Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-02-16, 21:39
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Jag bor i Grekland och kan bara saga hur oroliga alla ar har just nu. Atgarderna som Papandreou presenterat for EU rackte enligt EU inte och de har fram till 15 mars pa sig att komma fram med ytterligare atgarder. Den 15 mars ska de ocksa se om de forsta atgarderna har paverkat ekonomin positivt. Om EU inte ar nojda med resultaten kommer de sjalva bestamma vilka atgarder Grekland maste ta genom en rostning, dar Grekland inte far delta.

Det alla ar oroliga for har just nu ar att EU med den "strangare" Tyskland i spetsen har foreslagit att ta bort alla bonusar som lonetagare far har enligt lag. Dvs alla som jobbar i Grekland vare sig det ar inom offentliga sektorn eller privata sektorn far bonus vid pask, sommarledighet och vid jul. Denna bonusen ar extremt viktig for grekerna da grundlonen i Grekland ligger pa 700 Euro i manaden och i allmanhet ar lonerna i Grekland de lagsta i EU efter Portugal. De flesta vantar pa sin bonus for att kopa viktiga saker de inte har haft rad med de andra manaderna, det ar ocksa tack vare dessa bonusar som vissa kladaffarer och restauranger far inkomster och far det att ga ihop. Om dessa bonusar skulle avskaffas tror jag personligen och de flesta greker att Grekland kommer ga under.

Jag sjalv och min man kommer ocksa drabbas eftersom vi jobbar som anstallda. Pa mitt jobb ar det manga som ar oerhort beroende av denna bonus da de har barn eller aldre foraldrar att forsorja. En annan tjej ar beroende av pengarna da hennes man forlorade sitt jobb da flygbolaget Olympiaki saldes (som sa manga andra) och forsorjer ensam sin familj for tillfallet.

Det ar bra saklart att vara strang och stalla krav pa Grekland, det behovde Grekland. Men det finns en grans for vad grekiska folket kan klara av och den gransen tycker jag inte att det verkar som att EU ser.

Det ar sant att Greklands regering ljog for EU och nu kanner inte EU for att hjalpa till (aven om Papandreou faktiskt aldrig har bett om hjalp, och har upprepat detta ungefar femtioelva ganger pa tv men det verkar som att andra lander mer eller mindre medvetet undgar att visa detta). Men i slutandan ar det inte regeringen som far betala, utan det grekiska folket. Fast det ar ju mycket att begara att EU skulle bry sig om.

For att inte tala om alla rasistiska och nedlatande kommentarer fran tidningar som Financial Times och olika tv-kanaler, de visar allt sant har, sa grekerna vet hur det pratas om dem. Jag skams verkligen som utlanning.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:09.