![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Katerina jag kanner inte riktigt igen den verlighet som du beskriver.
Det du sager om semestern i privata sektorn ar inte riktigt sa som det ar. For det forsta sager lagen att efter 10 ar hos samma arbetsgivare eller 12 ar sammanlagt hos olika arbetsgivare ar man berattigad till 25 dagar. Men nu ar fragan hur manga foretag inom privata sektorn som foljer dessa lagar. Min erfarenhet ar att cheferna gor precis som de vill och tyvarr vagar de anstallda inte saga ifran. Det finns valdigt manga andra fina lagar i Grekland, problemet ar att de inte foljs. Pa hur manga jobb inom privata sektorn jobbar inte folk overtid varje dag utan att fa ett ore extra. Nu kanske du tror att jag jobbar pa typ det varsta jobbet i Grekland, sa ar det inte jag sjalv har haft valdig tur. Men jag har traffat sa manga manniskor som berattar alla samma sak. Att grekerna "mirakulost" klarar sig beror bara och endast pa att manga ager sitt eget hus och behover inte betala hyra. Det ar det som har raddat dem tills nu. Men nu kommer en ny tid nar foraldrarna inte langre har rad att kopa hus till sina barn nar de gifter sig (som ar brukligt har) och de unga har inte rad att kopa sjalva. Da tvingas de bo med hyra. Och da kommer det bli svart att leva pa en grekisk lon kan jag saga. Manga unga bor kvar hos sina foraldrar av just det skalet, de har inte den ekonomiska mojligheten att flytta hemifran. |
|
|