Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-16, 21:24
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Första bästa - eller vi hade i alla fall tur med vädret...

Tjoflöjt på er!

Innan någon går i taket vill jag bara påpeka att denna tråd inte handlar om rätt eller fel eller ens försöker tala om vad jag tycker man ska göra eller nåt sånt. Den är helt enkelt en fundering...

Jag har suttit och kontemplerat över en sak ett par veckor och nu tror jag jag har kommit fram till vad jag tycker. Ämnet för dagen är det där om "boka eller inte boka".

Jag tror det i grunden finns två anledningar till att vilja skaffa boende på plats på öarna:

1. De som vill leta runt "just for the fun of it", de som tycker det är roligt att se vart man hamnar, uppskattar att slåss med rumsraggare och sådär och fullständigt struntar i var och hur man bor. Personligen tror jag denna grupp är förhållandevis liten men jag kan ha fel.

2. Grupp nummer två är de som har specifika krav på sitt boende. Vi vill ha fin havsutsikt eller annan utsikt, tillgång till pool, krypavstånd hem efter natten på bargatan, eller vad det vara månde och vi litar inte på websiter eller resebolagens kataloger. (I dessa tider av vidvinkelobjektiv och redigeringsprogram...)

Personligen tillhör jag grupp 2. Nu haglar det ju av frågor som "Måste jag boka boende på den-eller-den ön i högsäsong?". Alltmer ser jag svar i stil med "Nej, det behövs inte, alltid får du tag på något", "Boende löser sig alltid, ingen har behövt sova på stranden", "Ta första bästa" och så vidare och detta är ju sant förvisso men detta funkar ju tämligen dåligt med grupp 2 ovan.

Vad är den kvalitativa skillnaden mellan att leta efter ett boende på nätet, tro att det är passande och väl framme upptäcka att man fått för litet badrum, störande omgivning eller att byn är tokfel för ens behov gentemot att stiga i land från båten, mötas av några rumsraggare och ha oron i magen över att inte hitta något och ta första bästa boende och hamna på en bakgata, långt ut på vischan eller ovanpå värsta partypuben?

Om man på t.ex Koufonissi eller Amorgos i augusti blir begränsad till "ta första bästa och hoppas på "guschelôv", är det då inte större chans att man hittar bra boende via de bilder, kartor och beskrivningar som trots allt finns på nätet?
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 10:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Första bästa - eller vi hade i alla fall tur med vädret...

Även jag tillhör Grupp 2. Undviker helst rumsraggarna, då jag inte tycker att deras boende uppfyller mina krav. När man var yngre, levde man verkligen som en riktig luffare och tog i princip vad som bjöds. Sen hade man ju en rätt knaper budget, på den tiden.
Idag har jag råd att betala för bättre boende och man blir ju van vid bekvämligheter, ju äldre man blir.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 10:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Nja, jag vill nog gärna hamna i grupp 3.
Bekvämlig öluffartur. Enär vi nu börjar vara till åren komna, då har vi vissa krav. Vi vill detaljplanera resan i förväg så vi vet vilka öar vi ska besöka, vi vill därtill i all möjlig mån undvika tröttande nattliga färjeturer.

Till detta kommer så att vi har att taga hänsyn till Hustruns besvär med att gå i trappor och branta backar när boendet ska planeras.

Eftersom vi därtill starkt ogillar helcharter så är detaljplaneringen av resan
ett måste. Vi har även erfarit att tidig bokning av resor och boende i längden lönar sig. Vi benyttjar oss även i viss ökande omfattning av det Grekiska inrikesflyget. Man vinner oftast tid, vilket ska ses som att vi vi får ut mera upplevelser. Vi ändrade vår planering inför höstens resa. I stället för att den 2 Oktober ta Blue Star 09.30 med ankomst Pireus vid tretiden samma eftermiddag, så bokade vi inrikesflyget Naxos-Athen 11.00-11.40.
Då slipper vi kaoset i Pireus och trasslet att ta oss in till centrum och Adonis.

