inte ligger så högt upp men men...Annat jag gärna dricker i Grekland är vitt vin, mythos och färsk juice. Mvh Ann |
|
||||
|
||||
Citat:
En trestjärnig, lite lagom ruffig Metaxa på balkongen om aftonen är en stor njutning! Öl mot törst, Retsina till mat och Ouzo med tilltugg till folkliv. Dock skall erkännas att Metaxan krävde lite tillvänjning men det gjorde grönmögelosten också, nu njuter jag bägge. //PO |
|
||||
|
||||
Exakt
(Det är det här jag menar med metaxa som bränsle/fotogen, kritiserar man den blir det ofta fart på elden, om inte annat så när Arne kopplar upp sig) Och grönmögelost, don't mention the war, urrk... |
|
||||
|
||||
Va? bränsle på elden? En moderator som både trollar och flame-ar, vart är vi på väg?
Arne, kom upp hit på barrikaden! //PO -Me´taxan ur elden! |
|
||||
|
||||
Citat:
Hear, hear!! Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, bortsett fra at jeg hadde sagt det på norsk, selvfølgelig.. Metaxa er drikken for å avslutte dagen på balkongen med avslappet kontemplasjon, men det må være tre-stjerners! |
|
||||
|
||||
Sv: Re: Vilken dryck njuter du mest av?
Citat:
Fast den där mystiska alkoholfria soumadan på Kreta (måste väl hamna under "annat") ligger ju också ruskigt bra till... det var ju som att dricka en sommaräng! |
|
|||
|
|||
För min del så är det vatten! Jag dricker aldrig så mycket vatten någonstans som jag gör här i Grekland.
Retsina, Metaxa och ouzo smakar finkel....urk! Härom kvällen på en taverna kom de in med ouzo med pressad apelsinjuice i. Jag prövade men...NEJ! Jag fattar inte hur ni får i er det. Det låter så gott och mysigt när ni säger "ett glas kall retsina på balkongen"! Har försökt, försökt och åter försökt men det går bara inte. Det är gott med Mythos till maten och gärna grekiskt kaffe som "efterrätt". En frappé på serveringen vid stranden om söndagarna är inte "fel". |
|
||||
|
||||
Ge inte upp, börja försiktigt med djupa klunkar!
Vatten är till för simning och eventuell hygien. //PO -trägen |
|
|||
|
|||
[quote=JohnS;101235]
Citat:
Forøvrig hevder Alexis, en av 'mine' hotellverter, at Retsina og Ouso nesten bare drikkes av turiister. Især turister fra nordiske land. Om det stemmer vet ikke jeg. |
|
|||
|
|||
Precis!!! Jag har dessutom från, som det heter, vanligtvis välunderrättade källor, hört att denna ädla dryck funnit sin väg även genom din strupe...
Vatten är ett farligt gift som omger Visby stift! Av Falstaff Fakir. Såväl tandborstning som andra vattenövningar riskerar att ge bestående skador av den synnerligen allvarliga arten "vatten i knäna"... Hygien? Vad hette hunden sa du...? Peter |
|
||||
|
||||
Min mamma köpte 5 stjärnig Metaxa till mig när hon var i Athen senast, på Brettos. Den var jättegod men STARK. Kände mig berusad efter att ha smuttat på den i ett snappsglas. Vet inte vad procenten låg på... Gillar nog inte den 3 stjärniga något vidare dock...Annars dricker jag både Ouzo och Mythos, fast inte mer än en ouzo per kväll
Mia |
|
||||
|
||||
Skönt och höra,det där med ouzo menar jag
Mamma Riitta |
|
||||
|
||||
Spørsmålet er ikke så dumt, men det er vanskelig å svare på. Å forklare hvorfor en smak foretrekkes framfor en annen på en logisk måte, er ikke så enkelt. Jeg har det forsåvidt på samme måten med akevitt, vil heller ha en litt rå og brutal Ålborgs Taffel, enn de mer foredlede og avslepne typene. Men å forklare det??..........
|
|
|||
|
|||
Något förbluffande dock att Metaxa faktiskt fått en röst - detta flygbränsle!
En 12 stjärnig Metaxxa är GULD!! Smaka den och njut Lisbeth K |
|
||||
|
||||
12-stjärnig, det låter som 4 3-stjärniga
Nu har 81 personer röstat och ouzo är nästan ikapp Retsina |
|
||||
|
||||
Jag röstar på Ouzo...det ÄR Grekland och det är ju helt klart en njutningsdryck...Retsina tycker jag också om, men det dricker man ju till maten...Ouzo dricker man enbart för att njuta av just den!!
Yanna |
|
|||
|
|||
Citat:
birgitta |
|
||||
|
||||
Retsina är Grekland för mig det finns inget som kan slå det!!!
//Kerstin |
|
|