|
||||
|
||||
Dag 9. Kos. Antimachia. Plaka. Kardamena. Hippocrates.
Upp i ottan och kom iväg innan åtta. Morgnarna är härliga. Lite kyligt faktiskt, frös till och med, men det ändrades naturligtvis senare under dagen, då det blev hett igen, men inte som på Karpathos.
Idag har det varit mycket trevligt. Vi hade tänkt se ännu flera stränder idag, men ändrade planen och såg annat också, självklart blev det några stränder också, det är svårt att undvika dem eftersom det finns så många. Och nästan alla är fina. Vi började dagen med att besöka Antimachia castle. Härifrån hade vi en härlig morgonutsikt över ett mystiskt landskap. Sedan åkte vi till Plaka Forest där det bor en ansenlig mängd påfåglar, och ganska många katter. När jag var på Ios för många år sedan satt vi och pratade om påfåglar och skrattade högt. (Det berodde på en roman av Sture Dalström, där det förekommer många tokiga narkotikapåverkade på påfåglar.) En engelsman undrade vad vi skrattade åt. Ingen av oss kunde komma på vad påfågel hette på engelska. Någon av oss (inte jag) kläckte till sist ut sig ordet ”onbird”. Kanske är det därför den ser så arg ut, det sägs att de är långsinta. Efter påfåglarna körde vi till en strand som vi fått tips om. Den såg ut som alla andra stränder på Kos – med andra ord hur fin som helst. Vi gick längs stranden en lång sträcka. När vi kommit en bit såg vi något vi aldrig sett tidigare. En linbana som gick upp och ner till stranden. Coolt. (Linbanan syns snett till höger om kupolen.) När vi kom till Kardamena blev vi välkomnade med stora famnen. Vi var inte sugna på engelsk mat så vi körde vidare. (Jag har sablat ned Kardamena tidigare, men jag måste säga att vi möttes av ett mycket lugnare Kardamena än tidigare. Kanske har det med krisen att göra. Lite folk.) I Mastichari åt vi lunch och vinkade till Monica på Kalymnos. Vi hade fått tips om ett ställe där man har byggt upp ett autentiskt grekisk hem från antiken. Så som man tror att ett hem såg ut. Det heter Hippocrates Garden, och ligger i vad man även under antiken skulle beteckna som ödemarken. Vi var där en lång stund och imponerades verkligen av platsen. Innan vi körde hem besökte vi ytterligare en strand. Skulle kunna vara i Sverige, om det inte vore för det blåa havet. Hur stranden ser ut vet ni redan: till vänster sand och blått vatten, till höger sand och blått vatten. Visst är det tjatigt. Imorgon ska vi först och främst se några av öns intressantaste sevärdheter, men några stränder lär vi säkert klämma in också. |
|
|