Vi blir upphämtade vid flyget av Hotel Peris personal och har därmed hela
eftermiddagen ledig. Merkostnaden för det hela landar strax runt 450 Sek totalt för oss två. Billigare Hotellrum, inga buss/tbanebiljetter.

Allt boende har vi förhandsbokat på de öar vi ska besöka. Det handlar om studios vi tidigare bott i och som uppfyller våra krav på konfort, trivsel och tillgänglighet.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 10:43
anoula
Gäst

Jag tillhör båda grupperna! Jag bokar aldrig i förväg, men är alltid utrustad med en guide/på förhand utprintad lista med rekommenderade övernattningsalternativ.
Väl på plats tar jag naturligtvis inte vad som helst och bokar ibland en första hotellnatt, men bara den första natten, annars är det fusk!

Det kan vara lite meckigt att hitta något man gillar, men under letandet upptäcker man platsen och människorna samt att man får tips om både det ena och det andra.
Viktigast av allt - jag har alltid hittat ett drömboende med den här välbeprövade metoden!
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 10:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi blir upphämtade vid flyget av Hotel Peris personal och har därmed hela
eftermiddagen ledig.
Arne
Ett mycket bra val! Då har ni en härlig kväll framför er ner vid stranden om ni vill eller om B har svårt att gå vid den närbelägna, enkla men trevliga, lilla tavernan. Peris har fina balkonger med sköna stolar och servicen med skjuts t o från flyget är suverän! Personalen är MYCKET trevlig och frukosten efter grekiska mått helt ok. Severas på en bricka till rummet att intagas på balkongen. Dock är det bra med öronproppar då inflygningen till flygplatsen går ovanför för vissa plan.

Lissi - som bott där två gånger
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 10:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Nu tycker jag du Netwolf gör rumsraggarna lite väl myket orättvisa. Rumsraggare är vanligare på öarna med överskott av boende och vanligare i låg och mellansäsong. För att ta ett par exempel där jag bodde på Ios och på Sikinos för två år sedan fick jag rummen via rumsraggare. På Ios står ägarinnan alltid i hamnen i låg och mellansäsong men inte i högsäsong får då är hennes boende fullbokat via en agent som hon anlitar. Nu var det inget lyxhotell utan bara ett pensionat Princess Sissy men ett nymålat och fräscht rum med kylskåp. Världens bästa utsikt över bukten och en fin gemensam altan med vackra växter och klädställningar för alla hyresgäster. En trevlig pratstund får gästerna med ägarparet varje dag och det går att köpa till en god frukost som serveras på altanen utanför deras bar. Priset var för 2 år sedan 20 euro i början av juni.

På lilla Sikinos rumsraggade busschaufören upp mig och släppte av mig vid familjens boende där hans far väntade. Återigen en stor fin balkong, stort fräscht rum och en underbar utsikt över hamnen. Ni som bott hos Tassos vet att det är enkelt men riktigt bra. Allt för 20 euro. Lyxhotell är tack och lov inte så vanliga på mindre öar men den här typen av funktionella, välskötta boenden dessto fler och tillgängliga för en billig penning för oss som reser i låg och mellansäsong.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 11:14
Eva Ls avatar

Jag förbokar boende om det är ett boende där jag tidigare bott eller har rekommendationer av personer som jag känner och vet att våra önskemål sammanfaller. Eftersom jag gärna reser till för mig nya öar eller till öar som jag inte besökt på länge väljer jag gärna på plats. Jag har ingenting emot helcharter utan det kan också fungera väldigt bra. Var mycket nöjd med vinterns charterresa till Kata, Phuket som jag bokade med Ving. Boende och miljö var perfekta för mig.

