|
||||
|
||||
Sv: Matresebrevet från Kreta
Ja, det är ju ungefär det jag kommer fram till också - att så länge blixten sitter där den sitter på kompaktkameror så blir det så där. Men så verkar Kari lyckas så mycket bättre med sina bilder så jag blev tvungen att fråga.
Ännu värre beställt är det för övrigt med blixten i min iphone4, den slår ihjäl precis allt när man tar bilder där det är mörkare. Men man kan väl inte begära så mycket av en mobilkamera. |
|
||||
|
||||
Citat:
- og det du forteller om forandringene som er skjedd i Hatzimihali Daliani visste jeg ikke, vi hadde ikke besøkt Chania mer enn en gang tidligere da vi kom dit i vår. Denne gangen vandret vi ganske mye rundt i byen, og er virkelig blitt sjarmert |
|
||||
|
||||
Citat:
- noe spesielt gjør jeg ikke Jeg har oftest kameraet innstilt på Intelligent Auto, noen ganger velger jeg Scene/mat, men synes oftest ikke det blir noen forskjell. |
|
||||
|
||||
Jag har också en TZ, en äldre modell. Och jag får heller ingen stor skillnad när jag väljer Mat.
Dina bilder blir hur som helst väldigt bra! Det är svårt att fotografera mat så att den ser god ut. |
|
||||
|
||||
Tack för vägbeskrivningarna, Kari!
Ang. Pantelis i Paleochora, så fick vi veta att de har öppet året runt och att de t.o.m. har öppen spis med mysig brasa om vintern. Kan vara bra att veta för de som överväger ett litet vinteruppehälle. |
|
|||
|
|||
Takk for flotte og fristende matbilder! Nam-nam
Et tips til diskusjonen om kveldsbilder, av mat eller annet: Skru av blitzfunksjonen (om mulig), eller still kameraet inn på landskapsbilde-funksjon (da utløses ikke blitzen). Støtt kameraet opp på noe, skal du ta matbilder kan det være et glass, en tallerken e.l. Når kameraet står støtt, gjør det ikke noe om det bruker lang tid på å ta bildet, og fargene blir som regel bedre enn ved bruk av blitz, fordi kameraet bruker det naturlige lyset på tavernaen. Men husk at matens farger uansett forandres litt avhengig av hva lys den er i. Senast redigerad av Admirala den 2011-06-26 klockan 18:15. Anledning: skrivefeil |
|
||||
|
||||
Citat:
- og takk for tips, men jeg må være rask med å få tatt bildet Arne er ganske tålmodig han ..., men han vil gjerne at maten fortsatt skal være varm når han "får lov" å begynne å spise Jeg holder (oftest) kameraet i vannrett stilling/rett over maten, så nært at jeg kun får den tallerkenen jeg ønsker med på bildet |
|
||||
|
||||
.... interessant....
|
|
||||
|
||||
Tack Admirala, mycket bra tips.
Jag brukar bara använda funktionen med lång slutartid när jag tar landskap i mörker, har inte tänkt på att jag kan göra det med mat också (den ligger ju i regel stilla på tallriken). Ska definitivt pröva det nästa gång. |
|
|||
|
|||
Citat:
Kan bara å det varmaste rekommendera detta avstressade sätt att uppleva kvällen framför brasan med god mat. |
|
||||
|
||||
Citat:
I år tenker vi å tilbringe hele november i på Kreta, men velger sannsynligvis bort Paleochora til fordel for syd/østsiden - selv om vi liker oss godt i P Vi "oppdaget" Pantelis Ouzeri i vår , og tanken på at det er åpent d e r , - deilige måltider foran peisen, får meg til å vurdere på nytt Hvordan var været i Paleochora de gangene du var der rundt jul og nyttår, pollebosse? |
|
||||
|
||||
Peis eller pejs på norska/danska = öppen spis på svenska
Brasa på svenska är själva elden (ild/bål på danska) Vi pratade med en grek om novembervädret förra året och han bekräftade vår uppfattning om att november 2010 var ovanligt fin på Kreta. I Paleochora njöt folk dagarna på stranden och i havet! Kul om Pollebosse skriver lite om december, jul och nyår på Kretas södra kust. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|