![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för sidan "Grekiska smårätter på menyn"!
Det finns massor av anledningar till vår passion för Grekland. Många av dem återfinns på den här listan. Det finns undantag i form av en del huvudrätter som vi gillar och beställer in, men nästan alltid blir det meze - smårätter både till lunch och middag när vi är där nere. Jag blir som en barnunge i en godisbutik när vi hamnar på en taverna med riklig meze-meny, och min kära hustru brukar få fullt sjå med att hejda mig. Och väldigt ofta slutar det ändå med att vårt bord ser ut som om det satt en hel skock greker runt det, trots att vi bara är två svenska turister. Bordet blir fyllt med smårätter. Oj så gott! En bland många smårätter som jag gillar är: Marinated anchovies - Marinerad ansjovis - Gavros marinatos (F) Råa filéer av ansjovis som marinerats i citron/vinäger, olja, vitlök och persilja/oregano. Gott till ouzo. (Obs! De jag tänker på är inte de små blanka fileerna i vinäger som ganska ofta serveras, utan de jag menar är inte blanka utan liknar mera sardeller). Den föll jag för i Petra på Lesbos där den ofta beställdes in tillsammans med en skvätt ouzo och andra smårätter. Men trots idogt spanande har jag inte lyckats hitta den på annat håll. Finns det någon som kan tipsa om var jag t ex kan äta det på mina favoritöar Egina och/eller Karpathos? Än en gång tack för de här trevliga sidorna om grekisk mat. Fortsätt gärna med mera! Lokalt käk är ju en stor del av reseupplevelsen, och att läsa om det är ju också att återuppleva trevliga stunder. ![]() |
|
|