Fördelarna med att resa på egen hand är att så många fler platser blir tillgängliga. Till flera av mina favoritplatser i Grekland går det ingen charter så då blir det till att resa på egen hand. I år har jag bokat en charterresa till Molyvos och ett boende på ett litet ställe som jag tror motsvarar den standard jag brukar ha i Grekland när boendena har varit lite enklare. Reser ensam och då behövs ingen pool, bar eller anda faciliteter, men balkong, kylskåp och enklare köksutrustning känns som ett plus.

Det jag tycker riktigt illa om är Pireus så bara det kan få mig att välja ett annat alternativ än ö-luffandet som utgår från Aten. Jag avskyr trafiken, ficktjuvarna, röran ja miljön överhuvudtaget. Charmlöst och trist.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2009-07-17 klockan 11:15. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 11:18

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det jag tycker riktigt illa om är Pireus så bara det kan få mig att välja ett annat alternativ än ö-luffandet som utgår från Aten. Jag avskyr trafiken, ficktjuvarna, röran ja miljön överhuvudtaget. Charmlöst och trist.
Eva
Håller med. Vi utgår alltid från Rafina, även om då utbudet av öar blir mindre.
Däremot är Pireus ett givet utflyktsmål för en heldag när vi är i Aten på vintern eller våren! Helt underbart att vandra där timmavis efter stranden ...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 11:24
Eva Ls avatar

Jag kommer om det är möjligt att också välja bort Pireus när jag ö-luffar nästa gång.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 11:37
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Jag tillhör båda grupperna! Jag bokar aldrig i förväg, men är alltid utrustad med en guide/på förhand utprintad lista med rekommenderade övernattningsalternativ.
Väl på plats tar jag naturligtvis inte vad som helst och bokar ibland en första hotellnatt, men bara den första natten, annars är det fusk!

Viktigast av allt - jag har alltid hittat ett drömboende med den här välbeprövade metoden!
Citat:
För att ta ett par exempel där jag bodde på Ios och på Sikinos för två år sedan fick jag rummen via rumsraggare. På Ios står ägarinnan alltid i hamnen i låg och mellansäsong men inte i högsäsong får då är hennes boende fullbokat via en agent som hon anlitar.
Håller med er båda. Jag tillhör dem som verkligen vill kolla runt själv och finna det jag tycker är viktigt (Grym utsikt och kylskåp till Mythosen!) men det jag tänkte på var nog mer de öar där det verkar vara fullt i stort sett (typ Koufonissi eller Amorgos i värsta högsäsong). Endera stämmer inte svararnas svar (dvs det är inte så svårt att hitta något som det förefaller) och då kan man skrota runt på det där underbara sättet och leta eller så stämmer det och man bör ta första bästa, det man får. Då tycker jag det låter lugnare, trevligare och säkrare att boka hemifrån. Annars blir det ju egentligen samma sak som att boka en ospecificerad resa med något av resebolagen...
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 12:52

Vi har provat båda sätten och visst har vi blivit allra nöjdast de gånger vi vetat innan vad vi bokat. Oftast genom tips här på Kalimera. Fast vi åker ju hittills alltid på sommaren då mitt jobb inte erbjuder annan tid för semester. På Naxos för 2 år sen hade vi INTE bokat i förväg då de vi tänkt var fullbokade, men det blev ett av de sämre boendena vi haft även att vi bytte efter en natt ..Ville man bo över gatuplan och i Chora så fanns inget annat. Första gången i Karystos blev vi uppraggade vid bussen och till det boendet har vi sen återvänt 3 ggr för det är ett jättebra boende tycker vi.... Ju äldre vi blir desto mindre lust till improvisationer och rumsletande har vi. Det är så himla skönt nu när man kommer till Tinos t ex och vet PRECIS vart man ska , så man bara kan gå förbi alla roomsare. Men helt klart kanske läget är annorlunda om man luffar i september eller maj!
Kul att läsa andras synpunkter om detta.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 14:48
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Det är ju också fördelen med att inte åka i absoult högsäsong, man BEHÖVER inte ta "första bästa" utan man kan åka runt med vetskap om att det alltid finns flera alternativ.
Jag förbokar sällan (i princip aldrig) hemifrån utan jag vill ha friheten att kunna bestämma destinationer och tider under resans gång. Det jag kan göra är att ringa i förväg om jag vet att jag ska till en viss ö en viss dag. Det är ju inte riktigt så att det är strikt: antingen förboka och resa enligt ett strikt "körschema" eller stressa runt och bo "på första bästa". Iallfall inte om man håller sig ifrån slutet på Juli till slutet på Augusti.

