![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Tjoflöjt!
Det var länge sedan jag hörde det uttrycket. Härligt med en människa som kan sin Bengt Linder. ![]() Nåväl. tillbaks till ämnet, Det här en mer allmän reflektion över hur mina resor fungerar, inte specifikt med avseende på rumsraggare eller andra grekiska egenheter. Jag måste motvilligt erkänna att jag på mina numera lite vuxnare dagar har mer o mer börjat luta mot att vara en resenär enligt den 1:a kategorin, d.v.s. bekväm o lite lat. Men då har vi då det här med karma, jag måste ha gjort något mycket dumt i tidigare (samtliga?) liv för när jag är ute o reser, i tjänsten eller privat, så är det så gott som alltid något som fallerar. Flyg blir försenade så jag får sitta o vänta i Zürich 10 timmar (den hittills dyraste flygplatsen jag stött på), eller så sitter jag utran hotellrum kl.02:00 i Nürnberg mitt under pågående leksakskongress trots bokning och bekräftelse. Eller så hamnar jag i en strejk på flygplatsen så jag missar flyget, eller så strular det med mina kort som inte går att använda på en vecka o.s.v. o.s.v. Av de 25 resor jag gjort det senaste året är det 3 som avlöpt utan incidenter. Så i praktiken tillhör jag kategori 2, d.v.s. den som fixar allt på plats, men i full tro om att allt är ordnat redan. I ärlighetens namn så har det alltid löst sig, men inte alltid till min fulla belåtenhet. /Grimm (som kan bli grinig om han inte får sova ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror du har haft otur såvida du inte reser i högsäsong eller så har du kanske helt andra krav än vad jag har. För mig får det gärna vara enkelt. Det som däremot är ett absolut krav är rent och välstädat och jag vill att de byter lakan och handdukar om jag stannar några dagar. Trafiken får inte vara störande, gärna bra utsikt men det är inte alltid ett krav. Jag är nog lagom kräsen. Har besökt Grekland sen slutet av 70-talet så jag är ganska hemtam med grekisk standard. Konstiga tavlor och fula lampor står jag ut med däremot har jag lite svårt för slitna, hårda handdukar som jag faktiskt fick på ett mycket populärt och rekommenderat ställe.
Visst är det trevligt om det är lite stilrent grekiskt både ute och inne som Aegeon på Folegandros men Pension Sunshine i Pythagorion är nog det ulltimata boendet för mig när jag reser ensam. Ett rum mot trädgården där jag kan sitta länge med mina böcker. Väldoftande, nymanglade lakan och en underbar värdinna och allt är nästan som hemma hos en grekisk rar tant. När jag tänker efter så är det egentligen inte så många gånger jag följt med en rumsraggare så du har antagligen större erfarenhet än mig på det området. Har ofta fått tips från andra som fungerat bra och på Folegandros knatade jag runt bland boendena. Sämsta boendet har vi haft i Nidri på lefkas i början av 90-talet och augustimånad. Var på sistaminuten chaterresa till Parga där vi bodde bra men dottern som då var i början av tonåren ville åka några dagar till Lefkas. Där var det fullt så vi fick bo enkelt, städa själva och vara glada att vi hade tak över huvudet. Rummet fick vi leta upp själva efter hjälp från en trevlig handlare. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, alla är vi ju olika. Själv valde jag bort Pension Sunshine i Pythagorion, pga av den obefintliga utsikten. Dubbelrummet (enkelt men rent) som erbjöds var alldeles för litet, trots att en extrasäng fanns för dottern. Värdinnan var dock jättetrevlig.
![]() Givetvis finns den guldkorn även bland rumsraggarna, men då får man nog göra de fynden på lågsäsong. Jag har i princip slutat att följa med rumsraggarna, pga av att jag så ofta blir besviken. Sen tar det ju sån tid. När man väl tittat på ett boende och avböjt, ja då är ju alla bra rum borta, detta då resten av färjepassagerarna har inkvarterat sig. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag följer i stort sett alltid med en rumsraggare i hamnen och det har (hittills) alltid lett till bra boenden som uppfyller mina krav. Däremot är jag väldigt noga med att poängtera vilka krav jag har när jag diskuterar med rumsraggarna och frågar alltid ut dem ordentligt. Det ska ligga i byn, ha en bra balkong med trevlig utsikt och ha kyl annars är jag inte intresserad. Smultron |
|
||||
|
||||
![]()
Vet inte vilket kategori jag tillhör? Kategori 1??
Vi följer gärna med rumsraggarna, förbokar ALDRIG och har ALLTID fått superboenden! Att förboka skulle göra att hela charmen med ö-luff skulle försvinna, anser jag. Reser i och för sig aldrig under högsäsong, burr! Våra "krav" har varit att det ska vara fräscht och rent, finnas ac, pentry eller kylskåp och balkong med högt läge, helst med havsutsikt. Vi har aldrig blivit besvikna. Några gånger har vi i och för sig tackat nej och gått vidare - men förr eller senare alltid hittat vårt drömboende. ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|