Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2009-07-16, 21:24
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Första bästa - eller vi hade i alla fall tur med vädret...

Tjoflöjt på er!

Innan någon går i taket vill jag bara påpeka att denna tråd inte handlar om rätt eller fel eller ens försöker tala om vad jag tycker man ska göra eller nåt sånt. Den är helt enkelt en fundering...

Jag har suttit och kontemplerat över en sak ett par veckor och nu tror jag jag har kommit fram till vad jag tycker. Ämnet för dagen är det där om "boka eller inte boka".

Jag tror det i grunden finns två anledningar till att vilja skaffa boende på plats på öarna:

1. De som vill leta runt "just for the fun of it", de som tycker det är roligt att se vart man hamnar, uppskattar att slåss med rumsraggare och sådär och fullständigt struntar i var och hur man bor. Personligen tror jag denna grupp är förhållandevis liten men jag kan ha fel.

2. Grupp nummer två är de som har specifika krav på sitt boende. Vi vill ha fin havsutsikt eller annan utsikt, tillgång till pool, krypavstånd hem efter natten på bargatan, eller vad det vara månde och vi litar inte på websiter eller resebolagens kataloger. (I dessa tider av vidvinkelobjektiv och redigeringsprogram...)

Personligen tillhör jag grupp 2. Nu haglar det ju av frågor som "Måste jag boka boende på den-eller-den ön i högsäsong?". Alltmer ser jag svar i stil med "Nej, det behövs inte, alltid får du tag på något", "Boende löser sig alltid, ingen har behövt sova på stranden", "Ta första bästa" och så vidare och detta är ju sant förvisso men detta funkar ju tämligen dåligt med grupp 2 ovan.

Vad är den kvalitativa skillnaden mellan att leta efter ett boende på nätet, tro att det är passande och väl framme upptäcka att man fått för litet badrum, störande omgivning eller att byn är tokfel för ens behov gentemot att stiga i land från båten, mötas av några rumsraggare och ha oron i magen över att inte hitta något och ta första bästa boende och hamna på en bakgata, långt ut på vischan eller ovanpå värsta partypuben?

Om man på t.ex Koufonissi eller Amorgos i augusti blir begränsad till "ta första bästa och hoppas på "guschelôv", är det då inte större chans att man hittar bra boende via de bilder, kartor och beskrivningar som trots allt finns på nätet?
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:48.