Jag kanske tillhör minoriteten i grupp 1 då
Jag har faktiskt reflekterat lite över det. Jag kan kännea en viss olust, kanske nervositet, när jag står nere på färjans bildäck och rampen fälls ner till en ny Ö. Nästan som en soldat under D-dagen som väntar på att invadera stranden...
Men ändå är det den känslan som driver mig att resa och jag skulle nog sakna det lika mycket som jag kan hata det just den minuten när man står där och färjanlägger till...
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 17:16
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Vi har också fått väldigt bra boende de gånger vi gått med någon av rumsraggarna. När vi letat själva har vi oftast hamnat på dyra penstionat. Senast fick vi ett pyttelitet rum för 35€ i mitten på juni. Perfekt läge och AC var ett plus, men inte mycket för pengarna. Hade man väl tagit sig in i pentryt fick man för sjutton backa ut.
Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 21:33
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
att leta efter ett boende på nätet, tro att det är passande och väl framme upptäcka att man fått för litet badrum, störande omgivning
Det finns sajter som kraftigt eliminerar risken för sådant!
Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 08:36
Netwolfs avatar

Citat:
Nu tycker jag du Netwolf gör rumsraggarna lite väl myket orättvisa.
Kanske jag alltid har valt att följa med fel rumsraggare då? Nä, allvarligt talat. Som jag skrev så uppfylls inte MINA krav på boende. Min erfarenhet är att rummen som erbjuds är lägre standard. OM det är hög standrad, så är det nåt annat som stör, som t ex utanför byn, utsikt mot en bensinstation eller dyl. Jag letar helst själv om jag inte förbokat. Det brukar ge ett mycket bättre resultat.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 09:35
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Tjoflöjt!

Det var länge sedan jag hörde det uttrycket. Härligt med en människa som kan sin Bengt Linder.

Nåväl. tillbaks till ämnet, Det här en mer allmän reflektion över hur mina resor fungerar, inte specifikt med avseende på rumsraggare eller andra grekiska egenheter.

Jag måste motvilligt erkänna att jag på mina numera lite vuxnare dagar har mer o mer börjat luta mot att vara en resenär enligt den 1:a kategorin, d.v.s. bekväm o lite lat.
Men då har vi då det här med karma, jag måste ha gjort något mycket dumt i tidigare (samtliga?) liv för när jag är ute o reser, i tjänsten eller privat, så är det så gott som alltid något som fallerar.

Flyg blir försenade så jag får sitta o vänta i Zürich 10 timmar (den hittills dyraste flygplatsen jag stött på), eller så sitter jag utran hotellrum kl.02:00 i Nürnberg mitt under pågående leksakskongress trots bokning och bekräftelse. Eller så hamnar jag i en strejk på flygplatsen så jag missar flyget, eller så strular det med mina kort som inte går att använda på en vecka o.s.v. o.s.v. Av de 25 resor jag gjort det senaste året är det 3 som avlöpt utan incidenter.

Så i praktiken tillhör jag kategori 2, d.v.s. den som fixar allt på plats, men i full tro om att allt är ordnat redan.
I ärlighetens namn så har det alltid löst sig, men inte alltid till min fulla belåtenhet.

