|
||||
|
||||
Sjösjuka
Att resa i Grekland innebär ju mer eller mindre att resa med båt och jag har aldrig haft några större problem med det, varken på större färjor eller exempelvis Flying Dolphins...MEN - förra våren när jag skulle mellan Naxos och Santorini åkte jag på en mindre båt, typ Djurgårdsfärja, och det var enorm sjögång. Hade inte en aning om att jag skulle bli sååååååå sjuk och det var bara ren tur och snabbhet som gjorde att jag lyckades ta mig upp på däck och få fatt i en spypåse innan olyckan var framme...
Under tre timmar klamrade jag mig fast vid relingen med spypåsen i ett krampaktigt grepp och hade någon kommit fram och frågat: - "en kula i pannan?" så hade jag svarat: - "gärna, hur mycket kostar det?". Jag har aldrig varit så dålig i hela mitt liv...och det satt i i timmar efteråt, låg på tavernatoaletter och flygplatstoaletter när vi väl var framme på Santorini...huuuu...var inte människa igen på ett par dagar... SÅ - min fråga är nu, finns det några säkra tips mot sjösjuka så jag slipper få ångest varje gång "åka båt" kommer på tal? Jag har testat armband och tuggummi här hemma på Ålandfärjor men mår ändå illa...det är som om mardrömsresan mellan Naxos och Santorini har triggat igång en sjösjuka som kommer som på beställning bara jag går ombord på en båt numera. Vill inte känna mig begränsad när jag reser i Grekland eller i Thailand som jag ska till i vinter, att åka båt är ju egentligen underbart. Nån fler som har problem med sjösjuka??? Hur gör ni för att klara er? /Ingela (nästan grön i ansiktet bara av att tänka på det....) |
|
|