![]() |
|
Visa resultat för omröstning: Vilken är din grekiska favoritdryck? | |||
Öl |
![]() ![]() ![]() ![]() |
28 | 15.91% |
Retsina |
45 | 25.57% |
Annat vitt vin |
8 | 4.55% |
Rött vin |
7 | 3.98% |
Ouzo |
38 | 21.59% |
Raki/tsipouro/tzikoudia |
1 | 0.57% |
Metaxa |
6 | 3.41% |
Kafé elleniko (grekiskt kaffe) |
3 | 1.70% |
Kafé frappé (iskaffe) |
29 | 16.48% |
Annat |
11 | 6.25% |
Antal röster: 176. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
![]()
Svårt val mellan Frappe o Retsina. Men Frappe kan man ju dricka närsomhelst o hur mycket som helst utan biverkningar så det får nog bli det.
Annars verkar ju Retsina vara "ute" bland greker. många man pratar med säjer att det inte dricks så mycket Retsina längre för att det har kommit så mycket andra goda? viner i Grekland. Cecilia |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är helt övertygad om att det varit ute mycket länge - gissar att det är turismen som gör att det över huvud taget finns kvar. Vilket jag är evigt tacksam för, det finns inget godare, väl kyld och med lite vatten i
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE]Vilket jag är evigt tacksam för, det finns inget godare, väl kyld och med lite vatten i
![]() Håller med dej. en mycket bra dryck som passar till allt o ingenting. Fast med vatten har jag aldrig testat. måste prova. kanske redan ikväll ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det där med vattnet är säkert helgerån egentligen, men för mig är det mycket godare så. Smakar friskare helt enkelt.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Annars är jag glad över att retsina leder omröstningen så här långt! I går kväll var det jämnt med ouzo, men i dag leder retsina välförtjänt
![]() Något förbluffande dock att Metaxa faktiskt fått en röst - detta flygbränsle! Fast jag har faktiskt lärt mig att dricka det med åren, det ska vara vid sidan av en liten skållhet ellenikó métrio. Då kan det gå ner ![]() Förresten - vilken retsina föredrar ni? Jag vet ingen mer välsmakande än CAIR som tillverkas på Rodos, den slår allt! |
|
|||
|
|||
![]()
Har inte smakat Cair.
Tycker väl bäst om Kourtaki men brukar köpa med en låda (20* 0,5 l) av Lidls retsina innan vi åker hem. den är god, billig o duger bra. tror att det e halva priset mot Kourtaki. /Cecilia |
|
||||
|
||||
![]()
Oj, orkar ni släpa på tio liter vin
![]() Det var inte dåligt ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Släpa o släpa... åker ju husbil till Grekland. glömde kanske nämna det
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack inkfish för att du ordnade denna omröstning
![]() Själv röstade jag på rödvin, ser att det just nu inte ligger så högt upp men men...Annat jag gärna dricker i Grekland är vitt vin, mythos och färsk juice. Mvh Ann |
|
||||
|
||||
![]()
ISKALL Retsina ( cair ) "smakar gudarnas nektar" när jag sitter under STOOORA TRÄDET i Mandrakihamnen (Rhodos) Cafeet/rest. heter Aktaion....... Där kan jag sitta o titta ut över hamnen med glittrande vatten o otroliga båtar. Bara sitta där o njuta och se människor o livet vandra förbi.....
( Trafiken har jag "stängt av" ) Tittar upp och kan känna stor vördnad för trädet jag sitter under ,som breder sina stora grenar över mej. Just DÄR smakar retsinan som BÄST!!! |
|
||||
|
||||
![]()
Köpte en stor Bag-in-Box med Retsina för ett par år sedan på Paros och tog med hem till Sverige. Jag tror det var 10 liter. Lägg till det 2 liter Ouzo, inte roligt att släpa på i Athen. Det tog tid för mina axlar att återhämta sig, men det blev en rolig Grekisk fest i höst mörkret.
|
|
||||
|
||||
![]()
I Grekland njuter jag av det mesta:
En iskall frappé på förmiddagen, en fatöl upphälld i ett isat glas till lunch. Gärna ett lokalt vin till middag, och en ouzo då och då. Gärna en riktig fin en från Plomari på Mytlilini ! Jag gillar att dricka min ouzo med ett par isbitar och några skvättar vatten, men även med några isbitar och citronjuice istället. Det är verkligen utsökt ! Jag har även testat detta här hemma i "Svedala", och föredrar då att blanda med Brämhults färskpressade lemonad. Testa gärna det. |
|
|||
|
|||
![]()
Rött vin e alltid bäst!!! Always
|
|
|||
|
|||
![]()
malamatina retsina tycker vi är godast .Grön etikett läskedryckskapsyl
|
|
||||
|
||||
![]()
Malamatina gillar jag också! Längesen jag fick den nånstans. Den och Liokri är bra. Fast inget slår Cair för mina smaklökar
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Malamatina kunde man beställa på systemet för 2-3 år sedan.F.övr .har i hittat den på Kreta o Kos
|
|
|||
|
|||
![]()
Svårt val, men det få bli RAKI om den är tillverkad i någon liten by i bergen.
aake |
|
|||
|
|||
![]()
För min del är det väldigt svårt att välja ut nån favorit man har ju så många det beror som sagt på vilken tidpunkt på dygnet det är.
Men jag bestämmer mig för Retzina som nr 1 Mythos som nr 2 och ouzo som nr 3 sedan kommer vatten ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() En trestjärnig, lite lagom ruffig Metaxa på balkongen om aftonen är en stor njutning! Öl mot törst, Retsina till mat och Ouzo med tilltugg till folkliv. Dock skall erkännas att Metaxan krävde lite tillvänjning men det gjorde grönmögelosten också, nu njuter jag bägge. ![]() //PO ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Exakt
![]() (Det är det här jag menar med metaxa som bränsle/fotogen, kritiserar man den blir det ofta fart på elden, om inte annat så när Arne kopplar upp sig ![]() Och grönmögelost, don't mention the war, urrk... |
![]() |
|
|