/Grimm (som kan bli grinig om han inte får sova)
Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 09:50
Eva Ls avatar

Jag tror du har haft otur såvida du inte reser i högsäsong eller så har du kanske helt andra krav än vad jag har. För mig får det gärna vara enkelt. Det som däremot är ett absolut krav är rent och välstädat och jag vill att de byter lakan och handdukar om jag stannar några dagar. Trafiken får inte vara störande, gärna bra utsikt men det är inte alltid ett krav. Jag är nog lagom kräsen. Har besökt Grekland sen slutet av 70-talet så jag är ganska hemtam med grekisk standard. Konstiga tavlor och fula lampor står jag ut med däremot har jag lite svårt för slitna, hårda handdukar som jag faktiskt fick på ett mycket populärt och rekommenderat ställe.

Visst är det trevligt om det är lite stilrent grekiskt både ute och inne som Aegeon på Folegandros men Pension Sunshine i Pythagorion är nog det ulltimata boendet för mig när jag reser ensam. Ett rum mot trädgården där jag kan sitta länge med mina böcker. Väldoftande, nymanglade lakan och en underbar värdinna och allt är nästan som hemma hos en grekisk rar tant.

När jag tänker efter så är det egentligen inte så många gånger jag följt med en rumsraggare så du har antagligen större erfarenhet än mig på det området. Har ofta fått tips från andra som fungerat bra och på Folegandros knatade jag runt bland boendena.

Sämsta boendet har vi haft i Nidri på lefkas i början av 90-talet och augustimånad. Var på sistaminuten chaterresa till Parga där vi bodde bra men dottern som då var i början av tonåren ville åka några dagar till Lefkas. Där var det fullt så vi fick bo enkelt, städa själva och vara glada att vi hade tak över huvudet. Rummet fick vi leta upp själva efter hjälp från en trevlig handlare.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 10:54
Netwolfs avatar

Ja, alla är vi ju olika. Själv valde jag bort Pension Sunshine i Pythagorion, pga av den obefintliga utsikten. Dubbelrummet (enkelt men rent) som erbjöds var alldeles för litet, trots att en extrasäng fanns för dottern. Värdinnan var dock jättetrevlig.
Givetvis finns den guldkorn även bland rumsraggarna, men då får man nog göra de fynden på lågsäsong. Jag har i princip slutat att följa med rumsraggarna, pga av att jag så ofta blir besviken.
Sen tar det ju sån tid. När man väl tittat på ett boende och avböjt, ja då är ju alla bra rum borta, detta då resten av färjepassagerarna har inkvarterat sig.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 11:14
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nja, jag vill nog gärna hamna i grupp 3.
Jag gör som Arne; inför ytterligare en kategori. Ska vi kalla den 4 eller 1,5?

Det bästa sättet att hitta rum är att först slå sig ner på närmaste fik. Beställa något att dricka, prat lite med servitören/caféägaren och därigenom få lite insidetips om olika möjligheter.
Sedan sitter någon kvar medan resten av ressällskapet tar en sväng runt och hittar lämplig logi.
Bästa tiden för dessa aktiviteter är förmiddag eller sen eftermiddag och ju längre skymningen har lidit när båten ankommer desto svårare är det, naturligtvis.
Vad jag förstått av Jannes blogg, från förra året, var detta en taktik som han och Camilla ofta och lyckosamt använde.
Senast i juni prickade vi själva in ett hyfsat boende på Agistri med denna taktik! (men fråga mig inte vad pensionatet hette, för det har jag redan glömt!)
Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 23:40
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, alla är vi ju olika. Själv valde jag bort Pension Sunshine i Pythagorion, pga av den obefintliga utsikten. Dubbelrummet (enkelt men rent) som erbjöds var alldeles för litet, trots att en extrasäng fanns för dottern. Värdinnan var dock jättetrevlig.

/Netwolf
Som jag skrev så har jag bott där när jag rest ensam. Med barn skulle jag nog välja ett annat alternativ eftersom rummen är små. Min son och hans sambo bodde där förra sommaren och det var ett av deras bästa boenden under resan då de även besökte Ikaria och fastlandet. Utsikt uppskattar jag men just där gör det inget att den saknas. Trädgårdens fågelkvitter räcker långt.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:50.